افتتاح دفتر برون سپاری خدمات شهرسازی و معماری شهرداری تاکستان

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین از افتتاح دفتر برون سپاری خدمات شهرسازی و معماری شهرداری تاکستان خبر داد.
به گزارش تاسیسات نیوز، در راستای تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی و لزوم واگذاری و برون سپاری خدمات مورد ارائه توسط دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی به بخش خصوصی و در پی تفاهم نامه منعقد شده ابین شهرداری تاکستان و سازمان نظام مهندسی ساختمان، دفتر برون سپاری خدمات شهرسازی و معماری شهرداری تاکستان و مرکز پژوهش شوراها با حضور فرخ زاد معاون عمرانی استاندار، رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی و هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، شهردار و شورای اسلامی شهر تاکستان و دیگر مسئولین و در محل فرمانداری تاکستان افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.
البته این دفتر با موافقت هیات مدیره، همکاری مجموعه استانداری و شهرداری و شورای شهر تاکستان و پی‌گیری های کیوان رحمانی مسئول دفتر نمایندگی تاکستان، راه اندازی شد.
مجابی در این مراسم با اشاره به ظرفیت نظام مهندسی در قالب ۱۱ هزار مهندس دارای صلاحیت و پروانه اشتغال به کار در ۷ رشته مرتبط با حوزه مدیریت شهری، تاکید کرد: این مجموعه قرابت زیادی با مجموعه مدیریت شهری دارد و به همین خاطر ضرورت ایجاب می کرد تا با ارتباطات نزدیک تر با این حوزه در ارائه خدمات فنی و مهندسی برای شهروندان عزیزمان گامی برداریم.
وی افزود: هیات مدیره نظام مهندسی در این دوره با رویکرد نگاه ویژه نسبت به حقوق شهروندان و بهره برداران واقعی حوزه فنی و مهندسی موارد را در دستور کار قرار داد و با حمایت های مجموعه استانداری و علی الخصوص مهندس فرخ زاد، معاون عمرانی استانداری قزوین توانست اقدامات خوبی در راستای خدمتگزاری به مردم انجام دهد.
مجابی، راه اندازی دفتر مشاوره شهروندان را یکی از این اقدامات دانست و تصریح کرد: از این طریق شهروندان می توانند نسبت به سابقه و اطلاعات کامل ساختمانی که در حال بهره برداری از آن هستند، اشرافیت داشته باشند ودر صورت لزوم، از مشاوره کارشناسان رسمی ماده ۲۷  به طور رایگان بهره مند شوند.
وی به راه اندازی مرکز پژوهش‌های حوزه مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: این مرکز می‌تواند پل ارتباطی میان دستگاه‌های قانونگذار و عامه مردم باشد و موضوعات مطالبه‌گری را در حوزه مدیریت شهری انتقال دهد و در غالب کمیسیون های فنی و تخصصی در حوزه مدیریت شهری با استفاده از ظرفیت مهندسین در حوزه های مختلف در تصمیم سازی های مدیریت شهری نقش بسزایی داشته باشد و حتی سایر رشته های مهندسی چون کشاورزی، معدن و غیره نیز می توانند در این حوزه ها ورود کنند تا لوایح و برنامه هایی که در شورا مطرح می شود تخصصی تر باشد.
وی در ادامه راه اندازی دفتر برون سپاری خدمات شهرسازی و معماری شهرداری تاکستان را اقدامی مهم بر شمرد و اظهارداشت: با توجه به محدودیت پرسنل و کارمندان شهرداری ایجاد این دفتر در تسریع و ارتقای کیفی خدمات به شهروندان و نظارت بر عملکرد کارشناسان در این حوزه بسیار موثربوده و شهرداری می تواند از ظرفیت مهندسینی که همه دارای صلاحیت و پروانه می باشند، استفاده کند. مضاف بر اینکه این مهندسین از سوی نظام مهندسی و شورای انتظامی رصد و نظارت عالیه مستمر بر عملکرد ایشان وجود دارد و اداره کل راه  شهرسازی نیز می تواند در این زمینه همراهی داشته باشد.
رئیس سازمان افزود: نمونه بارز این مقوله در شهر مشهد اتفاق افتاده است که با بازدید از شهرداری مشهد و جلسه با اعضای شورای اسلامی شهر و معاون شهرسازی شهرداری این شهر در جریان روند اجرایی امور قرار گرفتیم و پس از آن با جلسات مستمر و نیز با اعتمادی که به بخش خصوصی شد,  توانستیم تفاهم نامه دفتر برون سپاری خدمات شهرسازی و معماری شهرداری تاکستان را به امضا برسانیم.
وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم با افتتاح این دفتر و نیز دفاتر مهندسی به عنوان دفاتر پیشخوان این امر، گامی موثر در راستای رضایتمندی شهروندان برداریم.
فرخ زاد معاون عمرانی استاندار  نیز در این مراسم، افتتاح دفتر برون سپاری خدمات شهرسازی و معماری شهرداری تاکستان را اقدامی ارزنده دانست و گفت: با افتتاح این دفتر، علاوه بر کسب رضایتمندی مردم، زمینه فعالیت های مختلف و بستر ایجاد  اشتغال برای مهندسین عضو سازمان فراهم شده است، ضمن اینکه شهرداری نیز با توجه به کمبود نیرو و امکانات، از این اقدام منتفع خواهد شد؛ در مجموع معادله ای برد-برد خواهیم داشت که می توان آن را در سایر شهرهای استان نیز اجرایی کرد.
وی، افزایش نیروی انسانی و پرداخت هزینه های جاری را یکی از مشکلات مهم شهرداری ها بر شمرد و گفت: با این اقدام، صرفه جویی های زیادی درهزینه های شهرداری اتفاق خواهد افتاد و راه اندازی این دفتر می تواند به عنوان گام نخست در واگذاری خدمات دیگری که شهرداری ها در حال انجام است، به سازمان نظام مهندسی و دیگر بخش های خصوصی باشد.
فرخ زاد تصریح کرد: کار انتقال اسناد و املاک بسیار مهم و حساس است اما این کار به بخش خصوصی واگذار شده و دفترخانه ها این کار را با کمترین نیرو و راندمان بالای کاری انجام می دهند، این در حالی است که اگر در سیستم اداری پیاده می شد، قطعا نیروی بیشتری نیاز بود و ممکن بود سو استفاده های اداری نیز اتفاق بیفتد  اما این مورد، تجربه موفقی در سراسر کشور است که می توان آن را به حوزه های دیگر نیز تعمیم داد.
در ادامه این مراسم، پیری شهردار تاکستان عنوان کرد: با توجه به انبوه مراجعات مردمی و کمبود پرسنل و امکانات و مشکلاتی که حوزه شهرسازی مدیریت شهری دارد، بر آن شدیم که در راستای تقویت بخش خصوصی و ایجاد اشتغال برای مهندسینی که تازه عضو سازمان شده اند، نسبت به راه اندازی دفاتر پیشخوان مهندسی اقدام کنیم.
وی با با بیان اینکه در حال حاضر ۵ دفتر مهندسی در تاکستان به عنوان دفاتر پیشخوان فعالیت می کنند، اظهارداشت: با این اقدام ۵ شهرداری بدون هیچ هزینه ای ایجاد کرده ایم و در حین چابک سازی بدنه شهرداری، تکریم ارباب ارجوع را نیز در پی خواهیم داشت.
در همین حال، نماینده مردم شهرستان تاکستان در مجلس شورای اسلامی در این مراسم  با اشاره به اهمیت استفاده از تفکر مهندسی، خاطر نشان کرد: در مجلس، دولت و سایر نهادها و دستگاهها حرکت و اقدامی که به نفع عموم مردم باشد، باید در آن تفکر مهندسی و آینده نگری دیده شود.
رجب رحمانی با تشکر از عوامل اجرایی در شهرداری، برون سپاری خدمات شهرسازی و معماری شهرداری تاکستان به سازمان نظام مهندسی ساختمان را به نفع مردم دانست و تصریح کرد: در درجه اول، مردم برای ما شاخص هستند. برهمین اساس، برون سپاری خدمات معماری و شهرسازی شهرداری به سازمان نظام مهندسی ساختمان در واقع ارائه خدمات کارشناسی و حضور افراد کارشناس در خانه های مردم است که باید هم منافع شهرداری و هم منافع مردم و شهروندان در آن به طور کامل رعایت شود.
وی افزود: باید همه با هم کار کنیم و همه با هم کمر همت برای آبادنی کشور ببندیم، چرا که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، فلسفه وجودی ما خدمت به مردم است.
منبع نظام مهندسی کشور
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;