ورود مهندسان غیرحرفه‌ای به بازار کار، نقیصه نظام آموزشی

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان با انتقاد از ضعف آموزش مهندسان گفت: متاسفانه فارغ‌التحصیلان رشته های مهندسی بعد از فارغ ‌التحصیل شدن از دانشگاه ها به هیچ عنوان آمادگی ورود به حرفه را ندارند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،‌ سعید یزدانی  ورود مهندسان غیر‌حرفه‌ای به بازار را معضل بزرگی ذکر و خاطرنشان کرد: این نقیصه بزرگ نظام آموزشی کشور است که کسانی را وارد عرصه بازار کار می‌کند که نیاز به آموزش مجدد چندین ساله دارند.
وی ادامه داد: این مسئله نشان می‌دهد که آموزش کاربردی در دانشگاه‌های کشور وجود ندارد و امیدواریم که با راه ‌اندازی پژوهشکده صنعت ساختمان در سازمان نظام مهندسی، بتوانیم تاحدودی این نقیصه را جبران کنیم.
یزدانی ابراز امیدواری کرد: در سال جدید ارتباط سازمان نظام مهندسی با دانشگاه‌ها افزایش یابد و به نوعی نیاز بازار در دروس دانشگاه‌ ها دیده شود.
این مسئول همچنین با بیان اینکه در سال ۹۹ وضعیت مهندسان بهبود می‌یابد، عنوان کرد: با توجه به برنامه ‌محور شدن سازمان در سال آتی و به لحاظ اینکه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در ابتدای کار برنامه‌های خود را تعیین کرده است، به نظر می‌رسد که در سال ۹۹ وضعیت مهندسان بهبود می‌یابد و همچنین می‌توانیم تحولی را در صنعت ساختمان و بخش ساخت و ساز کشور شاهد باشیم.
وی ادامه داد: امیدواریم که در سال آینده نه فقط تعرفه چهار رشته بلکه تعرفه هفت رشته مهندسی، مدنظر قرار بگیرد و تعرفه مهندسان به واقعیت نزدیک باشد و یک مهندس فقط شغل مهندسی داشته باشد، نه به این صورت که در کنار شغل مهندسی، مجبور باشد به شغل‌های دیگر روی بیاورد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان یادآور شد: امیدواریم با توجه به اتفافات اخیری که در شورای مرکزی افتاده است، نگاه مدیریت‌ گرا و نه صرفا نگاه نتیجه ‌گرا را در سازمان شاهد باشیم و نرخ ورود  مهندسان غیر‌حرفه‌ای به بازار را کمتر شاهد باشیم.
وی در ادامه تشریح کرد: به این معنا که کارهایی که در دستور کار است، به‌عنوان پروژه تعریف شوند و از لحاظ زمانی، بتوانیم شروع و پایان هر اتفاقی را که به سود مهندسان است، رقم بزنیم؛ نه اینکه انجام یک کار چندین سال طول بکشد و به نتیجه نرسد.
چهره برتر سال ۹۹ در دسته «سازمان‌های نظام مهندسی با کمتر از ۱۰ هزار عضو» یادآور شد: به طور کلی با تغییر نگاهی که در شورای مرکزی وجود دارد، انتظار تغییرات مذکور را داریم و این چشم‌انداز ما از وضعیت سازمان نظام مهندسی در سال ۹۹ است.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;