اجرای پروژه‌ها با تهاتر در دستورکار است/ سرمایه‌گذاران به وزارت نیرو مراجعه کنند

 

 

 

ارزش نیروگاه‌هایی که در ازای اجرای سد بختیاری واگذر می‌شوند، قبلا به ارزش 1200 میلیارد تومان برآورد شده بود اما با توجه به تغییرات نرخ ارز، در این ارزش تجدیدنظر شده است.

 

 

 به گزارش تاسیسات نیوز، علیرضا دائمی گفت  :‌ ارزش نیروگاه‌های در نظر گرفته شده برای اجرای طرح سد و نیروگاه برق آب بختیاری کفایت دارد.

 

 وی با بیان این‌که تهاتر در پروژه بختیاری پیشنهاد خوب دو طرفه‌ای است،‌گفت: طرف ما کنسرسیومی متشکل از پیمانکار، مشاور و … است و می‌تواند با استفاده از توان موسسات مالی کار را انجام دهد و ارزش نیروگاه‌ها هم درآمد خوبی است که می‌تواند جایگزین شود.

 

 او با تاکید بر این‌که چین از اجرای پروژه بختیاری کاملا حذف شده است به ایسنا گفت: کشور چین وارد طرح‌های دیگر شد. چین در 45 طرح شبکه آبیاری و زهکشی، سه طرح کشمیر و خط دوم انتقال آب زرینه‌رود و طرح رودبار لرستان همکاری دارد و از فاینانس چین در این طرح‌ها استفاده می‌شود.

 

 سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیروگفت: تقاضا می‌کنیم مجموعه‌هایی که برای اجرای پروژه از طریق تهاتر آمادگی دارند به بخش معاونت آب مراجعه کنند.

 

 دائمی گفت: تهاتر یک روش نوین در تامین اعتبار مالی است، خیلی هم تجربه هنوز در این زمینه وجود ندارد بنابراین هم اطمینان سرمایه گذاران کامل نشده و هم ما در مرحله آزمایش کار می‌کنیم.

 

 وی با بیان این‌که روش تهاتر را به صورت گسترده انجام می‌دهیم، اظهار کرد: تهاتر، پیشنهاد ماست؛ به این معنی که اگر سرمایه‌گذار، سازنده یا کنسرسیومی اعلام آمادگی کند، حاضریم که تهاتر را انجام دهیم.

 

 از تهاتر استقبال می‌کنیم

 

 سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو با تاکید بر این‌که تهاتر قواعد پیچیده‌ای دارد، خاطرنشان کرد: تعیین قیمت تاسیسات اصول پیچیده‌ای را طی می کند و مصوبات دولت و مجموعه‌های مختلف اقتصادی کشور را باید داشته باشد. تهاتر یکی از رویه‌های تنوع بخشی منابع مالی است بنابراین از آن استقبال می کنیم.

 

 دائمی با بیان این‌که نیاز تهاتر این است که طرف مقابل سرمایه لازم برای اجرای کار را داشته باشد، گفت: وقتی نیروگاه یا تجهیزاتی در قبال اجرای یک طرح واگذار می‌شود، یعنی این که طرف مقابل باید توان احداث کار را داشته باشد. چون درآمدهای نیروگاهی یا تاسیسات به صورت تدریجی حاصل می‌شود و سرمایه گذار باید سرمایه داشته باشد.

 

 وی افزود: نکته اول این است که از موسسات مالی از جمله صندوق توسعه ملی استفاده می‌کنیم. یعنی کسانی که حاضرند از تهاتر استفاده کنند ما این اطمینان را می‌دهیم که موسسات مالی از جمله صندوق توسعه ملی منابع مالی مورد نیاز را به صورت وام و یا فاینانس در اختیارشان بگذارند.

 

 او ادامه داد: رویه تهاتر در تعداد زیادی از پروژه‌های کوچک و بزرگ اتفاق می‌افتد، در تاسیسات فاضلاب شهر و طرح‌های انتقال آب تهاتر صورت می‌گیرد.

 

 سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو در پایان اظهار کرد: تهاتر یک روش نوین در تامین اعتبار مالی است؛ خیلی تجربه هنوز وجود ندارد بنابراین هم اطمینان سرمایه‌گذاران کامل نشده و هم ما در مرحله آزمایش کار می‌کنیم.

 

 انتهای پیام

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;