نقش نظام‌مهندسی برای افزایش ایمنی ساختمان‌ها ضروری است

 در میزگرد تخصصی «زلزله، انسان‌ها و ساختارها» پروفسور ناطقی: استاد مهندسی زلزله مهم‌ترین بخش این برنامه را برای نجات تهران از حوادث، تعیین آسیب‌پذیری ساختمان‌ها و تأسیسات و نقشه مدیریت بحران شهر تهران دانست.
به گزارش تاسیسات نیوز، میزگرد تخصصی «زلزله، انسان‌ها و ساختارها» باحضور پروفسور فریبرز ناطقی الهی استاد پژوهشکده بین‌المللی مهندسی زلزله در محل ساختمان مرکزی سازمان برگزار شد.
وی با اشاره به احتمال بالای وقوع یک زلزله ویران‌گر در کلان‌شهری مانند تهران، نسبت به ساخت‌وساز بناهایی با نماهای غیرایمن، ساختمان‌های بلندمرتبه در معابر کوچک و عدم مراعات ملاحظات مربوط انتقاد کرد.
ناطقی هم‌چنین با ارائه یک پاورپوینت درباره مخاطرات احتمالی وقوع چنین زلزله‌ای در تهران، اضافه کرد: چگونه ممکن است یک مهندس تصاویر دلخراش حاصل از خسارت‌های زلزله را ببیند و برای تأمین ملاحظات ایمنی غفلت کند؟
این استاد مهندسی زلزله در ادامه با تعریف مفهوم «ریسک» به ارائه دو رابطه برای محاسبه آن پرداخت. در تعریف اول «ریسک» حاصل‌ضرب «خطر» در «آسیب‌پذیری» و در تعریف دوم همین رابطه تقسیم بر «مدیریت» می‌شد.
وی با اشاره به اینکه برای «خطر» هیچ‌کاری نمی‌توان انجام داد چون دست ما نیست، تأکید کرد: برای کاهش ریسک اما می‌توان «آسیب‌پذیری» ساختمان‌ها را کاهش داد.
ناطقی در ادامه به تعریف «مدیریت» پرداخت: مدیریت یعنی شناخت همه مشکل‌ها و آسیب‌پذیری‌ها. آنقدر این مدیریت باید در مخرج کسر بزرگ شود که بتواند کل بار ریسک را کاهش داد.
استاد مهندسی زلزله تأکید کرد کسانی توانسته‌اند در دنیا در مبارزه با زلزله موفق باشند که این دو پارامتر یعنی «آسیب‌پذیری» و «مدیریت» را کنترل کنند.
وی با اشاره به خاطرات تلخ ایرانیان از زلزله‌های بزرگ، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اقدامات برای مقاوم‌سازی در برابر حوادث عمدتاً بعد از دو حادثه منجیل و رودبار و زلزله بم رخ داد.
ناطقی هم‌چنین در این همایش از برنامه پیشنهادی ۵ ساله اجرایی، پژوهشی و آموزشی خود رونمایی کرد که برای مدیریت بحران در شهر تهران برنامه‌ریزی شده است.
استاد مهندسی زلزله مهم‌ترین بخش این برنامه را برای نجات تهران از حوادث، تعیین آسیب‌پذیری ساختمان‌ها و تأسیسات و نقشه مدیریت بحران شهر تهران دانست.
وی در خاتمه تأکید کرد نظام‌مهندسی ساختمان اصلی‌ترین نهاد متولی برای پیشبرد این برنامه‌ها است.
منبع نظام مهندسی تهران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;