افتتاح 54 پروژه آب و فاضلاب به ارزش 700 میلیارد ریال در غرب استان تهران

 

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرکهای غرب استان تهران از افتتاح 54 پروژه به ارزش 700 میلیارد ریال همزمان با ایام الله دهه فجر خبر داد.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز ، حبیب الله براتی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: همزمان با آغاز دهه مبارک فجر بیش از 54 پروژه قابل افتتاح در حوزه آب و فاضلاب شهرها و شهرکهای غرب استان تهران به بهره برداری خواهند رسید.

وی عنوان کرد: ارزش این پروژه ها بیش از 700 میلیارد ریال برآورد شده است و در شهرهای مختلف حوزه تحت پوشش افتتاح خواهند شد.

 

450 هزار واحد مسکونی تحت پوشش آبفای غرب استان تهران

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر 205 مشترک در قالب 450 هزار واحد مسکونی تحت پوشش شرکت آب و افضلاب شهرها و شهرکهای غرب استان تهران قرار دارند که با احتساب حداقل چهار نفر تعداد اعضای هر خانواده، این شرکت مسئولیت خدمات دهی به بالغ بر یک و نیم میلیون شهروند را بر عهده دارد.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرکهای غرب استان تهران گفت: هزار و 600 کیلومتر شبکه انتقال و توزیع، 252 حلقه چاه، 200 هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب در قالب صد مخزن و… از جمله امکانات و تجهیزات این شرکت جهت خدمات رسانی به شهروندان است.

 

لزوم تناسب امکانات زیرساختی با رشد فزاینده جمعیت غرب تهران

براتی افزود: در این زمینه حوزه تحت پوشش به لحاظ تعداد مخازن ذخیره موجود با شهر تهران برابری می  کند گرچه از نظر حجم متفاوت است اما تساوی مخازن ذخیره این حوزه با کلانشهر تهران نشان از امکانات مطلوب شهرهای غرب تهران دارد البته با توجه به نرخ رو به رشد جمعیت این مناطق، ایجاد تجهیزات جدید و توسعه امکانات موجود امری ضروری است.

وی با اشاره به روند رو به رشد جمعیت در مناطق غرب استان تهران بیان کرد: به دلیل ساختار شهرکهای غرب استان تهران و قرار گیری میان شهر تهران و استان البرز به عنوان دو مرکز جمعیتی بزرگ کشور و نزدیکی به پایتخت، این مناطق با رشد جمعیتی بسیار قابل توجه و فزاینده روبرو هستند.

 

دستیابی به آب سالم مهمترین حق شهروندی؛ در گرو ایجاد زیرساختها

براتی یادآور شد: در حال حاضر بیش از 200 هزار واحد مسکونی در این حوزه در دست ساخت قرار دارد که با تکمیل و بهره برداری از این واحدها، طی پنج سال آینده جمعیت بسیاری به این مناطق تحمیل خواهد شد که به طور قطع نیاز به امکانات و زیرساختهای اولیه شهری مانند آب، برق، گاز، تلفن و… دارند.

 

این مسئول اضافه کرد: در این زمینه باید با افزایش همکاریهای و تعاملات بین ادارات و دستگاه های اجرایی و خدماتی جلوی بسیاری از دوباره کاریها و صرف هزینه های گزاف گرفته شود.

 

ضرورت همکاری دستگاه های اجرایی جهت کاهش هزینه های گزاف دوباره کاریها

وی متذکر شد: در این راستا باید زمانیکه شهرک مسکونی، مجتمعهای فرهنگی تفریحی، خیابانها و معابر جدید، بهسازی و بازسازی اماکن عمومی و.. صورت میگیرد با ایجاد هماهنگی به موقع، تاسیسات و زیرساختهای خدمات شهری نیز ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرکهای غرب استان تهران ادامه داد: در این صورت پس از ساخت و تکمیل پروژه ای، دیگر شرکتها و ادارات خدماتی شرکتهای خدماتی مانند آب، برق، گاز، مخابرات و… ناچار به حفر مجدد معابر و خیابانها جهت ایجاد زیرساختها و تاسیسات زیربنایی نیستند و این امر از صرف هزینه های بسیار گزاف دوباره کاری جلوگیری میکند.

تامین کل نیاز آبی غرب تهران از منابع زیرزمینی صورت میگیرد

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود افزود: شرکت آب و فاضلاب شهرهای غرب تهران در سه مقوله تامین آب، ساخت مخازن ذخیره و خطوط انتقال و ساماندهی فاضلاب بطور همزمان فعالیت می کند.

وی عنوان کرد: در زمینه تامین آب در حال حاضر تمام حوزه تحت پوشش متکی به آبهای زیرزمینی است البته طرح های دراز مدتی برای این مساله در نظر گرفته شده است که زمان بسیاری برای تکمیل و بهره برداری از این طرح ها نیاز است.

 

حفر سالانه 30 حلقه چاه جهت تامین نیاز آبی شهروندان غرب تهران

براتی یادآور شد: به منظور تامین آب مشترکین، هر ساله حداقل 30 حلقه چاه حفر می شود البته در کنار تامین آب، ساخت مخازن ذخیره و خطوط انتقال جهت دستیابی شهروندان به آب سالم از دیگر نیازهای اساسی است.

این مسئول گفت: طی چندین سال گذشته بیشترین تمرکز مسئولان این حوزه در بخش تامین آب بوده است اما این تنها اقدام نیست و آب تامین شده نیاز به ذخیره سازی، اجاد و توسعه شبکه توزیع و انتقال، همچنین بازسازی و بروز رسانی تاسیسات دارد.

 

تاسیسات موجود جوابگوی نیاز جمعیت رو به رشد غرب تهران نیست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرکهای غرب استان تهران اظهار داشت: در حال حاضر تاسیسات موجود جوابگوی نیاز جمعیتی غرب تهران نیست چراکه زمان ساخت این تاسیسات روند رو به رشد جمعیت در نظر گرفته نشده و زیرساختهای فعلی متناسب با جمعیت نیست.

وی ضمن تقدیر از خیرین و اهدا کنندگان زمین در حوزه آب، گفت: زمینهای اهدا شده از سوی خیرین با توجه به شرایط و موقعیت جغرافیایی در بخشهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند، به عنوان مثال در تعدادی از این زمینها امکان حفر چاه وجود دارد.

لزوم افزایش مخازن ذخیره جهت خدمات رسانی بهینه در ساعات پیک مصرف آب

این مسئول اضافه کرد: در تعدادی دیگر از زمینهای اهدا شده مخازن ذخیره آب ساخته می شود، یکی ازمهمترین نیازهای شرکت آب و فاضلاب افزایش تعداد و حجم مخازن ذخیره است تا بتوان آب موجود را برای ساعات پیک مصرف مانند تابستان، ایام عید، روزهای پنجشنبه و جمعه و … ذخیره کرد.

براتی متذکر شد: هم اکنون در حدود صد هزار متر مکعب مخزن ذخیره در حوزه غرب تهران در دست احداث است که تعدادی از این مخازن به مناسبت نزدیکی به ایام الله دهه فجر زودتر از موعد مقرر وارد مدار کار شده اند اما با این وجود ساخت صد هزار متر مکعب مخزن دیگر نیاز است.

 

احداث تصفیه خانه های فاضلاب از اولویتهای آبفای غرب تهران است

وی گفت: بخش دیگری از اراضی اهدا شده جهت احداث تصفیه خانه های فاضلاب به کار گرفته می شوند که این مقوله نیز یکی از بخشهای بسیار مهم آب و فاضلاب است و کاربردهای متنوعی نیز دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرکهای غرب استان تهران ادامه داد: امروزه فاضلاب در کنار اینکه یک معضا اجتماعی محسوب می شود اما می توان با ایجاد تاسیسات لازم و بروز رسانی تجهیزات، این معضل را به یک فرصت تبدیل کرد چراکه فاضلاب در واقع یک گنج نهان است.

 

تبدیل تهدیدها به فرصت با استفاده از بروز رسانی امکانات و تجهیزات

این مسئول بیان کرد: اگر بدانیم چگونه باید از فرصتها استفاده کنیم حتی فاضلاب نیز می توان آثار و فواید مثبتی داشته باشد کمااینکه امروزه مشاهده می شود که کشورهای پیشرفته از این به اصطلاح معضل اجتماعی چگونه در جهت رفع پاره های از نیازهای آبی از جمله سیراب کردن اراضی کشاورزی، احیای اراضی لم یزرع و…. بهره می برند.

براتی یادآور شد: جمع آوری فاضلاب و تبدیل آن به آبی که می توان در موارد مختلف مورد اسفاده قرار گیرد، علاوه بر رفع کمبودهای آبی و تامین بخش مهمی از نیاز کشاورزی، منجر به صرفه جویی در هزینه های گزاف تهیه آب سالم خواهد شد.

 

خود گردان شدن شهرها گامی مثبت جهت توسعه زیرساختهای خدماتی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: یکی از اقدامات بسیار موثر و نو در حوزه آبفای غرب تهران، خود گردانی شهرهای تحت پوشش است که در این زمینه با همکاری و تعامل بسیار مثبت دستگاه های اداری، اجرایی و خدماتی این شهرها، درآمدهای هر شهر صرف تامین نیازهای همان شهر می شود.

 

این مسئول گفت: در این راستا با توجه به محدودیتهای اعتباری شرکت آب و فاضلاب، مقرر شده است که شهرها درآمد حاصله از اقدامات خود را صرف ایجاد و توسعه امکانات آبرسانی همان شهر کنند که در این زمینه تاکنون مناطق شهریار، قدس و ملارد خودگردان شده اند و نیازهای از طریق منابع مالی داخلی شهرها تامین میشود.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;