مهم‌ترین اقدامات برای ارتقای ایمنی ساختمان‌ها

تاسیسات نیوز / سعید سعیدی: ساخت و ساز با تمام فرایند پیچیده و سختی‌هایی که دارد، اگر ماحصل آن ایمنی نباشد، فرایند کاملاً بیهوده و بی‌ارزشی خواهد بود. به‌عبارت دیگر می‌توان گفت ایمنی ساختمان مهم‌ترین فاکتوری است که سازنده و مجریان ساختمانی از یک سو و خریداران واحد‌های مسکونی از سوی دیگر باید به آن توجه کنند. حادثه پلاسکو مصداق بارزی است بر این مدعا. از این رو، برای درک بهتر موضوع با دکتر جواد نوفرستی رییس انجمن جامعه ایمن و کارشناس حوزه انرژی و مهندس داود براتی، معاون سابق پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند.
نوفرستی در گفت‌وگو با تاسیسات نیوز در خصوص مهم‌ترین اقدامات برای ارتقای ایمنی ساختمان‌ها، ساختمان‌ها را به دو دسته ساختمان‌های موجود و ساختمان‌های جدید تقسیم‌بندی کرد و گفت: در بحث ساختمان‌های موجود اعم از تجاری، اداری، بحث تعمیر و نگهداری بسیار مهم است که همگی شامل مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان می‌شوند.

نوفرستی: ارتقای ایمنی ساختمان

او افزود: این در حالی است که شش سال از عمر این قانون می‌گذرد، اما هنوز آنطور که باید و شاید اجرایی نشده است و باید بدانیم تا وقتی این قانون خوب به درستی اجرا نشود، ابزار کار قانونی در اختیار متولیان امر یعنی سازمان نظام مهندسی و به‌ویژه سازمان آتش‌نشانی نیست که بتوانند به این موضوع ورود کنند و اخطار دهند، مگر اینکه خود مالک این اجازه را بدهد.
رییس انجمن جامعه ایمن تصریح کرد: تا زمان اجرایی شدن این قانون، باید با کمک رسانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط این دغدغه و حساسیت را در ساکنان ساختمان‌های ناامن ایجاد کرد تا متوجه خطرات احتمالی شوند. ساختمان‌هایی همچون پلاسکو و یا ساختمان‌های مسکونی ۳۰ چهل ساله که یا سیستم ایمنی ندارند و یا اگر هم داشته‌ باشند، قطعاً فرسوده شده و باید بررسی شوند؛ تاسیسات گرمایش و سرمایش و تاسیسات برقی این ساختمان‌ها حتماً باید چک شوند.
نوفرستی به اهمیت حساسیت‌سازی و ایجاد دغدغه برای ترغیب بررسی ایمنی ساختمان‌ها اشاره و بیان کرد: باید در مردم دغدغه ایجاد کرد، با اجبار نمی‌توان آن‌ها را آگاه کرد. مشابه این کار را سازمان آتش‌نشانی تحت عنوان طرح ۹۹۹ ساختمان انجام داد که ساکنان ساختمان‌های بلندمرتبه را آموزش دهند و آنها را از مباحث ایمنی ساختمان‌ها آگاه کنند تا دست‌کم ساختمان را به یک خاموش‌کننده ساده مجهز کنند.
او با اشاره به حادثه پلاسکو به متولی ایمنی چنین ساختمان‌هایی پرداخت و گفت: متولی ساختمان‌هایی همچون پلاسکو در درجه اول وزارت کار و بعد شهرداری است. وزارت کار هم این اختیار را دارد و هم این مسئولیت را تا از چنین ساختمان‌هایی بازرسی و نظارت داشته باشد و حتی در صورت لزوم اقدام به پلمپ کنند چرا که بحث ایمنی کارگران مطرح است. در مورد پلاسکو هم باید این اقدام به‌صورت جدی‌تر انجام می‌شد، اما ابهاماتی وجود داشت که مسئولیت آن واحد تجاری با شهرداری بود یا وزارت کار و این موضوع پاسکاری می‌شد.
رییس انجمن جامعه ایمن با بیان اینکه ایمنی ساختمان‌‌ها باید از همان ابتدا لحاظ شود، به ایمنی ساختمان‌های جدید اشاره کرد و گفت: ایمنی ساختمان‌های جدید نه‌تنها از شروع فرایند ساخت، بلکه از زمان طراحی باید در نظر گرفته شود و تمام مولفه‌های ایمنی ساختمان مورد توجه قرار گیرد.
نوفرستی اقدامات ایمنی برخی مجریان ساختمان را ظاهری عنوان کرد و گفت: بارها مشاهده شده که مولفه‌های ایمنی در فرایند ساخت وجود دارد اما به محض دریافت تاییدیه از سازمان‌های ذی‌ربط، این مولفه‌های برداشته می‌شوند و صرفاً با هدف گرفتن تاییدیه ایمنی به کار گرفته می‌شوند.
براتی اولین و مهمترین گام برای رسیدن به ایمنی را شناسایی کانون‌های خطر ساختمان و پیشگیری از بروز حریق و حوادث با رعایت اصول و موازین ایمنی دانست و اظهار کرد: در این رابطه به‌عنوان مثال، گاز شهری یکی از مهم‌ترین کانون‌های خطر در ساختمان‌ها محسوب می‌شود و ایمن‌سازی لوله‌کشی گاز شهری در جهت پیشگیری از نشت گاز و ‌وقوع انفجار و آتش‌سوزی نقش‌ مهمی در بهبود ایمنی ساختمان دارد.
او شناسایی راه‌های گسترش و توسعه ابعاد حوادث در ساختمان و تلاش در جهت پیشگیری از آن را گام بعدی ایمنی توصیف کرد و گفت: تدارک وسایل و امکانات و تمهیدات ایمنی و تدافعی از قبیل خاموش‌کننده‌های آتش‌نشانی و سیستم‌های اعلام و اطفای حریق در ارتقای سطح ایمنی ساختمان ‌نقش مهمی دارد.

ایمنی ساختمان

معاون سابق پیشگیری سازمان آتش نشانی به تاثیر آموزش‌ها و‌تمرینات ایمنی و‌ تدافعی و به‌طور کلی فرهنگ‌سازی شهروندان در جهت توانمندی و بهبود مستمر ایمنی در ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: قوانین و‌مقررات ایمنی ناقص و‌دارای کاستی‌های عدیده‌ای  بوده، ضمن اینکه همان قوانین و مقررات ناقص به درستی اجرا و نظارت نمی‌شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;