وام ودیعه مستاجران «مُسکِن مَسکن» یا …

در حالی که هنوز زمان زیادی از وعده وام ودیعه مستاجران منتشر نشده ، وزیر راه و شهرسازی  از اما و اگرهای این وام می گوید و معتقد است واگذاری این وام دندان طمع موجران را افزایش داده و به همان نسبت آنها را به افزایش اجاره بیشتر ترغیب می کند .
تاسیسات نیوز/ مهری بهزادپور:‌ اعلام خبری که به نظر می رسد کارشناسی و آسیب شناسی مناسبی روی آن نشده است، سابقه ای بیشتر از این دارد که فقط آن را منحصر به خبر «وام ودیعه مستاجران» بدانیم…
اما امیدواریم که با بررسی  و پی گیری چرایی آن بتوانیم تاثیر هر چند ناچیز در ممانعت از  تکرار مکرر آن داشته باشیم.
افزایش قیمت ناگهانی بنزین ، اجرای قوانین دستوری در کاهش نرخ ارز و … از جمله مواردی بوده است که شاید با انجام کارشناسی بیشتر از تبعات نامطلوب آن در جامعه می کاست .
افزایش لجام گسیخته اجاره بها در ماه‌های اخیر سال جاری به راستی فشار بسیاری بر اقشار مختلف وارد کرد. تغییر محل سکونت به محله‌های ارزانتر و شهرهای اطراف تهران و حاشیه های شهر از جمله راهکارهایی که مستاجران ناچار به انتخاب آن شدند.
اما در این میان سئوال این است که در این نقل و انتقالات تکلیف گروهی که خود از ابتدا در حاشیه شهرهای مختلف زندگی می کردند چه می شود؟!
آیا راهی برای افزایش افسارگسیخته نه تنها قیمت اجاره بهاء واحدهای مسکونی، بلکه کلیه اقلام و خدمات موجود در کشور که تسلسل‌وار تاثیر خود را بر همه بخشها باقی می گذارد وجود ندارد؟!
تصویب عدم بررسی پرونده شاکیان موجر در مراجع قضایی در باره درخواست تخلیه واحد مسکونی خود، بخشنامه های دستوری افزایش ۲۵درصدی نرخ اجاره بهاء و … به راستی چقدر قابلیت اجرایی دارد و چقدر توانست به مستاجران به خصوص اقشار حقوق بگیر کمک کند؟
بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی واحدهای مسکونی مشمول وام ودیعه مشخص شده که در تهران به خانه‌های زیر ۷۵ متری و در سایر شهرها، کمتر از ۹۰ متری تعلق می‌گیرد؛ همچنین مستأجران باید قرارداد رسمی با موجر داشته و پس از ثبت آن در دفاتر مشاوران املاک یا دفاتر اسناد رسمی، کد رهگیری دریافت کرده باشند.
با این حال مشخص نیست این تسهیلات به چه دهک‌ها یا اقشاری تعلق می‌گیرد و آیا صرفاً به خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی این وام داده می‌شود یا به همه متقاضیان؟ همچنین برخی کارشناسان اقتصادی نسبت به احتمال سوءاستفاده برخی دلالان یا موجران از این تسهیلات برای افزایش اجاره بها هشدار داده‌اند؛ موضوعی که شخص وزیر راه و شهرسازی نیز آن را متذکر شده است و همین اتفاق را سبب عدم اعلام رقم این تسهیلات عنوان می‌کند.
ارائه راهکارهای موقت در مواجهه با مشکلات موجود کشور مانند مُسکنی عمل می کند که در واقع بدون ریشه‌یابی باعث بزرگتر شدن عامل اصلی معضل و درد خواهد شد .
توجه به ساخت و ساز و نظارت بهینه به این مسئله و مدیریت مطلوب در این بخش و تعدیل بازار خرید و فروش مصالح ساختمانی و ساماندهی به بخش خرید و فروش از جمله شاخص هایی است که می‌تواند با به کار گرفتن نظر مشاوران سامانی به این بازار نابسامان دهد.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;