نقش تیرآهن ها در سازه های ساختمانی

تیرآهن ها سهمی بسیار بزرگ در صنایع مختلف به خصوص صنعت ساختمان سازی دارند. به همین دلیل است که در صنعت فولاد کشور تولید این مقطع فولادی اهمیت خاصی دارد.
به گزارش تاسیسات نیوز، تیرآهن ها مقاطع فولادی مستقیم و بلندی هستند که طراحی آن ها به منظور تحمل بارهای مختلف در ساخت و سازها انجام شده است و به طور کلی به کار بردن آنها در پروژه های گوناگون به منظور استحکام بخشیدن به سازه های مختلف است.
عمکرد این مقطع در سازه چیست؟
این که این مقاطع چه نقشی در سازه دارند را می توان از استحکام بالایی که دارا هستند، متوجه شد. این مقاطع فولادی بسیار پرکاربرد به دلیل این که از آلیاژهای فولادی ساخته می شوند، قدرت تحمل بار زیادی را دارا هستند. بر همین اساس، اصلی ترین وظیفه انواع تیرآهن این است که فشارهای تنشی و خمشی را تحمل کنند. این محصولات فولادی با استحکام وظیفه دارند بار و فشار وارده بر ساختمان را به ستون ها انتقال دهند. بنابراین در تمام بخش های یک ساختمان استفاده می شود.
تیرآهن ها چه نقشی در سازه دارند؟
انواع تیرآهن
انواع تیرآهن با توجه به شکل ظاهری آنها شامل موارد زیر می شود:
تیرآهن IPE
این مقطع در بازار محصولات فولادی با نام تیرآهن معمولی نیز خرید و فروش می شود. مهندسین ساختمانی کشور عموماً پروژه های ساختمانی را بر اساس این استاندارد طراحی می کنند. همین امر سبب محبوبیت و کاربرد بالای آن در کشور شده است. مشخصات IPE عبارت است از:
  • شکل ظاهری آن به شکل بزرگ حرف انگلیسی I شباهت دارد.
  • ضخامت بال ها در این نوع کاملاً یک اندازه است.
  • بر اساس استانداردهای اروپا تولید می شود.
تیرآهن‌INP
نوع ‌INP ویژگی های زیر را دارد:
  • شکل ظاهری آن شبیه به حرف بزرگ انگلیسی I است.
  • تولید آن بر اساس استانداردهای روسیه و چین انجام می‌شود.
  • با فاصله گرفتن از جان تیرآهن، ضخامت بال آن کم تر می شود.
تیرآهن IPB
در نوع IPB، یا هاش یا بال پهن بال و جان با یکدیگر برابر هستند. این نوع تیرآهن به دو صورت در بازار مقاطع فولادی موجود است:
  • هاش سنگین یا بال پهن سنگین (HEB یا IPBV)
  • هاش سبک یا بال پهن سبک (HEA یا IPBL)
تیرآهن CPE
این نوع تیرآهن در تمام طول قسمت جان خود دارای شش ضلعی های توخالی شبیه به لانه زنبور است. این شش ضلعی های توخالی در فاصله های یکسان از یکدیگر قرار دارند. ساخت چنین مقاطعی به منظور ایجاد توانایی بیش تر برای تحمل لنگر خمشی است. روش ساخت آن به این صورت است که:
  1. برش هایی به شکل ذوزنقه در طول جان تیرآهن با فاصله های یکسان ایجاد می کنند.
  2. قطعات حاصل از برش را به صورتی که ذوزنقه ها مقابل یکدیگر قرار بگیرند و یک شش ضلعی تشکیل بدهند، به همدیگر جوش می دهند.
نرخ مقاطع فولادی در بازار ایران
نرخ انواع مقاطع فولادی در بازار ایران را به راحتی می توانید از وب سایت های بازرگانی آهن آلات به صورت روزانه مشاهده کنید. یکی از عواملی که به عنوان عامل تعیین کننده قیمت آهن آلات شناخته می شود، مشخصات فنی آنهاست. البته فروش مقاطع با در نظر گرفتن وزن مورد نیاز خریدار انجام می شود. بنابراین شما با بررسی وزن هر مقطع قادر خواهید بود هزینه های خرید خود را محاسبه کنید.
مقاطع فولادی تولید شده در کارخانه ذوب آهن اصفهان که از محبوب ترین ها نیز به شمار می آیند، دارای وزنی دقیقاً مطابق با جدول اشتال هستند. در واقع شما با خرید تیرآهن این کارخانه، استانداردترین تیرآهن تولید داخل را خریداری کرده اید. از عوامل دیگری که نرخ روز تیرآهن را تعیین می کنند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • نوسانات قیمت ارز
  • هزینه های حمل و نقل
  • قیمت مواد اولیه برای تولید
  • کیفیت: با توجه به مواد اولیه به کار برده شده در خطوط تولید کارخانه های مختلف، کیفیت مقاطع تولید شده در آن ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود.
  • میزان عرضه و تقاضا
  • مناسبات سیاسی در سطح ملی و بین المللی
انتخاب مناسب ترین مرکز توزیع آهن آلات
شرکت های متعددی در سراسر کشور فعالیت می کنند که فروش تیرآهن نیز در کنار فروش انواع مقاطع فولادی جزء فعالیت های آن ها به شمار می آید. این مقطع آهنی با وجود کاربرد فوق العاده بالایی که در ساخت انواع سازه های صنعتی و ساختمانی دارد جزء جدانشدنی بازار آهن آلات محسوب می شود. اما آن چه که در این بازار برای خریداران بی نهایت اهمیت دارد، دسترسی پیدا کردن به مناسب ترین نرخ بازار است. قیمت به هر اندازه به قیمت درب کارخانه نزدیک تر باشد، صرفه اقتصادی بالاتری برای مدیران پروژه ها خواهد داشت. علاوه بر این، کامل بودن سبد محصولات یک فروشگاه نیز یکی دیگر از انتظارات خریداران است. به این ترتیب، آن ها برای تهیه مقاطع مورد نیاز خود مجبور نمی شوند به چند مرکز فروش مراجعه کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;