کاهش کارکرد قبض برق با سرقت، صفر می شود

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر گفت: طی ۵ سال اخیر ۵ درصد تلفات شبکه برق را که بخشی از آن مربوط به تلفات غیرفنی بوده را کاهش دادیم.
به گزارش تاسیسات نیوز، مصطفی رجبی‌مشهدی، درباره احتمال افزایش سرقت برق از سوی برخی برای صفر شدن قبوض اظهار داشت: دستورالعملی برای جلوگیری این کار تدوین شده و در حال مراحل پایانی است، پیش‌بینی کردیم که روش‌های جلوگیری از سرقت برق را تشدید کنیم، علاوه بر آن طی ۵ سال اخیر ۵ درصد تلفات شبکه برق را که بخشی از آن مربوط به تلفات غیرفنی بوده کاهش دادیم.
وی افزود: ما روش‌های مبارزه با این سرقت‌ها را می‌دانیم و قطعا مدنظر قرار خواهد گرفت. کارگروهی در شرکت توانیر مستقر هستند که روش‌های عملیاتی برای جلوگیری از سرقت برق را با اجرای طرح برق امید پیگیری و دنبال می‌کنند، اگر ذره‌ای در این موضوع خللی ایجاد شود از سوی توانیر و شرکت توزیع برخورد می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر گفت: یکی از روش‌های شناسایی، تلفات برق است مناطقی که بیش از استاندارد باشد، توسط سیستم‌های اندازه‌گیری است که قابل شناسایی است، چون خروجی‌های ۲۰ کیلوولت و یا شبکه‌های فشار متوسط دارای کنتورهای هوشمند هستند و از راه دور قرائت می‌کنیم و امکان اینکه در هر شبکه‌ای چقدر برق توزیع و یا تلفات شده قابل شناسایی است.
وی با بیان اینکه سرقت برق و کابل در مناطق مختلف کشور پراکنده است، درباره افزایش سرقت کابل و سیم‌های برق  نیز تصریح کرد: ما از قبل اقدامات پیشگیرانه را آغاز کرده بودیم و در مناطقی هم که افزایش پیدا کرده با همکاری نیروی انتظامی توانسته‌ایم این اقدامات را به حداقل ممکن برسانیم.
رجبی‌مشهدی افزود: اکنون در شبکه‌های توزیع نیروی برق، از کابل خودنگهدار استفاده می‌کنیم و شبکه‌های فرسوده مسی گذشته را جمع کردیم و حدود ۶۰ هزار کیلومتر تا پایان سال جاری جمع‌آوری خواهد شد. در تهران بزرگ ظرف یک تا دو ماه آینده کل شبکه مسی جمع‌آوری و به جای آن کابل‌های خودنگهدار با سیم آلومینیومی نصب می‌شود که امکان سرقت را کم می‌کند، علاوه بر آن برای شبکه‌های فشار قوی خارج از مناطق شهری هم از سیم‌های خط‌بان استفاده می‌کنیم و مراقبت‌های ویژه داریم تا سرقت به حداقل ممکن کاهش یابد.
وی در ادامه گفت: البته در برخی نقاط کشور سرقت افزایش پیدا کرده اما خوشبختانه با همکاری با نیروی انتظامی به حداقل ممکن رسیده و امیدواریم روزی برسد که این اتفاقات را نداشته باشیم، دلیل آن هم این است که برخی از سارقان به دلیل بی‌احتیاطی و تماس با شبکه‌های برق جان خود را از دست می‌دهند.
وی یادآور شد: شبکه‌های برق بسیار خطرناکند، این اقدامات و سرقت کابل و سیم بعضا منجر به نقص عضو و فوت این سارقان می‌شود.
سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: سارقان با شکایت وزارت نیرو به مراجع ذیربط قضایی معرفی شده و بنا بر احکام دادگاه با آنها برخورد خواهد شد.
منبع ایلنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;