نیروگاه های کوچک مقیاس و سهم بخش خصوصی

با مطالعه  و اجرای مناسب «طرح احداث نیروگاه های کوچک» علاوه بر تولید برقِ پاک، خواهیم توانست ثروتی عظیم را نصیب کشور کنیم که حتی با احداث نیروگاه های بزرگ نیز به آن دست نمی یافتیم.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، صرفه جویی در انرژی در هر نقطه از جهان، از جمله اولویتهایی به شمار می آید که مسئولان با اتخاذ راهکارهای مختلف در صدد کاهش مصرف و مدیریت توزیع بهینه انرژی هستند.
طبق آخرین آمار، «ایران» شانزدهمین کشور تولید کننده و هجدهمین مصرف کننده برق در جهان است.
مدیریت مصرف برق در همه سطوحِ مصرف، مانند؛ کشاورزی، صنعتی، تجاری، خانگی و … ، به ویژه همزمان با قرار گرفتن در فصول گرم سال، از اهمیتی ویژه برخوردار است.
تاکید مقام معظم رهبری و همچنین رئیس جمهور، ضمن تقدیر از عملکرد وزارت نیرو در اجرای پروژه های مختلف در این حوزه، بر ممانعت از تلفات شبکه برق در کشور بوده است.
وزارت نیرو نیز با استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی و دولتی در صدد تحقق مصرف بهینه انرژی با روشهای تولید و توزیع مطلوب و ارائه الگوی های مصرف مناسب است.  تولید «نیروگاه های مقیاس کوچک» با پراکندگی جغرافیایی مناسب، یکی از سیاستهای کلان صنعت برق محسوب می شود که علاوه بر اینکه از تلفات شبکه برق جلوگیری می کند، امکانِ بازیابی راحت تلفات گرمایشی را نیز فراهم می سازد. «ایجاد نیروگاه های کوچک»، از جمله راهکارهایی به شمار می آید که وزارت نیرو در قالب راه اندازی نیروگاه های برق کوچک مقیاس در پشت بامها ارائه کرده تا علاوه بر رفع برق مورد نیاز مشترکان، سهمِ موثری در اشتغالزایی،  تولید و مصرف بهینه برق ایجاد شود.
به این ترتیب اگر بر روی پشت بام هر خانه، یک نیروگاه کوچک مقیاس خورشیدی نصب شود، مردم علاوه بر تامین برقِ خود در روزهای پیکِ مصرف، می توانند کمک موثری به تامین برقِ دیگر خانوارهای ساکن شهر ها نیز انجام دهند.
«ایران» با توجه به موقعیت جغرافیایی مناسب، شرایط مطلوبی برای نصب پانلهای خورشیدی جهتِ تولید انرژی های تجدیدپذیر دارد که همراه با صرفه اقتصادی مناسبی نیز هست.  سرمایه گذاری برای احداث این نیروگاه ها، در مقایسه با نیروگاه های بزرگتر بسیار کمتر است و این امر با توجه تنوع جغرافیایی و نزدیک بودن به محل مصرف، از ارزش مناسبی برخوردار می باشد.
علاوه بر این، یکی از الزام‌های نیروگاه‌های بزرگ، احداث آنها در خارج از شهرها است و انتقال برق تولیدی تا محل مصرف موجب مقداری تلفات می‌شود اما نیروگاه‌‌های مقیاس کوچک به‌دلیل نصب در محل مصرف موجب ایجاد تلفات نمی‌شود. کاهش آلاینده های زیست محیطی، صرفه جویی در مصرف سوختهای فسیلی، ایجاد یک درآمدِ مستمر و قابل اتکاء برای خانوارها و جلوگیری از هدررفت انرژی و صرفه جویی در سرمایه گذاری برای ایجاد نیروگاه های بزرگ از جمله نقاط قوت احداث نیروگاه های کوچک است.
به این ترتیب با مطالعه  و اجرای مناسب «طرح احداث نیروگاه های کوچک» علاوه بر تولید برقِ پاک، خواهیم توانست ثروتی عظیم را نصیب کشور کنیم که حتی با احداث نیروگاه های بزرگ نیز به آن دست نمی یافتیم.
منبع ساتکاب
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;