راه های مقابله با بحران کم آبی

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور:  استفاده از فناوری های جدید، به ویژه « نانو»، از جمله جدیدترین راهکارهای مدیریتی به شمار می‌آید که کاربردهای خود را  در مواجهه با مشکل کم آبی، نشان داده و ضرورت توسعه استفاده از آن در چالش‌های پیش روی «بحران کم آبی» را بارز ساخته است.

استفاده مجدد از پساب‌ها
استفاده مجدد از پساب‌های تصفیه شده، با توجه به بحران جهانی کم آبی، با بهره گیری از تکنولوژی های نوین، از راههایی به شمار می آید که در سالهای اخیر با رشد سریعی همراه بوده است. به گونه ای که از آن بعنوان یک تکنولوژی کلیدی و تاثیرگذار بر علم و صنعت یاد می کنند.
«تکنولوژی کلیدی» که علاوه بر افزایش آب آشامیدنی سالم، با کاهش آلودگی های محیط زیست، به نجات زمین با استفاده از فناوری های آبی کمک می کند.

شیرین سازی آب دریا
شیرین سازی آب دریا، بعنوان یک راهکار در تامین آب در جهان، به ویژه در ایران، در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته و  انجام  این طرح در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در سراسر کشور به مرحله اجرا درآمده است.
کاهش هزینه اجرای این پروژه با استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان و واحدهای تحقیقاتی R&D، انتقال آب دریا از مقصد به مبداء در سایر شهرهای غیرساحلی کشور، از طرح های مفید در مقابله با «بحران کم آبی » تلقی می شود که وزارت نیرو به طور جدی به آن پرداخته است.
یکی از فناوری‌های که اخیراً برای نمک زدایی آب پیشنهاد شده، الگو گرفته شده از طبیعت و با استفاده از فرایندهای بیولوژیکی است. این روش با الگو گرفتن از گیاه انبه و ماهی یوری هالین (euryhaline) طراحی شده است. این نوع از ماهی‌ها می‌توانند در آب‌های شور به راحتی زندگی کنند و شیرین سازی آب توسط این ماهی با انرژی بسیار کمی انجام می‌شود.

کنترل‌های هوشمند آبی
تقدیر مقام معظم رهبری از عملکرد «وزارت نیرو»، به ویژه در حوزه افتتاح پروژه های هفتگی این وزارتخانه، با تاکید ایشان بر اصلاح سیستم فرسوده آب و برق همراه بود.
«هدررفت آب» یکی از معضلات جهانی به شمار می آید که بسیاری از کشورها با استفاده از فناوری های نوین و «نانو» توانسته اند به میزان قابل توجهی از  هدررفت  آب بکاهند.
«فناوری های جدید کنترل و مانیتورینگ آب در بخش توزیع و انتقال آب»، «کنتورهای هوشمند آب»، «سنسورها و سیستم های بی سیم»، می توانند با گزارش لحظه به لحظه از هدر رفتن آب جلوگیری کنند.
شرکتهای  فناور در بخش آب، در سالهای اخیر دستاوردهای خوبی در حوزه تولید محصولات و دانش و خدماتی در این زمینه شده اند که با حمایت وزارت نیرو و هدایت مطلوب آنها توسط «شرکت مادر تخصصی ساتکاب»  جهت استفاده بهینه از پتانسیل‌های مطلوبشان و رفع موانع تولید، همراه بوده و در نهایت به شتاب‌دهی بیشتر در این زمینه منجر شده است.

آبیاری هوشمند
بین ۷۰ تا ۸۰ درصد آب سالم در دنیا در صنعت کشاورزی مصرف می‌شود که حجم بالایی به حساب می‌آید. افزایش تقاضای غذا و آب از یک طرف و افزایش جمعیت از طرف دیگر ما را بر آن می‌دارد که مقدار مصرف آب در صنایع کشاورزی را کنترل کنیم.
مهمترین مسئله مصرف آب در کشاورزی، آبیاری است. استفاده از سیستم‌های کنترل هوشمند در آبیاری می‌تواند به بهینه سازی مصرف آب در این صنعت کمک کند.
تعویض لوله های قدیمی انتقال آب و روشهای نوین آبیاری با استفاده از سیستم های آبیاری هوشمند کمک بسیاری در کاهش مصرف آب و همچنین رشد کیفی محصولات به دست آمده داشته است.
بازگرداندن حجم وسیعی از آب، به چرخه مطلوب مصرف و ذخیره کشور،  با بهره گیری از فناوریهای جدید، علاوه بر حفظ منابع آبی بیشتر برای وضعیت فعلی کشور، «اندوخته  منابع آبی نسل های آتی» را افزایش می دهد و به این ترتیب کشور را در برابر مشکلات آتی ناشی از کم آبی، بیمه خواهد کرد.
یافتن خلاءهای موجود در صنعت آب و مصرف بهینه آن در عرصه های، کشاورزی، صنعتی و … مسلماً می‌تواند کره زمین و ساکنان آن را از مرگ تدریجی نجات دهد و از مناقشات احتمالی آینده در حوزه آب بکاهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;