نکات طلایی برای نصب کولر گازی و اسپلیت

کولر گازی اسپلیت،‌ ایده‌آل‌ترین مدل کولر گازی برای تهویه مطبوع خانه و اداره است. شرکت‌های سازنده مهم اسپلیت، مدل‌های مختلفی را ارائه کرده‌اند در کنار اسپلیت‌های دوتکه، اسپلیت‌های چند تکه نیز به بازار آمده‌اند که یک تکه آن در خارج از خانه به چندین تکه داخلی متصل می‌شود. این مدل‌ها هم در فضا و هم در میزان مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند.
زمانی‌که یک مدل مناسب را برای خانه خود انتخاب کردید، نصب کولر گازی اسپلیت کار مهم بعدی است. اگر نصب و راه‌اندازی اسپلیت به‌درستی و طبق استاندارد انجام شود، مصرف و میزان خنک‌کنندگی آن بهینه خواهد بود. با این‌حال، اگر نقص و عیبی در نصب وجود داشته باشد، نه تنها از میزان خنک‌کنندگی آن ناراضی خواهید بود، بلکه میزان مصرف برق آن بالا می‌رود و آخر ماه باید کلی پول قبض برق بدهید. علاوه براین، نصب نادرست کولر گازی منجر به خرابی دستگاه می‌شود و مدام نیاز به تعمیرات خواهید داشت. در ادامه شما را با نکات طلایی نصب کولر گازی آشنا می کنیم:
۱‌- قدرت دیوار برای نگه‌داشتن اسپلیت
یونیت داخلی اسپلیت را باید روی دیواری نصب کنید که از استحکام و قدرت کافی برای نگه‌داشتن وزن یونیت برخوردار باشد.نباید اسپلیت را روی دیوار خراب یا سطوح ناصاف نصب کرد.
۲‌- داشتن فضای کافی بین دیوار و یونیت اسپلیت
هنگام نصب یونیت‌های داخلی و خارجی کولر گازی اسپلیت، باید فضای کافی بین یونیت و دیوار وجود داشته باشد. در حالت ایده‌آل، لازم است که یونیت داخلی حداقل از بالا و اطراف ۱۵ سانتی‌متر فضای خالی داشته باشد تا هوا به‌خوبی در جریان باشد.
۳‌- هنگام نصب، ارتفاع از زمین باید مناسب باشد
در یک اتاق استاندارد، یونیت داخلی را در ارتفاع حداقل دو متری از زمین نصب کنید، تا هوای خنک داخل اتاق به‌خوبی جریان پیدا کند.
۴‌- رعایت زاویه نصب مناسب یونیت داخلی
هنگام نصب بست آلومینیومی بر روی دیوار، مطمئن باشید که زاویه شیب کمی به آن بدهید، تا مانع جریان آب تقطیر شده از لوله تخلیه نشود.
۵‌- انتخاب محل مناسب برای نصب یونیت خارجی
برای درست کار کردن کولر گازی، یونیت‌های داخلی و خارجی اسپلیت را باید در مکان‌هایی به‌دور از تابش مستقیم آفتاب و آب نصب کرد. یونیت خارجی اسپلیت را در فضای باز نصب کنید تا جلوی خروج گرمایی که از کندانسور خارج می‌شود را نگیرد.
۶‌- نصب مناسب یونیت خارجی
یونیت خارجی اسپلیت را باید روی سطح صاف و هموار قرار داد. این یونیت شامل اجزای مهم مثل کمپرسور، کندانسور، موتور فن و غیره است. اگر یونیت را روی سطح ناصاف قرار دهید، موجب ارتعاش بیش از حد دستگاه می‌شود، در نتیجه باعث شکسته شدن لوله‌های مسی، نشت خنک‌کننده و آسیب دیدن کمپرسور و کندانسور خواهد شد. علاوه‌براین، ارتعاش زیاد یونیت سر و صدای زیادی تولید می‌کند که می‌تواند آسایش شما و همسایه‌ها را به‌هم بزند.
۷ـ رعایت فاصله مناسب بین یونیت داخلی و یونیت خارجی اسپلیت
فاصله مناسب بین یونیت داخلی و خارجی نقش مهمی را در خنک‌کنندگی برعهده دارد. خنک‌کننده کولر در دمای بسیار پایین داخل لوله‌های مسی بین یونیت‌های داخلی و خارجی، جریان می‌یابد. هنگامی‌که مبرد بین یونیت‌ها جریان می‌یابد، تاثیر خنک‌کنندگی در اتمسفر افت می‌کند. از این‌رو، برای کاهش این افت فاصله بین یونیت داخلی و خارجی کولر گازی اسپلیت را تا حد ممکن کم کنید. حداکثر فاصله مجاز بین یونیت داخلی و خارجی اسپلیت می‌تواند حدود ۱۵ متر باشد.
۸‌- اتصال لوله‌های اسپلیت
مطمئن باشید که داخل لوله‌ها خشک هستند و هیچ آبی وارد لوله‌ها نشود. اگر هنگام نصب اسپلیت آب وارد لوله‌ها شود به کمپرسور و سایر تجهیزات حساس آن صدمه می‌زند. از تمیز بودن داخل لوله‌ها مطمئن باشید. گرد و خاک و ذرات می‌توانند سبب گرفتگی شده و در طولانی مدت مشکلاتی را برای دستگاه به‌وجود آورند. محیطی که در آن اسپلیت را نصب می‌کنید باید تمیز و عاری از گرد و غبار باشد. در روز بارانی لوله‌کشی نکنید، زیرا ممکن است آب باران داخل لوله‌ها شود. پس از باز کردن درپوش لوله‌ها، آن‌ها را فورا به سیستم وصل کنید تا رطوبت و هوا داخل آن نشود.
۹‌- استفاده از اتصالات ایمن
از نکات ایمنی که باید هنگام نصب کولر گازی اسپلیت رعایت کرد، استفاده از اتصالات ایمن و نصب دقیق است. از محکم بودن اتصالات بر روی محل نصب اسپلیت مطمئن شوید. مکانی که برای نصب کولر گازی انتخاب کرده‌اید نباید بر روی سیم‌کشی توکار ساختمان باشد. هم‌چنین دیوار یا محل نصب نباید مرطوب یا خیس باشد، زیرا دیوار نم‌دار سبب سستی و ناامن بودن دیوار خواهد شد.
منبع سینا پرس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;