اجرای مقررات ملی ساختمان به دور از حاشیه های اقتصادی

دبیر کانون سراسری انبوه سازان ایران گفت: نهادهای متولی و مروج مقررات ملی ساختمان جایگاه خود را فراموش کرده اند و علاقه مندی آنها در حوزه انرژی صرفا به مسائل اقتصادی معطوف است.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، دبیر کانون سراسری انبوه سازان ایران با بیان اینکه در بحث تحقق بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان، رعایت مقررات ملی ساختمان الزامی است، گفت: در این راستا مشهود است که همه به ترویج و رعایت مقررات ملی ساختمان ملزم هستیم.
فرشید پورحاجت با بیان این مطلب تاکید کرد: اما آنچه که امروز با آن گریبان گیر هستیم، این است که نهادهای متولی و مروج مقررات ملی ساختمان جایگاه خود را فراموش کرده اند و علاقه مندی آنها در حوزه انرژی صرفا به مسائل اقتصادی معطوف است.
وی افزود: به عبارت ساده، ابراز علاقه نهادهای حرفه ای بخش خصوصی، در حوزه انرژی و کاهش مصرف انرژی در ساختمان بیشتر اصرار بر موضوعاتی است که منافع اقتصادی برای اشخاص تعریف شده به دنبال دارد.
دبیر کانون سراسری انبوه سازان ایران با طرح یک پرسش ادامه داد: اما سوال این است که آیا این نهاد عمومی غیردولتی در بحث ترویج موفق عمل کرده و یا مسائل خاص این سازمان و نهاد و اعضای آن اولویت داشته است؟
پورحاجت در ادامه تصریح کرد: در چند سال گذشته ما هیچ گاه به این موضوع نپرداخته ایم که چرا علاقه مندی آن نهاد عمومی کنترل کننده بخش خصوصی که اتفاقا در این موضوع جایگاه و شانیت دارد، متاسفانه در حد پرداختن به مسائلی است که منتج به درآمدزایی برای اشخاص شود؛ نه اینکه این نهادها حقوق مردم و بهره برداران و آنچه را که باعث حفظ منافع و سرمایه های ملی در صنعت ساختمان می شود؛ به طور اخص مورد توجه قرار دهند.
وی تاکید کرد: بدیهی است که در این سال ها این نهادهای عمومی بیشتر به دنبال این بوده اند که فقط به صورت فهرست وار مسائل را بیان کنند؛ یا اینکه در حوزه اجرا به جای اینکه شرایط را به نحوی تسهیل و فراهم کنند تا مسئله اتلاف انرژی در ساختمان مورد توجه قرار بگیرد، بیشتر به دنبال نگاه های منفعت طلبی در این حوزه بوده اند.
دبیر کانون سراسری انبوه سازان ایران همچنین یادآور شد: بخش تولیدکنندگان و سازندگان مسکن به عنوان پیشران در این حوزه، همواره به استفاده از سیستم هایی که باعث مرغوبیت کالای تولیدی آنها می شود، اهمیت داده اند؛ اما ساز و کارهای موجود ناکارآمد و بازدارنده است که باید این ساز و کارها ترویج شود.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;