وجود آنارشیسم در بخش ساخت و ساز

رئیس بخش نور، انرژی و آکوستیک مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه ساختمان های ما فاصله بسیار زیادی با یک ساختمان سبز دارند، گفت: در این ساختمان ها هنوز حداقل مقررات ساخت و ساز رعایت نشده است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، بهروز محمد کاری با بیان این مطلب افزود: اما در هر صورت پیش نیاز یک ساختمان سبز و پایدار، سند پشتیبانی است که باید آماده شود تا راه رسیدن به ساختمان سبز در بخش ساخت و ساز  را برای ما هموار سازد.
وی تاکید کرد: یعنی اگر چنین اسنادی در اختیار ما نباشد یک حالت آنارشی در بخش ساخت و ساز را  مشاهده خواهیم کرد که هم اکنون نیز وجود دارد. به این معنا که هر کسی با یک الگویی که خودش تعیین می کند، ساختمان ها را سبز تلقی می کند.
محمد کاری با اشاره به اینکه زیرساخت های اجرای ساختمان سبز هنوز در کشور ما فراهم نیست، ادامه داد: برنامه ما در مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی این است که ساختمان سبز و پایدار را به یک اجماع نظری برسانیم و یک جمع بندی ملی را درباره آن ارائه کنیم که به عنوان آیین نامه اجرایی دوم ماده ۱۸ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی ابلاغ شود.
رییس کمیته مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان افزود: ما تاکنون ۱۲ الگوی مطرح جهانی را بررسی و گزارش هایی را درباره آنها آماده کرده ایم. در این راستا اولین نشست تخصصی ارزیابی و رتبه بندی ساختمان های سبز و پایدار نیز در هفته جاری برگزار می شود.
محمد کاری ادامه داد: هدف از برگزاری این نشست رسیدن به یک دیدگاه مشترک و ضابطه ای است که مورد قبول اکثریت بخش ها باشد. به این صورت که هم گزارش ها را مطرح کنیم و در اختیار نهادهای ذیربط قرار دهیم و هم اینکه نظرشان را درباره ادامه کار بپرسیم که چگونه شاخص های اصلی را طبقه بندی کنیم و امتیازبندی ها را انجام دهیم.
رئیس بخش نور، انرژی و آکوستیک مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در عین حال تصریح کرد: بسیاری از نهادهای مرتبط دولتی و غیردولتی را به این نشست دعوت کرده ایم که شامل نماینده های وزارتخانه های مختلف، دانشگاه ها، انجمن ها، سازمان نظام مهندسی، شهرداری و سایر نهادهای فعال در بخش ساخت و ساز  است که در زمینه ساختمان های سبز و پایدار فعالیت هایی را انجام داده و حرفی برای گفتن دارند.
وی افزود: در این نشست نظرات این نهادها و نحوه همکاری آنها با مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی درخصوص ساختمان های سبز مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
گفتنی است، مجتمع رسانه ای راه و ساختمان در سال آینده برگزاری پنجمین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی را در دستور کار خود قرار داده است.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;