وضعیت ایمنی بازار تهران

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران آخرین وضعیت ایمن سازی بازار تهران را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محمد سالاری در خصوص آخرین وضعیت ایمنی بازار تهران گفت: یکی از نگرانی‌های جدی که هم در بین مسئولان شهری اعم از شورا و شهرداری و هم مسوولان دولتی در شهر تهران وجود دارد، عدم ایمنی بازار تهران است.
وی ادامه داد: با توجه به مقیاس و جغرافیای گسترده‌ای و حجم قابل توجه واحدهای تجاری و تولیدی، متاسفانه طی دهه‌های گذشته به ایمن سازی بازار توجهی نشده و در حال حاضر وضعیت ایمنی بازار به‌شدت نابهنجار است. هم مجموعه سیم‌کشی‌ها و کابل‌های برقی که بدون رعایت اصول فنی در آنجا نگرانی‌ها افزایش پیدا کرده و هم شبکه‌های انتقال بقیه انشعابات، وضعیت بسیار خطرناکی برای این مکان ایجاد کرده است.
سالاری یکی ازموانع اساسی که برای ساماندهی بازار وجود دارد را بهره برداری از واحدهای تجاری به صورت سرقفلی عنوان کرد و گفت: باتوجه به قانون سرقفلی که در کشور ما وجود دارد، صاحبان سرقفلی نگران هستند که اگر نسبت به تخلیه و مرمت و تعمیر کامل این واحدهای تجاری اقدام کنند، ممکن است مالکان سرقفلی‌ها براساس قانون موجود بتوانند واحدهای تجاری را پس بگیرند زیرا نوعی مداخله کامل محسوب می‌شود و براساس قانون اشکالاتی را برایشان ایجاد می کند. لذا به نظر می‌رسد که می‌بایستی در خصوص محدوده بازار تجدیدنظری در برخی از قوانین فرادست انجام شود تا صاحبان سرقفلی همراهی کامل را در این زمینه داشته باشند.
بررسی‌های ما درخصوص ساختمان‌های اماکن عمومی ایمن‌سازی شده نشان می‌دهد، ساختمان‌هایی که ایمن‌سازی شده‌اند، علی‌رغم هزینه‌های قابل‌توجهی که برای صاحبان کسب و پیشه و صاحبان سرقفلی و مالکان این اماکن داشته، بعد از ایمن‌سازی کامل، مابه‌ازای مادی بسیار زیادی برایشان ایجاد شده است. آنها اذعان دارند که ساختمانی که به لحاظ قیمت مبلغش رقم مشخصی بوده، بعد از ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی قیمت‌اش چند برابر شده است و اصلاً قابل قیاس با آن هزینه‌های انجام شده نبوده است.
این اتفاق می‌تواند در سامان‌دهی و ایمن‌سازی بازار تهران هم بیفتد، مشروط بر اینکه به لحاظ همان قوانین فرادست و مسائل حقوقی ما این اطمینان‌خاطر را به صاحبان سرقفلی بدهیم که همراهی لازم را در این خصوص داشته باشند.
البته شورای اسلامی شهر تهران در این دوره اقداماتی را شروع کرده، جلساتی را به شکل مستمر و به صورت هفتگی و طی دو هفته خواهیم داشت که این جلسات را با حضور مدعوینی از سازمان‌ها، نهادها و ذی‌نفعان بازار برگزار می کنیم.
سالاری با اشاره به گلایه‌های برخی شهروندان در خصوص ایمنی بازار حضرتی گفت: در این محدوده کلیسایی وجود دارد که درخواست‌های بسیار متعددی به ما رسیده که وضعیت ایمنی‌اش مناسب نیست. مسوولان هم در این مدت مثل شهروندان فقط دغدغه‌هایشان را مطرح می‌کنند و نهایتاً بازدیدی را نهایتاً انجام می‌دهند، ولی اتفاقی نمی‌افتد. این گلایه آنها درست است و به نظر می‌رسد که برای سامان‌دهی بازار تهران و این محدوده نیاز است به صورت غیررسمی شاهد شکل‌گیری یک مدیریت یکپارچه و منسجم شامل نهاد مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری، استان‌داری تهران، نهادها و دستگاه‌های خدمات‌رسان و به خصوص نهادهای امنیتی و حتی نهادهای ثبتی باشیم تا مجموع این دستگاه‌ها، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان بتوانند به صورت یکپارچه این مشکلات را حل کنند.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: می‌توان در سامان‌دهی بازار تهران به صورت پایلوت مدیریت یکپارچه شهری را نهادینه کرد و به سرانجام رساند. چراکه اگر در بازار تهران اتفاقی بیفتد، نه برای مدیریت شهری تهران که اساساً برای همه نتایج آن مخرب خواهد بود
منبع خبرگزاری مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;