آمریکایی‌ها به لحاظ فناوری برتر هستند

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از ایسنا،وزیر نفت کشورمان گفت: در صورت امضای توافق هسته ای و لغو تحریمها شرکتهای نفتی بین المللی مشتاق به بازگشت هرچه سریعتر به ایران هستند.
به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در گفت‌وگو با پلاتس گفت: از شرکتهای نفتی اروپایی و آمریکایی در بخش بالادستی نفت ایران استقبال خواهیم کرد اما شرکتهای آمریکایی به دلیل فن آوری برتر به طور ویژه ارزیابی خواهند شد.
زنگنه در حاشیه نشست اوپک در وین با مدیران عامل شرکت‌های نفتی بین‌المللی از جمله شل، توتال، انی و لوک‌ اویل دیدار کرد.
وی با اشاره به یک قرار‌داد جدید نفتی در بخش بالا‌دستی که اواخر امسال و احتمالا در ماه سپتامبر به همراه قراردادهای جدید نفتی ایران ارائه خواهد شد، گفت: همه آنها (شرکت‌های نفتی) می‌گویند که بلافاصله پس از تحریم‌ها خواهند آمد. آنها از چارچوب کلی مدل جدید قرار‌داد‌ها اطلاع دارند.
وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از میادین نفتی ایران در ماه سپتامبر ارائه قرارداد خواهند شد، گفت: هنوز نمی‌دانم اما عمدتا میادینی نظیر گچساران، مارون، بی‌بی‌ حکیمه و پازنان هستند.
وی افزود: مذاکرات با شرکت‌های نفتی بین‌المللی روی هیچ پروژه خاصی متمرکز نبوده است.
وزیر نفت ایران خاطر نشان کرد: اما ما درباره پروژه‌های احیاء نفت، تبادل نظر کرده‌ایم و آنها هیچ مشکلی نداشتند. آنها علاقه‌مند به این مساله هستند حتی برخی از آنها نظیر شل که برای یک مدت طولانی روی میدان آغاجاری کار می‌کردند با پروژه‌های ما آشنا هستند.
زنگنه در پاسخ به این سوال که از بین  شرکت‌های آمریکایی و اروپایی کدام را ترجیح می‌دهد؟ گفت: هر دو؛ هر کدام که بیایند البته آمریکایی‌ها به لحاظ فناوری برتر هستند. شرکت های اروپایی هیچ برتری خاصی ندارند، اما ما از همه آنها استقبال می‌کنیم.

در حاشیه نشست اوپک در وین هیچ دیداری بین زنگنه و روسای شرکت‌های بزرگ نفتی آمریکا از جمله اکسون موبیل، شورون و کونوکوفیلیپس که همگی در نشست اوپک حضور داشتند برگزار نشد.
وزیر نفت ایران همچنین به این سوال که آیا هیچ یک از شرکت‌های آمریکایی از طریق واسطه با ایران تماس داشته‌ است؟ پاسخ نداد.
تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران باعث شده که شرکت‌های نفتی غربی چندین سال از بخش بالادستی ایران دور بمانند.
پایان یافتن تحریم‌های بین‌المللی باعث باز شدن درهای ایران به روی شرکت‌های اروپایی خواهد شد، اما تحریم‌های جداگانه آمریکا جزو توافق هسته‌ای ایران نیستند و واشنگتن باید این تحریم‌ها را لغو کند تا شرکت‌های آمریکایی بتوانند در ایران کار کنند.

 

پایان خبر/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;