کاهش ۹۰ درصدی مصرف گاز با استفاده از گرم‌کننده تابش لوله‌ای

عضو انجمن صنعت تأسیسات و سندیکای شرکت‌های تأسیساتی با اشاره به اینکه با استفاده از گرم‌کننده تابشی لوله‌ای می‌توان در سالن‌های بزرگ مصرف برق را تا ۵۰ درصد و مصرف گاز را تا ۹۰ درصد کاهش داد، گفت: ایران در ساخت تأسیسات گرم‌کننده تابشی لوله‌ای به خودکفایی کامل رسیده است.
 به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، احمد برنچی در ششمین کنفرانس بین‌المللی ترانسفورماتور، با اشاره به اینکه ایران حدود ۲۰ سال پیش در زمینه تأسیسات حرارتی و برق با سیستم گرمایشی تابشی که در اروپا به آن توجه ویژه‌ای می‌شد، آشنا شد، گفت: این تکنولوژی گرمایشی تابشی در همان سال‌ها وارد ایران شد و در این سال‌ها در این خصوص علاوه بر بومی‌سازی این موضوع این برنامه می‌تواند حرفی برای گفتن در صادرات داشته باشد.
وی با بیان اینکه دولت باید از این تکنولوژی از شرکت‌های فعال در این زمینه حمایت کند تا علاوه بر اشتغالزایی موجب ارزآوری برای کشور نیز شود اظهار داشت: در همان سال‌های نخستین که ایران با سیستم گرمایشی تابشی که به تازگی از اروپا وارد ایران شده بود قطعات آن را وارد می‌کرد اما الان با ورود شرکت‌های سازنده و فعال این محصول و این تکنولوژی به طور کامل بومی‌سازی شده و تنها ۲ قطعه کوچک آن وارد کشور می‌شود.
عضو انجمن صنعت تأسیسات و سندیکای شرکت‌های تأسیساتی با اشاره به نصب این سیستم‌ها در سالن‌های بزرگ به خصوص سالن‌های ورزشی که می‌توان ۵۰ درصد مصرف برق و ۹۰ درصد مصرف گاز را کاهش داد، افزود: متأسفانه در برخی از سالن‌های ورزشی و سالن‌های بزرگ همچنان از موتورخانه حرارت مرکزی استفاده می‌شود که این اقدام سالانه اتلاف انرژی بالایی در کشور تحمیل می‌کند و حتی با نصب این موتورخانه‌های حرارت مرکزی مصرف برق به شدت افزایش می‌یابد.
برنچی با بیان اینکه در این سیستم فقط گاز داخل لوله دستگاه سوخته و حرارت ایجاد می‌کند و تابش از زیر سقف به زمین انتقال می‌یابد، گفت: با این سیستم گرم‌کننده تابشی لوله‌ای محیط‌های مسقف و بزرگ سریعاً گرم می‌شود در حالی که در سیستم‌های قدیمی موتورخانه‌ها باید حتی چند روز و یا چند ساعت قبل روشن شود.
به گفته وی، برای گرمایش یک سالن هزار متری ۶ دستگاه از این دستگاه‌ها نصب می‌شود و میزان مصرف برق آنها تنها ۱۰۰ وات است یعنی به اندازه یک لامپ ۱۰۰ واتی مصرف برق این دستگاه‌ها است در حالی که موتورخانه حرارت مرکزی ۲ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند.
به گفته وی، این دستگاه‌ها در حال حاضر در بازار هر دستگاه ۷٫۵ میلیون تومان است که سرمایه اولیه آن هم بسیار اندک است.
برنچی با بیان اینکه سیستم گرمایشی لوله‌ای ۵۰ سال است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد گفت: متأسفانه همان دو قطعه‌ای که این سیستم‌ها نیازمند واردات آنها هستند نیز با مشکلاتی در گمرک مواجه شده‌اند و بلاتکلیف مانده‌اند.
به گفته وی، این دو قطعه شامل شیر برقی و کلید فشار هوا است.
منبع خبرگزاری فارس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;