ابعاد استاندارد درب های ساختمان چقدر است؟

بعاد استاندارد درب ساختمان بسته به نوع درب، موقعیت جغرافیایی ساختمان، کاربری ساختمان و … می تواند متغیر باشد اما طبق استانداردهای تعیین شده قواعد خاصی در طراحی این درب ها در نظر گرفته می شود.
به گزارش تاسیسات نیوز،  اگر تصور می کنید که ابعاد درب‌ ساختمان های مختلف از هیچ قاعده خاصی پیروی نمی کنند، بهتر است در این باره تجدیدنظر کنید. تنوع زیاد مدل های درب ساختمان، باعث ایجاد این تصور اشتباه شده است که ابعاد درب های ساختمان استاندارد خاصی نداشته و هر سازنده بنابر سلیقه خود ابعاد درب های مختلف را تعیین می کند.
با این که ابعاد استاندارد درب ساختمان بسته به نوع درب، موقعیت جغرافیایی ساختمان، کاربری ساختمان و … متغیر است اما کماکان قواعد خاصی در طراحی این درب‌ها در نظر گرفته می شود.
در شرایط هایی مثل رد کردن لوازم مختلف (مبلمان و …) از درب، تعویض درب و … اطلاع داشتن از ابعاد استاندارد درب ساختمان می تواند باعث صرفه جویی در زمان و هزینه های شما شود. در این قصد داریم با بررسی ابعاد استاندارد انواع درب های ساختمان، اطلاعات لازم راجع به این مبحث را در اختیار شما قرار دهیم.
آیا برای ساخت خانه داشتن ابعاد استاندارد ضروری است؟
داشتن ابعاد استاندارد در ساخت خانه از جمله موارد ضروری به حساب محسوب می شود، زیرا موجب کارآمد و اصولی تر شدن آن می شود. همانطور که می دانید وجود هر یک از بخش ها در طراحی نقشه داخلی و خارجی خانه مهم و کلیدی است.
به عنوان مثال ابعاد سرویس بهداشتی یا اتاق خواب تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در صورت رعایت نشدن ابعاد استاندارد، ظاهر خانه بد و نامطلوب می شود. بنابراین ساختمان باید با توجه به متراژ کلی خانه و اولویت بندی ابعاد استاندارد، طراحی و ساخته شود.
انواع درب های ساختمان
انواع درب ساختمان
درب های ساختمان را می توان بر اساس عوامل مختلفی از جمله ساختار طراحی، موقعیت قراگیری و … دسته بندی کرد. به طور معمول ابعاد استاندارد درب ساختمان نسبت به دسته ای که درب در آن قرار خواهد گرفت، متغیر بوده و نمی توان یک ابعاد مشخص را برای تمامی درب ها در نظر گرفت. به همین دلیل در این بخش ابتدا دسته بندی های مختلف درب ساختمان را مرور کرده و سپس به بررسی ابعاد استاندارد آن ها خواهیم پرداخت.
انواع درب بر اساس موقعیت قرارگیری
درب‌ها از این لحاظ به ۲ دسته کلی تقسیم می شوند که عبارتند از:
درب های داخلی ساختمان: درب هایی که از آن ها در داخل ساختمان استفاده شده است مثل درب حمام، درب سرویس بهداشتی، درب اتاق ها و … را درب های داخلی ساختمان در نظر می گیرند.
درب های خارجی ساختمان: درب هایی که در فضای بیرونی ساختمان مثل پارکینگ، ورودی اصلی ساختمان و … به کار رفته اند، درب خارجی ساختمان محسوب می شوند.
انواع درب بر اساس ساختار طراحی
هر درب ممکن است از لحاظ طراحی ساختار نسبت به دیگر درب ها متفاوت باشد. به طور کلی درب ها بر اساس ساختار طراحی به سه دسته تقسیم می شوند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.
درب تک لنگه: این نوع درب صرفا از یک بخش اصلی تشکیل شده و مرسوم ترین نوع درب داخلی ساختمان است. فارغ از این که درب از کدام جهت باز و بسته می شود، دربی که به جز قاب و … از یک بخش اصلی تشکیل شده باشد را درب تک لنگه می گویند.
درب یک و نیم لنگه : این درب از دو لنگه با ابعاد مختلف تشکیل شده است. درب یک و نیم لنگه دارای یک لنگه کوچکتر و یک لنگه بزرگتر است. ابعاد این نوع درب نسبت به درب تک لنگه بزرگتر و نسبت به درب دو لنگه کوچکتر است.
درب دو لنگه: درب دو لنگه همانطور که از نام آن پیداست، دارای ۲ لنگه با ابعاد برابر است. ابعاد این نوع درب نسبت به درب تک لنگه و یک و نیم لنگه بزرگتر بوده و بیشتر به عنوان درب خارجی ساختمان کاربرد دارد.
انواع درب بر اساس کاربرد
با وجود این که کاربرد اصلی همه درب‌ها یکسان است اما در طراحی و ساخت برخی از درب ها، کاربردهای جدیدی به آن ها افزوده شده است. به جز درب معمولی می توانیم از ۲ نوع درب دیگر که دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند نام ببریم.
درب ضد حریق و درب ضد سرقت. طراحی و ساخت هر کدام از این درب ها طوری بوده است که ساختار آن ها مقاومت چشمگیری در برابر آتش و سارقین به نمایش می گذارد. به این منظور طبیعتا تغییرات قابل توجهی در ابعاد این درب ها به وجود آمده که استاندارد ابعاد آن ها را نسبت به درب های معمولی تغییر می دهد.
ابعاد استاندارد درب ساختمان در فضاهای مختلف داخلی چقدر است؟
به درب های تعبیه شده در فضاهای داخلی ساختمان، درب های داخلی گفته می شود. درب های داخلی ساختمان مانند درب دستشویی، اتاق خواب، ورودی و… در ابعاد و اندازه های متفاوت ساخته می شوند.
ابعاد درب ورودی آپارتمان
ابعاد و اندازه درب ورودی آپارتمان
معمولا اندازه استاندارد برای درب ورودی آپارتمان را ۱۳۰ الی ۱۴۰ سانتیمتر در نظر می گیرند. درب ورودی ساختمان ممکن است به گونه ای طراحی شود که با باز شدن لنگه باریک کناری، در زمان جا به جایی وسایل فضای بیشتری در اختیار صاحب خانه قرار دهد.
ابعاد درب اتاق خواب
ابعاد استاندارد برای درب اتاق خواب ۹۰ الی ۱۰۰ سانتیمتر است. درب اتاق خواب معمولا نسبت به سایر درب های داخلی بزرگتر در نظر گرفته می شود، زیرا باید فضای کافی برای عبور وسایلی مانند سرویس خواب را داشته باشد.
ابعاد درب سرویس بهداشتی
ابعاد استاندارد برای درب سرویس بهداشتی مانند حمام و دستشویی با توجه به متراژ و ظرفیت ساختمان بین ۷۰ الی ۸۵ سانتیمتر متغیر است.
نکته: میزان ارتفاع مناسب برای درب های داخلی بین ۲۱۰ تا ۲۳۰ سانتیمتر متغیر است.
ابعاد استاندارد درب ساختمان در فضاهای مختلف خارجی
درب های به کار برده شده در فضاهای خارجی ساختمان را درب خروجی می نامند که درب پارکینگ، درب حیاط و ورودی اصلی ساختمان از جمله آنها به شمار می روند. توجه به ابعاد استاندارد درب ساختمان در فضاهای داخلی و خارجی به یک میزان دارای اهمیت است و نباید هیچکدام را نادیده گرفت.
ابعاد درب پارکینگ
ابعاد درب پارکینگ به عنوان یکی از حساس ترین نقاط ساختمان باید به دقت بررسی و اندازه گیری شود. استاندارد درب پارکینگ برای ملک شخصی دارای ارتفاع ۲.۵ متر و عرض سه متر و برای آپارتمان ها دارای ارتفاع ۲.۵ متر و عرض ۶ متر است. طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی باید به‌گونه ای باشد که ساکنین آن مشکلی برای رفت و‌ آمد با وسایل نقلیه شان نداشته باشند.
ابعاد درب انباری
اندازه انباری ها با توجه به متراژ واحدهای مسکونی و تجاری تعیین می شود و معمولا بین ۲‌ الی ۵ متر هستند. اندازه استاندارد درب انباری دارای طول ۲ متر و عرض ۱.۵ متر است.
ابعاد درب حیاط
ابعاد درب حیاط
زیبایی درب حیاط به عنوان ورودی ساختمان، تاثیر چشمگیری در نمای کلی آن دارد. از این رو باید در انتخاب آن دقت لازم به عمل آید. همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم، درب حیاط در جنس و طرح های مختلفی در بازار وجود دارد که با توجه به موقعیت و نیازتان می توانید هر یک از آنها را انتخاب کنید. ابعاد درب حیاط نیز مشابه استاندارد درب پارکینگ در ساختمان است و تفاوتی ندارد.
ابعاد درب ضدحریق
در ابتدا باید یادآوری کرد برای اینکه بتوانند درب‌ ضدحریق را در ساختمان های مسکونی یا اداری نصب و راه اندازی کنند باید حتماً تأییدیه و مجوز سازمان آتش نشانی را جهت نصب در مکان مورد نظر داشته باشند.
بر این اساس می توان گفت ابعاد برای درب‌ ضدحریق به صورت پشت تا پشت چهارچوب درب می تواند دارای اندازه ۱۱۰×۲۱۰ سانتیمتر یا ۱۰۵×۲۱۰ سانتیمتر باشد.
در صورتی که ساختمان ‌ها جهت نصب درب‌ ضدحریق از سازمان آتش نشانی دارای مجوز و تأییدیه باشند، می توانند با ابعاد و اندازه های استاندارد ذکر شده اقدام به نصب درب‌ های ضد حریق نمایند.
همچنین ابعاد و اندازه ساب فریم برای درب‌ های ضدحریق می تواند به صورت ۱۱۱×۲۱۱ سانتیمتر یا ۱۰۶×۲۱۱ سانتیمتر باشد.
با توجه به اینکه احتمال دارد درب ‌های ضدحریق از نوع تک لنگه یا دو لنگه ساخته و تولید شود، بنابراین می توان گفت: ابعاد استاندارد برای درب‌ ضدحریق فلزی تک لنگه به صورت ۱۱۲×۲۱۱ سانتیمتر و برای درب ‌های ضدحریق فلزی دو لنگه به صورت ۲۰۲×۲۱۷ سانتیمتر است.
ابعاد استاندارد درب ضدسرقت
به طور کلی با توجه به نوع درب، استاندارد ابعاد درب های ساختمان معلوم می شود. برای مثال درب های ضدسرقت ترکی معمولاً دارای اندازه های معادلِ ۲۱۱ در ۱۰۹ سانتیمتر هست. همچنین به طور استثنا شما می توانید در پایه ضدسرقت ترکی را با ابعاد ۲۱۵ در ۱۱۵ مشاهده کنید. بیشتر درب های ضدسرقت ایرانی در اندازه ۲۱۵ در ۱۱۵ هست. درب های ترکی دارای اندازه کوچکتری هستند.
از این رو ما می توانیم به شما بگویم استاندارد ابعاد درب های ساختمانی با توجه به برند و شرکت تولیدکننده می تواند متفاوت باشد، نوع درب و ابعاد آن نیز متفاوت خواهد بود.
کلام آخر
همان طور که مطرح شد شرکت های تولیدکننده انواع درب ‌های ساختمانی، محصولات و کالاهای خود را در ابعاد و اندازه های متغیر و حتی بنا به سفارش مشتریان و خریداران تولید و طراحی می کنند.
با این حال آگاهی و شناخت اندازه و ابعاد استاندارد برای درب‌ های داخلی و خارجی ساختمان ‌ها برای افراد لازم است چرا که از بروز بعضی از مشکلات جلوگیری می کنند.
بر این اساس ما در این مقاله تلاش کردیم ابعاد و اندازه های استاندارد درب‌ های مختلف ساختمانی را برای شما بیان کنیم تا در صورتی که قصد تعویض درب یا ایجاد درب جدید در ساختمان را داشتید، حتماً نسبت به اندازه ها و ابعاد استاندارد انواع درب ساختمانی شناخت کافی داشته باشید.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;