یک سوم آب کشاورزی را همدان و اردبیل مصرف می کنند

سرپرست وزارت جهادکشاورزی از پیش بینی سالیانه ۴۰۰۰ هکتار احداث و توسعه گلخانه در سطح کشور به منظور صرفه جویی در آب کشور خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، عباس کشاورز جمعه ۲۰ دی در حاشیه کلنگ زنی سه طرح صنعتی و کشاورزی اسدآباد در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه گلخانه ها از نقش موثری در صرفه جویی آب، ایجاد اشتغال و تولید برای صادرات برخوردار است، تصریح کرد: به علت اشتغالزایی، تولید، صادرات و صرفه جویی در آب برای سال های آینده سالیانه حدود ۴۰۰۰ هکتار احداث و توسعه گلخانه در سطح کشور پیش بینی شده است.
وی از وجود بیش از ۱۷ هزار و ۴۰۰ هکتار گلخانه در سطح کشور خبر داد و اظهار کرد: طی دولت تدبیر و امید بیش از ۹۳۰۰ هکتار گلخانه جدید در سطح کشور احداث شده است.
کشاورز میزان تولیدات گلخانه ای سبزی و صیفی سطح کشور را دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد از محصول خیار کشور از طریق گلخانه ها تولید می شود و گوجه فرنگی و گیاهان دارویی عمدتا از دیگر محصولات تولیدی گلخانه ها هستند.
وی در ادامه در بحث سیب زمینی به عنوان یکی از کشت های پر آب بر بیان کرد: در بحث کشت این محصول با توجه به کشت سیب زمینی در شمال و جنوب کشور به کشاورزان توصیه داریم فصل تولید این محصول را کمی جابه جا کنند و در حال حاضر این کار را آغاز کرده ایم و باید شدت بیشتری به خود بگیرد.
کشاورز با بیان اینکه یک سوم آب مصرفی کشاورزی را همدان و یا اردبیل مصرف می کنند، خاطرنشان کرد: سیاست ما بر این است که در تولید کشت های پاییزه سم کشت های پاییزه را به خاطر صرفه جویی در آب کاهش دهیم تا درسایر تولیدات فصول که آب کمتر می خواهند بتوانیم آن را افزایش دهیم.
وی خاطر نشان کرد: در رابطه با مناطق کشت های پاییزه نیز سه تا چهار تکنولوژی را در دست داریم که به کشاورزان توصیه می کنیم برای کشاورزی از آبیاری میکرو استفاده کنند و در صورتی که آبیاری میکرو به آب های زیر زمینی تبدیل شود در حدود ۳۰ درصد کاهش مصرف آب خواهیم داشت.
کشاورز با اشاره به تکنولوژی دوم نیز گفت: در این رابطه با یکی از کشورها مذاکراتی نیز انجام داده ایم که در این راستا  کشت نشایی سیب زمینی را از سال آینده به منطقه بیاوریم.
کشاورزان همدانی در ظرفیت تولیدی و مهارت سرآمد هستند
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در ادامه در مراسمی که در شهرک صنعتی اسدآباد به منظور حضور وی برگزار شده بود در جمع مسئولان و شورای اداری اسدآباد و برخی کشاورزان و شهروندان اسدآبادی اظهار کرد: در حال حاضر در سطح کشور بیشتر از دو یا سه مشکل نداریم که باید به کمک هم این مشکلات را حل کنیم .
کشاورز با بیان اینکه مشکل اقتصادی از جمله مشکلات موجود بوده و اکثر مشکلات اقتصادی و اجتماعی با تولید و با تعامل دولت، مردم و بخش خصوصی مرتفع می شود، افزود: مشکل اشتغال دومین مشکل کشور است که ایجاد شغل از طریق دولت عملی نیست و دولت باید خود را کوچک و چابک تر  کرده و مقررات خود را تکان داده تا بخش خصوصی راحت تر و کارا تر حرکت کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه همدان مشخصه های خاصی دارد، گفت:چند محصول در کشور تعیین کننده هستند، بازار سیب زمینی و عرضه سیب زمینی و سیر برند همدان، کشمش و گردو از جمله محصولاتی است که این استان حرف برای گفتن دارد.
کشاورز تصریح کرد: همدان در نقطه مرتفع قرار گرفته و از نظر جغرافیایی، کشاورزی و دامداری منطقه باید با کشاورزی عجین باشد که همدان در این راستا سرآمد است.
وی با تاکید بر اینکه کشاورزان همدانی در ظرفیت تولیدی و مهارت سرآمد هستند، یادآور شد:چالش آب عمده مشکلی است که در این رابطه آب استان همدان نیز سطحی است و منابع آب همدان در اغلب دشت های آن مساعد نیست.
سرپرست وزارت جهادکشاورزی گفت: برنامه ای که برای کشاورزی از سالها پیش شروع کردیم باید سرعت بیشتری بگیرد و این مشکل با افزایش تولید بیشتر قابل مرتغع شدن است.
وی با اشاره به اینکه یونجه استان همدان و شهرستان اسدآباد  برند و پرقیمت بوده اما پر آب بر است، افزود: این مشکلات راه حل دارد و اگر کشاورزی رابخواهیم توسعه دهیم و برای اینکه نگران توسعه کشت محصولات نباشیم یا باید سیستم آبیاری را عوض کنیم و یا در توصیه بعد دو نسخه جدید داریم که فانتزی نبوده و قابل عمل است.
کشاورز با اشاره به اینکه ما امروز با امید، تولید، اقتصاد و با ایجاد اشتغال به کشاورزی باید نگاه کنیم، گفت:ما برای شما  در کنار شما برای همه مشکلات راه حل داریم که یک راه احداث گلخانه ها بوده و راه حل های بسیاری برای رونق تولید  وجود دارد و جای نگرانی نیست،فقط باید وارد این اقدامات شد.
وی با بیان اینکه با تکنیک کشت دیم کشاورزان می توانند غله، علوفه،دانه های روغنی و …کشت کنند و کشت داشته باشند و این اقدام ریسک را خیلی پایین می آورد، گفت:با نسخه های قدیمی مشکلات را نمی توان حل کرد، رویکرد ها باید جدید باشد و تولید و رشد ایجاد کند.
کشاورز خاطرنشان کرد:در این فضا که دچار جنگ اقتصادی بی رحمانه و غیر انسانی هستیم اما نگران نیستیم همه چیز کامل است و از حالا برای بهار تدارک دیده ایم و تنها نیازمندیم بیشتر با هم تعامل داشته و برخی روش های تک روی را کنار بگذاریم و به دنبال خرد جمعی باشیم و کمی همبستگی را حفظ کنیم.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: مشکل فنی، امنیت غذایی، تکنولوژی و مشکل تجارت وجود ندارد و در دوسال اخیر نه مرغ گران شده نه فلان کالا کمیاب شده و یا  پول کم رسیده، کود و بذر فراوان است، مشکلات اصلا جدی نیست، باید کمک کنیم اتفاق های جدید بیفتد از جمله تزریق سرمایه،تزریق انتقال تکنولوژی و ایجاد جو صمیمی تر و جامعه علمی کمک بیشتری باید به جامعه کشاورزی داشته باشد.
این گزارش حاکی است، با حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی از  سه طرح صنعتی و کشاورزی شامل یک طرح صنعتی کارخانه پودر قهوه و دو طرح شهرک گلخانه ای در اراضی منابع ملی بهراز و چهاردولی کلنگ زنی شد.شهرک گلخانه ای ۴۰ هکتاری  تولید محصولات خارج از فصل و گل های شاخه بریده زینتی مربوط به سرمایه گذار بخش خصوصی اولین طرحی بود که در این آیین کلنگ زنی شد.
مسئول امور باغبانی اداره جهاد کشاورزی استان هم در آیین کلنگ زنی این طرح اظهار کرد:شهرک گلخانه ای ۴۰ هکتاری بهراز با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال و با حداقل ظرفیت اشتغالزایی ۴۰۰ نفر بوده که بر اساس پیش بینی ها ظرف یکسال آینده با ظرفیت کامل افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید و امید است در رفع کمبود آب کمک کند.
حجت الله شهبازی با بیان اینکه برای اولین بار در کشور در طرح فوق سیستم CCHP (پرورش هیدروپنیک  شاسی ) اجرا خواهد شد،افزود:در پرورش هیپرونیک شاسی ضمن تولید برق،حرارت و سرما،باران و نزولات بارشی جمع آوری و از آن استفاده بهینه می شود.
وی تصریح کرد:۱۲ هکتار از گلخانه در این طرح برای کشت های صیفی و سبزی جات و مابقی برای کشت گل های شاخه بریده و زینتی در نظر گرفته شده که بر همین اساس سالیانه ۶۰۰۰ تن تولید سبزی و صیفی و ۳۶ میلیون شاخه گل بریده در تولید اولیه طرح پیش بینی شده است.
شهبازی یادآور شد:تا پایان سال زیرساخت و مطالعات طرح انجام شده و عملیات اجرایی طرح از ابتدای سالجاری آغاز می شود و تا پایان سال آینده طرح فوق به بهره برداری می رسد.
در این طرح همزمان کلنگ زنی شهرک گلخانه ای ۱۰۰ هکتاری منطقه چهاردولی نیز با اعتبار ۷۵۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۱۲۰۰ نفر در شهرستان اسدآباد انجام شد.
پروژه بزرگترین و مجهزترین خط تولید و بسته بندی انواع پودر قهوه نیز سومین طرحی بود که در شهرک صنعتی اسدآباد با حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی کلنگ زنی شد.
فرماندار اسدآباد نیز در کلنک زنی طرح کارخانه پودر قهوه اظهارکرد:این کارخانه بزرگترین کارخانه خط تولید پودر قهوه در کشور خواهد بود که در زمینی به مساحت ۲۲ هزار متر مربع کلنگ زنی می شود.
مجید درویشی با بیان اینکه ۱۱ هزار متر مربع از مساحت طرح به سوله و دستگاه های کارخانه اختصاص خواهد داشت، تصریح کرد:طرح فوق با سرمایه گذاریی افزون بر ۷۰۰ میلیارد ریال توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و اشتغالزایی ۳۰۰ خانوار در دو شیفت کاری به صورت مستقیم و ۱۰۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال به همراه خواهد داشت.
وی مجری طرح را شرکت نخل طوبی آریایی عنوان کرد و یادآور شد:طرح فوق ظرف ۱۲ تا ۱۸ ماه افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.
منبع خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;