اشتباهات رایج مهندسان ناظر و طراح تاسیسات برقی-بخش سوم

یکی از موارد مهم در طراحی و نظارت تاسیسات برقی ساختمان، کنترل عدم تداخل موقعیت نصب تجهیزات برقی مثل پریز‌ها و کلید‌ها با تجهیزات تاسیسات مکانیک مانند رادیاتور‌ها، پکیج و لوله‌های داکت‌ها و. است.
به گزارش تاسیسات نیوز، یکی از موارد مهم در طراحی و نظارت تاسیسات برقی ساختمان، کنترل عدم تداخل موقعیت نصب تجهیزات برقی مثل پریز‌ها و کلید‌ها با تجهیزات تاسیسات مکانیک مانند رادیاتور‌ها، پکیج و لوله‌های داکت‌ها و. است.
تعداد کثیری از طراحان تاسیسات برقی بدون هماهنگی و اطلاع از نقشه تاسیسات مکانیکی مستقلا طراحی وترسیم می‌کنند.
تعداد کثیری از بررسی کنندگان نقشه‌های تاسیسات برقی هم مستقلا بدون توجه و مقایسه با موقعیت تجهیزات تاسیسات مکانیکی، فقط نقشه‌های برق را بررسی و کنترل می‌کنند.
نهایتا گاهی تداخل نادیدنی بین تاسیسات برق و مکانیک بوجود می‌اید.
معمولا عادت شده است. ناظر برق انعطاف نشان دهد و با توجه به تداخل‌ها در موقعیت جدید (احتمالا پیشنهاد نادرست) را ارایه و تحمل کند؛ و دوباره کاری سیم کش و گچ کار که جای خود دارد؛ و چه بسا یکی از موارد کار غیر معقول و غیر استاندارد را شاهد باشیم.
پیشنهاد: برخی از دفاتر فنی و مهندسی و یا مشاورین به این موضوع توجه خاصی بکنند؛ و هماهنگی لازم را بین مهندسین برق و مکانیک فراهم کنند.
– و یا مهندس طراح برق پیشقدم شود و با مهندس مکانیک ذیربط هماهنگ شود.
توصیه میشود نقشه تاسیسات برقی بعد از تکمیل نقشه تاسیسات مکانیکی طراحی و ترسیم شود
گاهی در طراحی و ترسیم نقشه تاسیسات برقی ساختمان موارد زیر فراموش میشوند.
-ایا داکت تاسیسات مکانیکی با داکت تاسیسات برقی تداخل دارند؟
-اساسا ایا محل و ابعاد داکت‌های مذکور توسط مهندس معمار پیش بینی و تعیین شده است؛ و یا مهندسین تاسیسات از اجبار در ساختمان سوراخ کاری و کنده کاری ناخواسته را به پیش می‌برند؛ و در مکان یابی دچار قحطی می‌شوند و متاسفانه لوله‌های اب و برق و فاضلاب بصورت در هم تنیده و مشترک و خطرناک اجرا میشوند.
-ایا برای تجهیزات آتشنشانی تابلو‌ی برق و کابل متناسب با توان ان ترسیم شده است؟
-ایا برای پمپ آبرسانی طبقات ۳، ۴، ۵ و بالاتر یک رشته کابل ارت دار با پریز مربوطه از کنتور هر واحد مستقل و یا تابلوی برق اشتراکی با حفاظت لازم برای مجتمع‌ها ترسیم شده است.
-ایا در پارکینگ مجتمع‌ها مدار برق مربوط به تهویه هوا‌ی پارکینگ که با سنسور co۲ تحریک میشود. ترسیم شده است.
-ایا در مجتمع ها، مدار برق فن تخلیه دود و فن تامین هوای فشار مثبت برای کنترل دود ناشی از اتشسوزی طراحی و ترسیم شده است.
-ایا برای سیستم‌های سرمایشی مانند اسپلیت کولر و؛ و سیستم گرمایشی، مانند پکیج و .. پریز برق در جای مناسب و کابل با حفاظت مناسب پیش بینی شده است.
– موارد فوق زمانی تحقق می‌یابد که نقشه تاسیسات برقی بعد از ترسیم نقشه تاسیسات مکانیکی طراحی و ترسیم شود.
منبع برق نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;