نماینده مجلس به تاسیسات نیوز گفت: «تاسیسات» پراهمیت ترین بخش در ایمن سازی ساختمان

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم، تاسیسات و مهندسان تاسیسات را از مهمترین شاخص های ایمن سازی در ساختمان ها در ممانعت از تلفات حوادث احتمالی و ایمن سازی ساختمان ها ذکرکرد.
 تاسیسات نیوز، اقبال شاکری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در گفت و گوی اختصاصی با ما، تاسیسات از مهمترین بخشهای ساخت و ساز محسوب شده و نقش موثری در این صنعت دارد. بنا به اظهار نظر کارشناسان «تاسیسات» به معنی «ایجاد شرایط مناسب برای سکونت» است و بخشی حیاتی در هر پروژه ساختمانی به شمار می آید.
بهینه سازی مصرف انرژی، تعبیه سیستم های سرمایشی و گرمایشی، افزایش طول عمر سازه، سیستم آب و فاضلاب، گازرسانی، سیستم های بهداشتی ، برق و روشنایی، تهویه مطبوع و … از جمله بخشهایی است که توسط مهندسان مکانیک و تاسیسات انجام شده و افزایش عمر ساختمان و رعایت اصولی کیفی در کار است که راندمان کار افزایش می یابد.
تبحر و اشراف به کار مهندسان در این بخش و به روز بودن اطلاعات و خدماتی که دراین حوزه ارائه می دهند و تناسب آن با تکنولوژی های نوین و هوشمند باعث می شود که تعمیر و نگهداری این تجهیزات آسانتر شده و کاربرد آن برای کاربران نیز تسهیل شود.
استفاده از تجهیزات و انرژی های تجدیدپذیر توسط مجریان طرح به کاهش مصرف انرژی و کاهش قبوض قبض و حفظ محیط  زیست نیز کمک بیشتری می کند آسایش بیشتر ساکنین ساختمان های اداری، مسکونی، تجاری، ورزشی و … را به دنبال خواهد داشت.
از سویی دیگر مدیریت بحرانهایی نظیر؛ آتش سوزی، زلزله و … با به کارگیری تجهیزات هوشمند نیز توسط مهندسان امکان ایمن سازی فضای ساختمانی را بیشتر خواهد کرد و شرایط ایده آلی برای زندگی فراهم می کند.
با وجود اینکه اکثر کارشناسان معترف هستند که «تاسیسات» قلب تپنده هر ساختمان محسوب می شود، متاسفانه از سوی برخی از نهادهای ذیصلاح مورد توجه قرارنمی گیرد و حتی تعرفه خدمات مهندسی درنظر گرفته شده برای آن بسیار نامتناسب با خدمات دیگر در حوزه ساخت و ساز است.
بی مهری و بی توجهی به گروه تخصصی تاسیسات تا حدی است که حتی حدود یک سال است که پس از کناره گیری رئیس سابق از انتخاب رئیس جدید محروم است.
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم نیز در گفت و گو با تاسیسات نیوز، با تاکید بر اهمیت و نقش مبحث تاسیسات در در ایمنی ساختمان و مقوله هایی که با این امر ارتباط می یابند گفت :
با توجه به پیشرفتهای ایجاد شده در این بخش و سامانه های جدید در این حوزه، و اهمیت تاسیسات و مهندسان فعال در این گروه در فرآیند ساخت و ساز حتماً باید جایگاه و توجه جدید در این حوزه به این گروه شود.
وی با اشاره به اینکه در کلیه فضاهای ساختمان اعم از مسکونی، تجاری، ورزشی و … تاسیسات نقش مهمی را ایفاء می کند گفت :
جایگاه مهندسان تاسیسات در مقوله بهینه سازی مصرف انرژی و امنیت ساخت و ساز ها کاملاً بارز است و در صورت در اختیار داشتن تسهیلات و فراهم آمدن ساز و کار های مناسب می توان از افزایش مصرف انرژی در ساختمان نیز که تاکید بسیاری نیز توسط وزارت نیرو براین مقوله شده است کاست.
این نماینده مجلس در ادامه ابتکارات موجود در حوزه تاسیسات در امر ساخت و ساز را بسیار متنوع و کارآمد ذکر و خاطرنشان کرد:
رسانه ها و شفاف سازی آنها در اهمیت جایگاه مهندسان تاسیسات و به کارگیری اصولی و صحیح از توانمندی ها و تجهیزات آنها می تواند مانع از وقوع بسیاری از اتفاقاتی شود که به حوادث و اتفاقات ناگوار می انجامد.
به گفته شاکری نقش نظارتی رسانه ها در این حوزه می تواند از بسیاری فرارها و تخلف های ساختمانی در این بخش جلوگیری کند و به ماندگاری فرهنگ اصولی ساخت و سازها منتهی شود.
وی ابراز امیدواری کرد ایمن سازی ساختمان سازی با تقویت سازه های تاسیساتی رشد بیشتری در جامعه داشته باشد تا از میزان تلفات حوادث احتمالی نیز کاسته شود.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;