استاندارهای جدید تجهیزات برقی در راه بهینه سازی مصرف

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اصلاح مصرف برق در برخی از تجهیزات برقی می تواند صرفه جویی موثری در جامعه را به همراه داشته باشد، به عنوان مثال با اِعمال تغییراتی رایگان در موتور کولرهای آبی می توان بیش از چندهزار مگاوات برق صرفه جویی کرد. با رایزنی های صورت گرفته با سازمان های ذیربط و اعتبارات مطلوب در نظرگرفته شده برای استانداردسازی تجهیزات برقی به ویژه وسایل سرمایشی امیدواریم در سال جاری میزان کاهش مصرف برق افزایشی شود.

مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ناترازی در حوزه انرژی سالهاست که گریبانگیر کشور است و متاسفانه اقدام جدی نیز در این زمینه انجام نمی شود و سند جامع مشخصی در این خصوص وجود ندارد هر چند وزارت نیرو در سال گذشته عملکرد نسبتاً خوبی در قسمت تامین برق خانگی داشت اما قطع برق واحدهای صنعتی و بنگاه های اقتصادی مشکلی است که چندین سال است ادامه دارد که این امر علاوه بر اعتراضات مالکان واحدهای صنفی، نرخ تولید و رشد اقتصادی را کاهش داده است.

او افزود: اجرای سیاست تشویقی دولت و پاداش صرفه جویی در بهینه سازی مصرف برق موثر است، اما در کنار استفاده از این ابزارهای تشویقی باید مدیریت بخشیِ تولید و تامین برق حرکت کرد تا بتوان ناترازی در صنعت برق را بهبود بخشید، هر چند در حال حاضر با توجه به توانمندی های موجود امکان تولید بیشتر وجود ندارد اما بر اساس رایزنی های صورت گرفته می توان با چند ماده قانونی خوب برای بهینه سازی برق اقدامات جدی صورت داد تا با بهره گیری از ظرفیت های موجود مصرف را بهینه کرد و این به معنای آن است که مدیریت مصرف در حوزه برق بدون اینکه به مردم فشاری وارد شود صورت می گیرد.

استانداردسازی تجهیزات برقی و کاهش مصرف

این نماینده مجلس ادامه داد: اصلاح مصرف برق در برخی از تجهیزات برقی می تواند صرفه جویی موثری در جامعه را به همراه داشته باشد، به عنوان مثال با اِعمال تغییراتی رایگان در موتور کولرهای آبی می توان بیش از چندهزار مگاوات برق صرفه جویی کرد. با رایزنی های صورت گرفته با سازمان های ذیربط و اعتبارات مطلوب در نظرگرفته شده برای استانداردسازی تجهیزات برقی به ویژه وسایل سرمایشی امیدواریم در سال جاری میزان کاهش مصرف برق افزایشی شود.

نخعفی پاداش کاهش مصرف برق را طرحی مطلوب ارزیابی و بیان کرد: ابزارهای تشویقی در همه جای دنیا موثر بوده است و دولت خواهد توانست با مدیریت مناسب و اجرای طرح های موازی دیگر میزان صرفه جویی برق به موفقیت هایی دست یابد.

نماینده مردم نهبندان در مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: لازم است که بهینه سازی مصرف انرژی در سطح کشور جدی گرفته شود. ما برای این موضوع قانون هدفمندی یارانه ها، قانون هوای پاک، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر را داریم اما به آن ها عمل نمی شود. علت اصلی آن این است که بهینه سازی در سطح کشور متولی مشخصی ندارد. بهینه سازی یک موضوع چند بخشی و بین وزارتخانه ای است. اتفاقا بخش زیادی از انرژی در واحدهای تولید کننده انرژی یعنی خود پالایشگاه ها و نیروگاه ها به هدر می رود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;