به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوزاسفندیار زارعی، مدیرعامل شرکت نیرو نویان قشم گفت: با توجه به توافق اقلیمی پاریس و تعهدات بین‌المللی کشور به منظور احداث ۵ هزار مگاوات نیروگاه تولید برق تجدیدپذیر، نیاز به آگاه‌سازی و آموزش اقشار مختلف جامعه در این مسیر برای تحقق اهداف بلندمدت و فرهنگ‌سازی احساس می‌شود. همچنین دولت و مجلس نیز به منظور ایجاد بستری مناسب و مشوق‌های کافی برای بخش‌خصوصی برای توسعه این عرصه نوپا، باید همکاری‌ها و پشتیبانی‌های لازم را انجام دهند.وی افزود: برای مثال درنظر گرفتن مشوق‌های مالیاتی به منظور توسعه صنعت برق تجدیدپذیر در کشور می‌تواند راهکار سازنده‌ای باشد که از جانب قانون‌گذاران اعمال شود. مورد دیگر اینکه نرخ‌های خرید تضمینی برق از تجدیدپذیرها باید متناسب با تغییرات نرخ ارز به نسبت حجم سرمایه‌گذاری اولیه با بازگشت سرمایه تعدیل شود.
مدیرعامل شرکت نیرو نویان قشم با بیان اینکه در بودجه تصویبی سالانه، بودجه ساتبا به‌صورت اختصاصی در نظر گرفته شده، تا صنعت تولید برق تجدیدپذیر برای سرمایه‌گذاران با توجه به امنیت مالی و اطمینان از بازگشت به موقع سرمایه جذابیت بیشتری داشته باشد، گفت: قانون‌گذاران تمامی کشورهای اروپایی توسعه‌یافته با ظهور برق تجدیدپذیر بسترهای حمایتی مناسبی را در نظر گرفته‌اند و هم اکنون به‌دلیل پیشرفت روزافزون برق تجدیدپذیر در زمره ارزان‌ترین برق‌های مصرفی دنیا به‌حساب می‌آید. این درحالی است که هزینه‌های محیط‌زیستی آن نزدیک به صفر است.زارعی درباره تسریع در روند توسعه نیروگاه‌های تولید برق تجدیدپذیر در کشور گفت: اجرای تعهدات قانونی وزارت نیرو در قبال سرمایه‌گذاران تولید برق تجدیدپذیر در کشور، تسریع تشریفات گمرکی، عدم پرداخت عوارض گمرکی به منظور گسترش صنعت تجدیدپذیر در کشور، تخصیص ارز برای وارداتتجهیزات پیشرفته و به روز نیروگاه‌های خورشیدی، ایجاد کارگروه‌های لازم در جهت آموزش و آگاه‌سازی بهینه‌سازی مصرف انرژی، آشنایی عموم با انرژی‌های تجدیدپذیر و… راهکارهایی است که می‌تواند در بلندمدت موجب توسعه نیروگاه‌های تولید برق تجدیدپذیر در ایران شود.
وی با اشاره به دستاوردها و فعالیت‌های شرکت نیرو نویان قشم در زمینه توسعه نیروگاه‌های تولید برق تجدیدپذیر در کشور اعلام کرد: نیروگاه خورشیدی ۱۰مگاواتی پژواک عمران کیش در اردکان، نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی نیکاانرژی در خرامه استان فارس، نیروگاه خورشیدی ۲۰ کیلوواتی کشاورزی میمه، نیروگاه خورشیدی ۲۰ کیلوواتی ایتام بروجن و احداث و راه‌اندازی ده‌ها نیروگاه خورشیدی کیلوواتی خانگی در سطح کشور، از جمله اقدامات نیرو نویان قشم در زمینه توسعه نیروگاه‌های تولید برق تجدیدپذیر در کشور است.مدیرعامل شرکت نیرو نویان قشم درباره تاریخچه و زمینه فعالیت‌های این شرکت نیز گفت: شرکت NNQ Energy (نیرو نویان قشم) در سال ۱۳۹۴ تاسیس شد. این شرکت در زمینه مهندسی، تهیه و ساخت پروژه‌های فتوولتائیک، DG و CHP با مقیاس مگاواتی و کیلوواتی فعال است. این شرکت همچنین خدمات عملیات، نگهداری و خدمات نظارت را برای نیروگاه‌ها فراهم می‌کند.زارعی ادامه داد: شرکت NNQ Energy، تاکنون با طراحی تاسیسات نیروگاهی تجدیدپذیر و پراکنده باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شده و از تولید ۵۰ هزار تن گاز کربن دی اکسید جلوگیری کرده است. این شرکت همچنین موفق شده است ۵۲ گیگاوات ساعت برق تجدیدپذیر تولید و آن را در شبکه برق سراسری کشور توزیع کند.