اختیارات آتش‌نشانی باید بیشتر شود

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به عدم پیروی برخی کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و… از توصیه‌ها و هشدارهای آتش‌نشانی گفت: گاهی آتش نشانی پس از وقوع حادثه به محل حادثه مثل کارگاه ها، کارخانه ها و… مراجعه می‌کند و متوجه می‌شود که بارها به این محل برای ارتقاء ایمنی اخطار داده اما توجهی به اخطارها نشده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد اگر آتش نشانی بتواند از اختیارات بیشتری برخوردار باشد می‌تواند از ادامه فعالیت در کاربری‌های ناایمن تا زمان انجام ایمن‌سازی‌های لازم جلوگیری کند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، سید جلال ملکی درباره لزوم گسترش اختیارات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی برای انجام بازدیدهای ایمنی از ساختمان‌ها، اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا آتش نشانی‌ها به معنای حقیقی کلمه متولی ایمنی هستند یعنی آتش‌نشانی در برخی از کشورها به اندازه‌ای اختیارات قانونی دارد که مدیر عامل آتش نشانی در بررسی طرح‌های قانونگذاری مصوبات ایمنی هم دخیل است و می‌تواند با ارائه دلایل، تغییراتی در این قوانین ایجاد کند.
وی با بیان اینکه این مسئله که آتش‌نشانی در بررسی مصوبات ایمنی دخیل باشد تا به حال قابلیت اجرائی نداشته است، ادامه داد: زمانی که اختیارات لازم به سازمان آتش‌نشانی داده شود و سازمان‌ها و نهادهای دیگر در راستای ایمنی از آن پیروی کنند، می‌توان گفت که آتش نشانی متولی ایمنی شهر است. در حال حاضر آتش‌نشانی متولی پاسخگویی به حوادث است اما در نقاط دیگر دنیا برای پیشگیری از حوادث نیز از ظرفیت، تخصص و تجربه آتش نشانان استفاده می شود تا به این طریق  مسیر پیشگیری با سرعت بیشتری طی شود و وقوع حوادث کاهش پیدا کند.
ملکی به موضوع ایمنی در بازار تهران و عدم همکاری برخی از کسبه با سازمان آتش‌نشانی اشاره کرد و گفت: در محل بازار تهران نیز به دفعات به مغازه‌ها، انبارها و… مراجعه شده تا اقداماتی برای انجام ایمن‌سازی این محل انجام شود اما همچنان همکاری لازم با سازمان آتش نشانی انجام نمی شود؛ این موضوع فقط در مورد بازار تهران نیست و در موارد بسیاری که کارشناسان این سازمان برای انجام بازدید ایمنی به انبارها، کارخانه ها، کارگاه ها و… مراجعه می‌کنند از ورودشان جلوگیری می شود و کسبه یا صاحبان ادعا می کنند که نیازی به انجام این بازدیدها نیست، اما این افراد باید در نظر بگیرند که ایمن سازی قبل از وقوع حادثه علاوه بر اینکه از وقوع آن جلوگیری می‌کند، در صورت وقوع هم منجر به کاهش خسارات جانی و مالی حین وقوع حادثه می‌شود.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تاکید بر این که همچنان هم برخی از بازدیدها تنها با دخالت مستقیم دستگاه قضایی انجام می‌شود و شهروندان تا پیش از آن همکاری نمی‌کنند، گفت: برخی از افراد با علم به اینکه آتش نشانی اختیارات لازم را ندارد و در نهایت می‌تواند پرونده را به مقامات قضایی ارجاع دهد که این اقدام هم با تاخیر مواجه می شود همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند. اگر توقع داریم که آتش‌نشانی مسئولیت ایمنی را قبول کند باید حمایت‌های قانونی هم از آن انجام شود.
به گفته ملکی گاهی آتش نشانی پس از وقوع حادثه به محل حادثه مثل کارگاه ها، کارخانه ها و.. مراجعه می‌کند و متوجه می‌شود که بارها به این محل برای ارتقاء ایمنی خود اخطار داده بوده، این موضوع نشان می‌دهد که اگر آتش نشانی بتواند از اختیارات بیشتری برخوردار باشد می‌تواند از ادامه فعالیت در کاربری‌های ناایمن تا زمان انجام ایمن‌سازی‌های لازم جلوگیری کند.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران  با بیان اینکه ضابط قضایی شدن این سازمان هم به سادگی انجام نمی‌شود و نیازمند طی شدن روند خاصی است گفت: این روند باید از جایی آغاز شود تا در مرور زمان آتش‌نشانی به قدرت لازم برسد و از آن حمایت شود.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;