دوراهی نیروگاه‌ها / الزام در مصرف سوخت مازوت یا دوری از آلودگی هوا

تاسیسات نیوز / مهری بهزادپور:‌ نیروگاه‌های کشور به‌ویژه در فصل زمستان سال جاری با توجه به افزایش مصرف گاز خانگی،‌ غالباَ مجبور به افزایش مصرف «مازوت» برای تولید انرژی و ممانعت از خاموشی در سطح کشور شدند، مساله‌ای که باعث آلودگی بیشتر هوا و در نهایت به تهدید به تعطیل شدن این نیروگاه‌ها منتهی شده است. چالشی که از ضرورت و توجه به هیچ یک از آن‌ها نمی‌توان غافل شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تاسیسات نیوز، استفاده بهینه از تمام ظرفیت نیروگاه‌ها برای تولید انرژی و ممانعت از خاموشی در فصل سرد سال و برقراری آرامش و امنیت خاطر شهروندان کشورمان، دغدغه‌ای است که تا کنون مسئولان به خوبی از پس آن برآمده‌اند. اما کمبود سوخت برای ادامه فعالیت نیروگاه‌های تولیدکننده انرژی بسیاری از آنها را مجبور به افزایش مصرف سوخت «مازوت» کرد.
آلودگی هوای نیروگاه شهید عباسپور حاصل افزایش مصرف مازوت
نیروگاه‌هایی مانند شهید عباسپور که همزمان با کاهش شدید دمای هوای کشور در زمستان سال جاری، مجبور به مصرف سوخت مازوت شد و متاسفانه متعاقب آن میزان آلایندگی هوا به حالت بحران و هشدار رسید.
تعطیلی مدارس شهرستان‌های اطراف نیز حاصل همین مقطع بحرانی بود که به دنبال شکایت سازمان حفاظت از محیط زیست با هشدار و تذکر شفاهی استاندار مبنی بر تعطیلی نیروگاه در صورت بالاتر رفتن شاخص آلودگی منطقه از رقم ۱۴۰ مواجه شد.
این درحالی است که نیروگاه برق شهید رجایی، سومین نیروگاه بزرگ کشور است که سهم مطلوبی از تامین برق کشور به ویژه در تهران  را عهده‌دار است.
بوی نامطبوع اراک هم از نیروگاه شازند به مشام خورد!
در بحرانی‌ترین روزهای هوای سرد سال که همه نیروگاه‌ها به حال آماده باش برای جلوگیری از خاموشی برق و گاز در سطح کشور بودند، بوی نامطبوعی به مشام اراکی‌ها رسید.
بویی که با پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد که از برخی از مشعل‌های نیروگاه شازند بلند شده است.
رضا میرزایی، مدیرکل محیط زیست استان مرکزی البته میزان آلایندگی‌های منتشر شده را بسیار متفاوت از مواقع دیگر سرد سال نمی‌داند و گفته است:‌ علت بوی بد که از شب گذشته در سطح کلانشهر اراک منتشر شده، صنایع مستقر در شازند بوده است.
به گفته وی  از ۹۲ مشعل نیروگاه شازند، ۱۰ مشعل آن یعنی حدود ۷ درصد سوخت نیروگاه شازند سوخت مازوت بوده که این میزان در حدی است که سیستم گرم شود.
وی تاکید کرده است که بستن لوله‌های مشعل سوخت مازوت و شیر مازوت در نیروگاه شازند باتوجه به دستورالعمل استاندار و دادستان در دست اقدام است ولی با این وجود ما به‌صورت دقیق مدیریت امور را با جدیت پیگیری می‌کنیم.
چه کنیم که نه تهدید آلودگی و نه تهدید قطعی برق داشته باشیم!
شاید این هم دغدغه‌ای باشد که همزمان با مسئولان، ذهن مردم را نیز به خود واداشته است و در عین حال که نمی‌خواهند هوای آلوده را تنفس کنند،‌ تمایلی به در سرما سپری کردن زمستان سخت را نیز ندارند.
صرفه جویی را جدی بگیریم
در اولین قدم صرفه‌جویی در منابع انرژی به ویژه برق و گاز دو گزینه ای است که بعنوان نخستین راه حل به ذهن می‌رسد.
البته کاهش دمای شدید هوا در سال جاری نیز سهم عمده‌ای در ایجاد مشکل افزایش آلایندگی هوای نیروگاه‌های مذکور داشته است.
اما تعبیه فیلترهای مناسب برای نیروگاه‌ها نیز شاید راهکار بعدی باشد که می‌تواند از افزایش آلایندگی جلوگیری کند.
سرد بودن هوا در بسیاری از کشورها بسیار بیشتر از آنچه که در زمستان سال جاری با آن مواجه هستیم، ‌باشد بنابراین استفاده از تجربیات آنها می‌تواند ما را در مواجهه با مشکل یاری کند.
البته چند روزی است که شاخص آلودگی در شهرستان آبیک از ۱۵۰ و ۱۶۰ هم عبور کرده است و به بالاترین میزان خود رسیده اما تا به امروز هیچ تصمیمی مبنی بر تعطیلی یا کاهش فعالیت نیروگاه شهید رجایی گرفته نشده است و مردم این شهرستان همچنان هوای آلوده را استنشاق می‌کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;