مسکن؛ بازاری که به حال خود رها شده

کارشناس بازار مسکن عنوان کرد: متاسفانه کسی مسئولیت بازار مسکن را بر عهده نمی‌گیرد و دولت و حاکمیت این بخش را به حال خود رها کرده است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، به‌منظور بررسی چالش‌ها و موانع گزینه‌های جدید ساماندهی بازار رهن و اجاره، مناظره‌ای با حضور فرشید ایلاتی، کارشناس بازار مسکن و بیژن خطیبی، کارشناس حوزه مسکن و عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران صورت گرفت.
بر اساس این گزارش، فرشید ایلاتی در آغاز با بیان اینکه در حوزه مسکن شاهد یک رهاشدگی هستیم، اظهار کرد: متاسفانه کسی مسئولیت این بازار را بر عهده نمی‌گیرد و دولت و حاکمیت این بخش را به حال خود رها کرده است.
وی به آمار و ارقام این حوزه اشاره کرد و گفت: بر اساس سرشماری سال ۷۵، مسکن ملکی در حدود ۷۳ درصد بوده است و در سرشماری ۹۵ این شاخص به ۶۲ درصد رسیده یعنی با وجود اجرای طرح مسکن مهر شاهد کاهش مالکیت مسکن بوده‌ایم.
کارشناس بازار مسکن ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد ما باید یک نگاه کیفی و یک نگاه کمی به موضوع عرضه و تقاضا داشته باشیم. شاید به لحاظ کمی اختلاف فاحشی میان عرضه و تقاضا وجود نداشته باشد، اما از نظر کیفی چالش‌هایی وجود دارد. بر اساس آمار مسکن تولید می‌شود اما به دست مصرف کننده نمی‌رسد، گویی توزیع کیفی صورت نمی‌گیرد.
ایلاتی در ادامه در خصوص سیاست دولت برای وضعیت فعلی عنوان کرد: تصمیم‌گیران باید میان سیاست مسکن ملکی و اجاره‌ای یکی را انتخاب و مکانیزم مختص به آن را اجرا کنند. با توجه به شرایطی که در بازار وجود دارد بهتر است به سمت مسکن ملکی حرکت و خانوار را صاحب خانه کنیم.
وی با بیان اینکه رنجیره مالی در بازار مسکن وجود ندارد، اظهار کرد: زمانی می‌توان تسهیلات مسکن در نظر گرفت که زنجیره مالی وجود داشته باشد. از آنجایی که پروسه تولید و تامین مبلغ خرید مسکن طولانی است، بانک‌ها و وزارت مسکن باید زنجیره مالی متناسب را طراحی کنند، یعنی بخش اجاره، تولید و تقاضا در آن بسته در نظر گرفته شود.
کارشناس بازار مسکن خاطر نشان کرد: لزوم ثبت معاملات در سامانه کد رهگیری این است که حاکمیت در خصوص بحث رها شدگی تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد دخالت موثر داشته یا خیر. از سوی دیگر سیاستگذار ابزاری برای پیگیری ندارد چون زیرساخت های اطلاعاتی مناسبی در این خصوص ندارد.
بیژن خطیبی با تاکید بر اینکه نباید نگاه تک پارامتری به بازار مسکن داشته باشیم، عنوان کرد: در یک برهه زمانی تمام نقدینگی به سمت خرید سکه گسیل می‌شود و پس از مهار به سوی بازار دیگری سوق داده می‌شود. بنابراین تمام بازارها به صورت دستوری کنترل می‌شود و علاوه بر شاخص عرضه و تقاضا، پارامترهای دیگری تاثیرگذار خواهد بود.
وی به تمرکز خدمات و امکانات در کلان شهرها اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارهای حل مشکلات مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته ایجاد رغبت برای سکونت مردم ر شهرهای کوچک و حتی روستاهاست.
این کارشناس حوزه مسکن در خصوص ثبت الکترونیک معاملات عنوان کرد: در کشورهای دیگر معاملات مسکن در سامانه ثبت می‌شود و افزایش نرخ اجاره با توجه به نرخی است که دولت تعیین می‌کند و هیچ مالکی حق ندارد بیش از مقدار تعیین شده مبلغ را افزایش دهد.
خطیبی در پایان خاطرنشان کرد: بسته مسکن نمی‌تواندّ کوتاه مدت و جزیره‌ای باشد یعنی نمی‌توان برای رونق آن در یک دوره تسهیلات و در دوره دیگر مسکن مهر در نظر گرفت. در واقع این حوزه باید به صورت یک زنجیره مالی باشد.
منبع فصل تجارت
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;