الزامات رای دهندگان در نخستین انتخابات آنلاین گروه های تخصصی نظام مهندسی

تاسیسات نیوز/ مهری بهزادپور: عضو گروه اجرایی انتخابات گروه های تخصصی نظام مهندسی تهران: کلیه اعضاء نظام مهندسی ساختمان تهران، جهت حضور در فرآیند رای گیری، باید نسبت به انطباق شماره تلفن همراه با کدملی خود ، که پیش از این در سایت نظام مهندسی ثبت کرده اند، جهت حضور در پروسه انتخابات آنلاین، اطمینان حاصل نمایند.
شیوع ویروس کرونا، باعث شد تا تغییراتی در تمام رویدادهای جهانی ایجاد شود، و در حقیقت فرصتی در دل تهدید بزرگ و جهانی «کرونا» برای تمام دنیا ایجاد شد.
فرصتی در دل تهدید
فرصتی که ظرفیتها و پتانسیلهای انجام اموربه شکل آنلاین در بستر اینترنت را بیشتر و بهتر شناسایی کرد و در این راستا، برگزاری انتخابات آنلاین نیز یکی از فرصتهایی بود که به آن پرداخته شد تا با به کارگیری امکانات موجود و همچنین الگوبرداری از فرصتهای مشابه پیشین در سازمان نظام مهندسی تهران و در بین جامعه مهندسان برگزار شود.
برگزاری انتخابات گروه‌های تخصصی نظام مهندسی امسال نیز در راستای اجرای ماده ١۶ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و به منظور گسترش همکاری‌های حرفه‌ای و جلب مشارکت اعضاء سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با هدف بهبود عملکرد و کارشناسی دقیق تر مسائل رشته‌های تخصصی سازمان برگزار خواهد شد.
انتخابات گروه های تخصصی امسال نیز با چاشنی کرونا، عنوان «نخستین انتخابات آنلاین» را با خود یدک می کشد که مطمئناً با چالش های پیدا و نهانی همراه خواهد بود.
استفاده از ظرفیتهای خدمات دیجیتالی و الکترونیکی در دنیای فناوری اطلاعات کنونی، یکی از امتیازات مثبت برگزاری انتخابات آنلاین به شمار می آید که در گذر از بحران کرونا فرصت اجرا خواهد یافت.
نحوه احراز هویت رای دهندگان در انتخابات
بیتا جمالی، عضو گروه اجرایی انتخابات گروه های تخصصی نظام مهندسی تهران در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن ابراز امیدواری نسبت به موفق اجرا شدن این دوره از انتخابات به شکل آنلاین گفت :
نخستین دوره از انتخابات آنلاین با حضور کارشناسان و ناظران و مسئولان با بررسی تمام جوانب امر در باره نامزدهای شرکت کننده در انتخابات و همچنین رای دهندگان بررسی و بر اساس پیش بینی های صورت گرفته مهر ماه سال جای برگزار خواهد شد .
وی در باره نحوه احراز هویت نامزدهای شرکت کننده در این دروه از انتخابات گروه های تخصصی نظام مهندسی گفت : مدارک لازم برای شرکت در انتخابات هماهنند دوره های قبلی به مرجع بررسی و احراز صلاحیت شرکت کنندگان ارسال شده و اقدامات لازم صورت گرفته است.
فرصت کسب احراز هویت رای دهندگان
جمالی در باره الزامات و اقدامات مورد نیاز از سوی رای دهندگان در این رویکرد بعنوان نخستین دوره از انتخابات آنلاین سازمان نظام مهندسی گفت :
کلیه افرادی که در پروسه رای دهی شرکت می کنند باید ۲-۳ روز قبل از زمان برگزاری انتخابات، با مراجعه به سایت سازمان نظام مهندسی، نسبت به انطباق شماره تلفن همراه خود که پیش از این در سایت سازمان ثبت کرده اند ، با کد ملی خود ، اطمینان حاصل کنند.
به گفته وی این افراد که حتماً باید عضو سازمان نظام مهندسی باشند پس از اطمینان از انطباق شماره تلفن همراه و کدملی ثبت شده خود در سایت نظام مهندسی، موفق به دریافت لینکی و کد تاییدی خواهند شد که به منزله اجازه حضور و احراز هویت آنها جهت شرکت در فرآیند انتخابات آنلاین خواهد بود.
جمالی در باره تاریخ دقیق برگزاری انتخابات گفت:
انتخابات بر اساس آنچه که از قبل پیش بینی شده تا کنون جلو رفته و در مهرماه سال جاری انتخابات انشالله برگزار خواهد شد.
وی تصریح کرد: تاریخ دقیق برگزاری انتخابات تا پایان شهریور ماه جاری اعلام خواهد شد.
اطلاع رسانی پیامکی در باره انتخابات
به گفته جمالی تا کنون طی سه نوبت نحوه چگونگی شرکت در انتخابات از طریق پیامک به اعضاء نظام مهندسی تهران اطلاع رسانی شده است.
بر اساس این گزارش پروسه رای گیری آنلاین و الکترونیکی در سطج وسیع هنوز در کشور ما رواج نیافته و از تجریه کمی و کیفی زیادی برخوردار نبوده است. هر چند بنا به ملاحظاتی امکان دارد که با اشکالاتی همراه باشد ، اما به نظر راحت و رضایت بخش می آید.
انجام انتخابات آنلاین با یک دستگاه الکترونیکی و لمس صفحه نمایش آن با استفاد از فناوری های مدرن صورت می گیرد.
مزایای رای گیری به این شکل شامل ؛ تسریع رای گیری،‌ افزایش و تسهیل حضور رای دهندگان، تسریع اعلام نتایج، کاهش هزینه های رای گیری و … از جمله پارامترهای این مقوله است که انجام این روش را بر روش سنتی کاغذی غالب می سازد.
علاوه بر اینکه در این مدل از انتخابات  و بردن رای مردم به فضای مجازی به ویژه در شرایط کنونی به نظر ضرورتی به نظر می رسد که از «تهدید کرونا» «فرصت رای گیری آنلاین» را ایجاد کرده است .
معایب و چالش های احتمالی رای گیری آنلاین و الکترونیکی
در این مدل از رای گیری نیز شاید به همان اندازه که احتمال تخلف در رای گیری سنتی وجود دارد ، موجود باشد که با توجه به انجام آن در بستر اینترنت و آنلاین ، آن را به نام «هک» می شناسیم.
مشکل احراز هویت
در رای گیری سنتی و کاغذی ، رای دهندگان با حضور درمحل رای گیری و ارائه مدارک شناسایی ، احراز هویت می شوند اما احراز هویت در فضای دیجیتال سخت تر خواهد بود.
ارائه اطلاعات هویتی در پروسه رای گیری الکترونیکی محلی برای تخلفات در این مقوله است. شاید بنظر رسد که ترکیبی از هر دو مدل می تواند بتواند اجرای این رویداد را به شکل مطلوبتری اجرایی سازد.
در هر حال بنظر می آید که در شرایط که در حال گذر از بحران شیوع کرونا هستیم ، بهترین فرصت برای قدم نهادن در دنیای الکترونیکی و دیجیتالی در عرصه رای گیری نیز باشیم و شاید عنوان نخستین رای گیری  آنلاین تاریخ نظام مهندسی ، یادگار و خاطره ای خوش از دوران کرونا در اذهان ما به جای گذارد که بدعتی پایدارکه مستمر خواهد شد.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;