کاهش ۱۵ درصدی بار مصرفی برق به کمک استارتاپ‌ها

معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: طرح آزمایشی کاهش هزار مگاوات بار مصرفی پیک ۹۹ با کمک شرکت‌های استارتاپی در شهرستان‌های زاهدان و مشهد اجرا شد و بر این اساس امسال ۱۵ درصد از بار مصرفی این مناطق کم شد.

به‌گزارش پایگاه خبری تاسسات نیوز، وزارت نیرو، «غلامعلی رخشانی‌مهر» مدیریت مصرف برق از طریق تغییر عادات و باورهای مصرفی مردم را امری امکانپذیر و پایا دانست و اصلاح رفتار مصرفی جامعه را موضوعی شناختی- اقتصادی است و از طریق تغییر عادات و باورها، امری امکانپذیر و پایاست و برای تغییر عادات و باورها بایستی جامعه نسبت به مصرف برق حساس شود.
وی، رشد فزاینده مصرف برق برای مصارف غیر مولد به ویژه مصارف سرمایشی، غیر اقتصادی بودن افزایش ظرفیت‌های تولید، محدودیت ظرفیت شبکه‌های انتقال و توزیع نیرو، کاهش نیاز به تغییر ساعات کار صنایع مولد و کاهش اثرات زیست محیطی را از جمله دلایل صنعت برق برای فعال‌سازی جامعه در بخش مدیریت مصرف عنوان کرد.
رخشانی‌مهر علاقه‌مند کردن مردم به مدیریت مصرف برق با توجه به در دسترس بودن روش‌های ساده و بدون هزینه کاهش مصرف برق برای مشترکان، ارایه مشوق بابت مدیریت مصرف، ایجاد حس مسوولیت فردی-اجتماعی در آحاد جامعه و غیره را از دیگر راهکارها برشمرد.
مدیریت مصرف و تحول دیجیتال در صنعت توزیع
رخشانی‌مهر با اشاره به قرار گرفتن طرح تحول دیجیتال در دستورکار توانیر و شرکت‌های توزیع برق، این طرح را شامل ۲۴ برنامه ذکر کرد و مدیریت بار و مصرف انرژی برق را از جمله این برنامه‌ها برشمرد که در تابستان گذشته موفقیت در گذر از پیک بار را با حدود سه هزار و ۸۰۰ مگاوات برنامه‌های پاسخگویی بار و مدیریت مصرف، رقم زد و علاوه بر پرداخت پاداش به صنایع و مشترکان سنگین، حدود ۱۵۰ میلیارد تومان پاداش به بخش خانگی اختصاص یافت.
وی شهرک‌های صنعتی، بخش کشاورزی، اینترنت اشیا، CNGها، مدیریت بارهای غیر دیماندی، تغییر ساعات اداری، توسعه استفاده از استارتاپ‌ها، کنترل بار روشنایی معابر و غیره را از جمله سرفصل‌های شرکت توانیر برای برنامه ۰۹۹ (برنامه مدیریت مصرف سال ۹۹) ذکر کرد که استفاده از کنتورهای هوشمند از موضوعات برجسته آن محسوب می‌شود و در سال‌های گذشته حدود ۳۰۰ هزار کنتور طرح فهام در صنایع نصب شد و امسال نیز ۱۷۲هزار کنتور هوشمند به این تعداد افزوده شده است.
معاون هماهنگی توزیع توانیر با اشاره به برنامه توانیر برای نصب پنج میلیون کنتور هوشمند برای مشترکان صنعتی، کشاورزی و مشترکان غیر دیماندی پرمصرف، هوشمندسازی را با استفاده از کنتورهای AMR و  AMIو ترکیب آنها عنوان کرد که باعث می‌شود علاوه بر امکان مدیریت مصرف، نیاز اطلاع رسانی به مشترکان به نحو مطلوب اجرا شود.
نخستین تجربه استارتاپ‌ها در زاهدان و مشهد
معاون هماهنگی توزیع توانیر با اشاره به برنامه توانیر برای کاهش هزار مگاوات بار مصرفی پیک ۹۹ با کمک شرکت‌های استارتاپی، از اجرای پایلوت در شهرستان‌های زاهدان و مشهد در سال جاری خبرداد که ۱۵ درصد کاهش بار مصرفی در این مناطق را به همراه داشته است.
وی اضافه کرد: با اختصاص ۵۰ درصد بار پیک شبکه به مشترکان خانگی، این طرح برای همه مشترکان خانگی قابل اجراست و انتظار داریم شرکت‌های استارتاپی با ایجاد پیام، نقش خود را به عنوان محرک برای مشترکان برق  ایفا کرده و پس از پخش پیام، میزان تغییر در رفتار مصرفی و تغییر در گفتمان مورد سنجش و اندازه‌گیری قرار گیرد.
رخشانی‌مهر ادامه داد: باید افزایش سطح آگاهی مردم و تغییر رفتار آنها نسبت به برنامه‌ها اندازه گیری شود، استفاده از این ظرفیت برای سال آتی پیش‌بینی شده و برای آن پاداش درنظر گرفته می‌شود.
وی ایده اصلی کار را ارسال پیام از طریق استارتاپ‌ها در جامعه و مشاهده نتایج در ورودی خطوط ۲۰ کیلوولت ذکر کرد که با ارایه پاداش به مردم در قالب جوایز یا مشارکت در کارهای خیر اجتماعی همراه است.
رخشانی مهر اجرای آزمایشی در توزیع برق شهرستان مشهد را با اختصاص پاداش جهت کمک به کودکان کار و اجرای آن در توزیع برق سیستان و بلوچستان را از سوی دانشگاه صنعتی شریف ذکر کرد که با ۱۵ درصد کاهش بار در مناطق اجرای طرح همراه بوده است.
ارتباط دو سویه با ۳۶ میلیون مشترک
وی تغییر مدل کسب و کار از سنتی به جدید را در دستور کار بخش توزیع برق عنوان کرد و با اشاره به مزایای تبدیل قبوض کاغذی به قبض سبز، ایجاد ارتباط دو سویه با ۳۶ میلیون مشترک برق را از مهم‌ترین مزایای این اقدام برشمرد که می‌تواند از سوی روابط عمومی‌های صنعت برق کشور به عنوان یک رسانه دوسویه برای آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به مردم، مورد استفاده قرار بگیرد.
معاون هماهنگی توزیع توانیر با اشاره به ظهور بازیگران جدید در صنعت توزیع، از ورود ۳۴ بانک به عرصه پرداخت قبوض علاوه بر PSP‌ها خبر داد و گفت: نزدیک به ۲۰۰ هزار مشترک درحال حاضر صورتحساب برق خود را از طریق اپلیکیشن‌هایی که PSP ها در اختیار گذاشتند، پرداخت می‌کنند و یک سوم درآمد برق از این مسیرحاصل می‌شود که ظرفیت خوبی را در اختیار ما قرار داده است.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;