کاربرد انواع آهن در ساخت و ساز

یکی از پرکاربردترین انواع مصالح در صنعت از گذشته تا به امروز آهن می‌باشد. این متریال به‌واسطه ویژگی‌های منحصر بفرد خود کاربردهای متنوعی دارد و در بسیاری از صنایع مانند ساخت و ساز شاهد استفاده از آن هستیم.
به گزارش تاسیسات نیوز، آهن دارای آلیاژهای متفاوتی می‌باشد و به دو صورت فولاد و چدن یافت می‌شود که در این میان سهم فولاد در صنایع مختلف بسیار بیش‌تر می‌باشد. همین تفاوت آلیاژها می‌تواند در قیمت آهن تاثیرگذار باشد.
یکی از پرکاربردترین مصارف این متریال در صنعت ساختمان سازی به چشم می‌خورد. مقاومت بالای این محصول در کنار قابلیت انعطاف پذیری آن باعث استفاده چشمگیر این محصول در این صنعت شده است.
به‌طورکلی می‌توان گفت آهن آلات به انواع مختلفی تقسیم‌بندی شده و در اشکال مختلف تولید می‌شود که هرکدام دارای کاربردهای متنوعی می‌باشند. پروفیل یا قوطی، تیرآهن، میلگرد، ورق، نبشی و ناودانی، لوله، شمش و قراضه از جمله اشکال مختلف آهن هستند.
 پروفیل مقطع فلزی توخالی است که شکل‌های مختلفی داشته و در صنعت ساختمان سازی کاربردهای فراوانی دارد. از دیگر انواع آهن آلات که نام آن را زیاد شنیده‌اید و به‌طور گسترده در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد، تیرآهن می‌باشد. این محصول پایه اصلی در ساخت اسکلت سازه‌های فولادی شناخته می‌شود.
میلگرد نمونه‌ای از پرمصرف‌ترین انواع اشکال آهن آلات بوده و دارای سطح مقطع دایره‌ای شکل می‌باشد. این محصول نمونه‌ای از معروف‌ترین انواع پروفیل‌ها به‌حساب می‌آید. از میلگرد در قسمت‌های مختلف ساخت و ساز استفاده می‌شود.
این محصول از لحاظ ظاهری به دودسته آجدار و ساده تقسیم‌بندی می‌شود. همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، نمونه ساده دارای سطحی صاف و یکدست و نمونه آجدار دارای برآمدگی‌هایی روی بدنه خود هستند.
ورق‌ها از دیگر اشکال آهن آلات می‌باشند که در سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. ناودانی نوعی پروفیل باز محسوب می‌شود و انواع مختلفی دارد و بسته به کاربرد آن قیمت‌های متفاوتی دارد.
شمش ها دارای سه مدل مختلف بوده و تفاوت آن‌ها در ابعاد و شکل سطح مقطع آن‌ها می‌باشد. قراضه هم همان‌طور که از نامش پیداست، از باقی‌مانده و ضایعات آهن درست می‌شود و قابل بازیافت و استفاده مجدد می‌باشند.
قیمت آهن مدام در حال به‌روزرسانی بوده و عوامل مختلفی بر آن تاثیرگذار می‌باشد. قیمت مواد اولیه، هزینه‌های حمل و نقل، سیاست‌های داخلی و غیره از جمله عواملی است که می‌توان در قیمت آهن تاثیرگذار باشد.
قیمت میلگرد نیز که از پرکاربردترین انواع آهن‌آلات می‌باشد، همواره دارای نوسانات بسیاری بوده است. ازاین‌رو می‌تواند تاثیر زیادی در محاسبه مالی پروژه‌ها داشته و یکی از عوامل تعیین‌کننده قیمت سازه‌ها باشد.
منبع خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;