احداث سه مجموعه برای تبدیل زباله به انرژی در پایتخت

 

روزانه در تهران 7 تا 8 هزار تن زباله تولید مــی‌شود. از سال 84 سازمان پسماند شهرداری تهران با توجه به وظیفه محوله کار جمع آوری زباله را به صورت مکانیزه آغاز کرده است.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  در طول سال‌های گذشته نیز این سازمان با افزایش خطوط پردازش زباله تمامی زباله‌های تولید شده در سطح شهر تهران را پردازش می‌کند. در راستای تحقق طرح جامع پسماند و با توجه به تاکید شورای محترم شهر تهران، هم اکنون اقدامات گسترده ای در این زمینه آغاز شده است.

در جهان متوسط تولید زباله برای هر فرد در حدود 450 تا 500 گرم است در حالی که در کشور ما هر فرد حدود 800 گرم تا یک‌کیلو گرم زباله تولید می کند. واقعیت این است که زباله‌های تهران 40 تا 50 سال است که به کهریزک منتقل می شود و در حال حاضر همه این زباله‌ها پردازش می‌شود.

با احداث کارخانه تصفیه شیرابه پسماند می‌توان امیدوار بود که این مشکل 40 ساله به تدریج رفع شود. البته لازم به یادآوری است که مشکل شیرابه نه تنها مشکل تهران است بلکه این مشکل در تمامی استان‌های کشور وجود دارد و بسیاری از کلانشهرهای کشور نیز همچنان راه حلی برای این مساله اتخاذ نکرده اند.

تصفیه‌خانه شیرابه پسماند در مجتمع آرادکوه در زمینی به مساحت سه هکتار با 20مخزن تصفیه و سه‌اتاق فرمان با ظرفیت 1400مترمکعب توان تصفیه شیرابه را خواهد داشت و کل شیرابه موجود طی 18‌ماه تصفیه خواهد شد. توانایی تصفیه‌خانه به اندازه‌ای است که امکان تصفیه پساب تولید شده توسط کارخانه‌های محدوده کهریزک را دارد. با آغاز به‌کار این تصفیه‌خانه زنجیره کار در آرادکوه تکمیل می‌شود. آب تصفیه شده نیز در این تصفیه‌خانه برای آبیاری فضای سبز مجموعه آرادکوه استفاده خواهد شد و تفاله باقی مانده از شیرابه نیز به‌عنوان کود به‌کار گرفته می‌شود. در این کارخانه شیرابه موجود طی مراحلی وارد مخازن شده که در هرکدام از مخازن عملکرد متفاوتی روی شیرابه‌ صورت می‌گیرد که در نهایت آب تصفیه شده زلالی خارج شده که در آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مجموعه کهریزک 1100هکتار وسعت دارد که 230هکتار آن به فضای سبز تبدیل شده که آب به‌دست آمده از این تصفیه‌خانه در این مجموعه به‌کار گرفته خواهد شد. همچنین یک کارخانه دیگر زباله‌سوز در کهریزک در دست اجراست که امیدواریم در اردیبهشت‌ماه 92 بهره‌برداری از آن صورت گیرد. براساس مطالعات صورت گرفته و پیش‌بینی‌های انجام شده به‌نظر می‌رسد که با بهره‌برداری از این مجموعه که در دست اجراست سه مگاوات برق از طریق سوزاندن زباله تولید شود که این میزان در آینده قابلیت افزایش به پنج مگاوات برق را دارد.

 

همچنین یک کارخانه تولید انرژی از زباله در منطقه چهار شهرداری تهران در هفته‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. در این مجموعه که برق به روش هاضم، روشی که طی آن از گاز متان تولید شده از زباله‌های انباشته الکتریسیته استحصال می‌شود دو مگاوات برق تولید خواهد شد که این مجموعه در اوج کارایی خود توانایی تولید شش مگاوات برق را نیز دارد. این مجموعه امکان احداث کارخانه تولید برق از زباله خشک را نیز دارد که درصورت احداث این مجموعه نیز می‌توان هشت تا 10مگاوات برق تولید کرد.

 

  پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;