انتخاب بهینه در خرید هیتر خانگی، بخاری برقی و گازی(۱)

انتخاب صحیح نوع سوخت، ظرفیت گرمادهی و … بخاری برقی یا گازی مورد نیاز، علاوه بر توجیه اقتصادی در زمان خرید کالا، می تواند موجب کاهش مصرف انرژی و هزینه بهره برداری گردد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،‌ در استفاده از انواع بخاری می بایست به نکاتی توجه کرد که در صورت عدم رعایت آنها، می تواند خسارات جبران ناپذیری را به بار آورد.
انتخاب صحیح نوع سوخت، ظرفیت گرمادهی و … بخاری برقی یا گازی مورد نیاز، علاوه بر توجیه اقتصادی در زمان خرید کالا، می تواند موجب کاهش مصرف انرژی و هزینه بهره برداری گردد.
با بررسی انواع بخاری های گازی و برقی از نظر نوع سوخت مصرفی، ظرفیت گرمادهی، امکانات جانبی مانند ترموستات، فن، حوله خشک کن، مدل و برنداین محصول می توانید هوشمندانه ترین انتخاب را داشته باشید.
در ادامه نکاتی را جهت بررسی، مقایسه، انتخاب و خرید هوشمندانه یک بخاری برقی یا بخاری گازی که از پرمصرف ترین وسایل گرمایشی در ایران می باشند را مطرح می نماییم:
نکات مهم انتخاب و خرید انواع هیتر خانگی، بخاری برقی و گازی:
همانطور که میدانید بخاری وسیله گرمایشی پرتابل (قابل حمل و جابجایی) می باشد و عموماً برای استفاده، به تجهیزات خاص نیازی ندارد. این وسیله پس از اتصال به منبع انرژی خود شروع به کار می کند، که این منبع انرژی می تواند برق، گاز طبیعی، نفت و … باشد. یکی از اصلی ترین تجهیزات گرمایشی در ساختمان ها و منازل بخاری های برقی و گازی می باشند.
بخاری برقی و گازی
انتخاب بخاری برای فضاهای بسته:
استفاده از انواع بخاری در منازل و محیط های اداری به شرط در نظر گرفتن ظرفیت و رعایت نکات ایمنی محدودیتی ندارد. اما توجه کنید در صورتی که می خواهید کل فضای اتاق را با بخاری گرم کنید، پیشنهاد می کنیم به ترتیب اولویت، ابتدا از مدل های فن دار و سپس از رادیاتور برقی استفاده نمایید.
انتخاب بخاری برای فضاهای باز:
بهترین روش گرم کردن فضاهای باز و یا سالن های بزرگ مانند سوله ها که امکان گرم کردن کل فضا به سادگی وجود ندارد، استفاده از هیتر با سیستم گرمایش تابشی می باشد، در این صورت افرادی که در نزدیک هیتر قرار دارند در اثر تابش گرمای هیتر گرم خواهند شد ، و نیازی به گرم کردن کل سالن یا آن فضای باز نخواهد بود.
معمولاً سوخت مورد نیاز برای چنین هیترهایی ، گاز می باشد. (برای دریافت اطلاعات بیشتر به “هیتر های تابشی” در بخش هیترها و کوره های هوای گرم در سایت دماتجهیز مراجعه نمائید).
انواع بخاری های موجود در بازار:
بخاری برقی:بخاری برقی
  • بخاری های برقی صرف نظر از ظرفیت گرمادهی و برندهای مختلف آن در دو مدل تابشی و فن دار ساخته می‌شود.
  • از مزیت های بخاری برقی می توان به  قیمت مناسب، اندازه کوچک، پرتابل بودن و بازدهی بالای آنها اشاره نمود.
  • نکته مهم در استفاده از بخاری برقی این است که این مدل برای گرمایش پیوسته در محیط های بزرگ طراحی نشده اند. استفاده از بخاری برقی در چنین شرایطی هزینه برق بالا و به مخاطره انداختن امنیت ساکنین را به دنبال خواهد داشت.
بخاری برقی تابشی یا هیتر برقی:
  • همانطور که از نام آن پیداست ،در بخاری برقی تابشی گرمای ایجاد شده توسط تابش المنت (امواج فروسرخ) در بخاری تامین می گردد.
  • در بخاری تابشی از چندین المنت گرمادهی استفاده می شود و معمولا یک سطح براق و بازتابنده در بخش پشتی المنت ها قرار می گیرد تا انرژی گرمایی المنت های برقی به سمت محیط تابیده شود.
  • بخاری برقی تابشی با المنت، معمولا ۸۶ درصد انرژی الکتریسیته را به انرژی تابشی تبدیل می نماید و مصرف برق هر المنت براساس سایز و ظرفیت حدود ۴۰۰ تا ۸۰۰ وات می باشد، بنابراین دستگاهی که دارای ۳ المنت باشد معمولا حدود ۱۲۰۰ تا ۲۴۰۰ وات برق مصرف می کند که در مقایسه با انواع بزرگتر بخاری برقی دارای مصرف برق پایین تری است. در بخاری های برقی بزرگتر هر المنت حدود ۶۰۰ یا حتی بعضاً ۸۰۰ وات برق مصرف می کنند که این موضوع کاملاً به اندازه و طول المنت بخاری برقی بستگی دارد.
هیتر فن دار یا بخاری برقی فن دار (فن هوادهی) :
بخاری برقی
  • در قسمت جلوی المنت بخاری برقی فن دار، یک فن وجود دارد که گرمای المنت را به بیرون از دستگاه منتقل می کند و موجب گرم شدن محیط می گردد؛ استفاده از فن موجب چرخش بهتر هوا و گرم شدن سریعتر محیط می شود.
  • این نوع طراحی امکان ساخت بخاری های با اندازه کوچکتر را ممکن ساخته و بازده آنها را نیز افزایش می دهد.
  • بخاری های برقی فن دار معمولا مجهز به ترموستات و سنسور اتوماتیک هستند در صورت گرم شدن محیط موجب خاموش شدن خودکار دستگاه می گردند. این بخاری ها معمولا از سطح ایمنی بالایی برخوردارند، اما برای استفاده در محیط های با رطوبت بالا مناسب نیستند و نیاز به رعایت استاندارد های خاصی دارند.
  • البته در برخی مدل های جدید بخاری برقی نیز هر دو روش گرمایش (تابشی – فن دار) به کار گرفته می شوند.
منبع دما تجهیز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;