اصلاح شیوه نامه سازندگان مسکن، ساختمان و خدمات آزمایشگاهی

رئیس گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: شیوه نامه سازندگان مسکن و ساختمان و خدمات آزمایشگاهی در دوره های مختلف همواره مورد واکاوی و اصلاحات قرار داشته است. امیدوارم در آینده نزدیک، این اصلاحات با لحاظ زحمات ادوار گذشته، نهایی شده و برای بررسی بیشتر در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.
به گزارش تاسیسات نیوز، امین مقومی، رئیس گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان در گفتگو با پایگاه خبری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان درباره لزوم اصلاحات شیوه نامه سازندگان مسکن و ساختمان و خدمات آزمایشگاهی، گفت: بیش از نیمی از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان را مهندسان عمران تشکیل می دهند که تعداد قابل توجهی است، بنابراین با توجه به این موضوع، می توان گفت که لازم است به چالش های این بخش توجه و دقت نظر بیشتری شود؛ چرا که این بخش نقش مهمی در اشتغال و ارتقای کیفیت ساخت و ساز ایفا می کند.
وی ادامه داد: شیوه نامه سازندگان مسکن و ساختمان و خدمات آزمایشگاهی در دوره های مختلف همواره مورد واکاوی و اصلاحات قرار داشته است، چرا که اصلاح نواقص آن می تواند کمک قابل توجهی به ارتقای کیفیت ساخت و ساز و البته اشتغال زایی کند. از دوره پنجم تاکنون اصلاحات مختلفی پیرامون جزئیات این شیوه نامه انجام شده که در حال حاضر در دستور کار قرار داشته و امیدواریم در آینده نزدیک به جمع بندی نهایی رسیده و این اصلاحات برای بررسی بیشتر در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.
مقومی با اشاره به اینکه در بخش خدمات آزمایشگاهی یکی از مولفه هایی که نیاز به اصلاح دارد، ماهیت و شیوه قیمت گذاری در این بخش است، ادامه داد: مهندسان عمران همچنین می توانند در زمینه ارائه خدمات آزمایشگاهی نیز نقش و ظرفیت مناسبی را برای ارتقای کیفیت ساخت و اشتغال ایفا کنند.
به گفته رئیس گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان، در بخش استانداردهای مصالح مورد استفاده در روند ساخت نیز اشکالاتی وجود دارد که موجب افزایش مسئولیت برای نظارت مهندسان ناظر می شود. در برخی موارد، نقشه طراحی و اجرا شده برای یک ساختمان مناسب است، اما مصالح باکیفیت استاندارد و مطلوبی استفاده نشده است که به طور مستقیم می تواند برای مهندسان ناظر چالش و حتی بحران ایجاد کند. از این رو، ضروری است تا به وظایف سایر دستگاه های مسئول در قانون در حوزه مهندسی توجه و نگاه ویژه ای شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;