مقصر افزایش قیمت آهن، فولاد و میلگرد کیست؟

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران ضمن تایید موضوع افزایش قیمت تیرآهن، میلگرد و فولاد، عامل افزایش قیمت را برخی تولیدکنندگان دانسته که با بهانه های مختلف که توجیه منطقی و واقعی ندارند، توازن بازار را برهم می زنند و معتقد است بایستی مسیر واقعی توزیع کالا تحت نظارت واقعی قرار گیرد.

به گزارش تاسیسات نیوز، از روز گذشته موضوع افزایش قیمت میلگرد و آهن در بازار آزاد مطرح شد، در این رابطه حمیدرضا رستگار با بیان اینکه متاسفانه با آغاز سال جدید دیده شد که برخی تولیدکنندگان که منتظر تغییر قیمت ها بوده اند، قیمت‌ مصالحی همچون آهن، فولاد و میلگرد را بصورت غیراصولی و غیر منطقی افزایش دادند. با ایجاد تقاضا کاذب در بازار آهن و فولاد، قیمت آهن آلات (آهن، میلگرد و فولاد) اواخر بهمن ماه سال گذشته تا ۱۴ فروردین ماه جاری حدودا ۲۰۰۰ تومان مشمول افزایش شده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران ادامه داد: این افزایش قیمت اعتراض ما را در پی داشت و اعلام کردیم که گرانی های اخیر هیچگونه توجیه منطقی ندارد و در تضاد با سیاست های دولت است. با توجه به اینکه دولت وعده ساخت مسکن ملی برای نیاز کشور را مطرح کرده است، این افزایش قیمت ها چه توجیهی می تواند داشته باشد؟ آیا غیر از این است که مقابل و در تضاد با خواسته های دولت باشد. ضمن اینکه با توجه به شرایط سخت اقتصادی نیز افزایش قیمت ها توجیه ندارد. آیا مصرف فولاد و ساخت و سازها در کشور بیشتر و بازار با کمبود روبرو شده است؟ این در حالیست که میزان تولید نشان می دهد که حدود ۱۰ الی ۱۲ میلیون تن مازاد تولید بر مصرف داخلی وجود دارد، بنابراین چرا بایستی آهن و فولاد گران شود؟
وی تصریح کرد: برخی برای توجیه افزایش قیمت ها به موضوع مسائل جهانی و بازارهای جهانی و حتی بحران اوکراین و روسیه اشاره می‌کنند و با توجه به اینکه بازار جهانی فولاد را تحت تاثیر قرار داده است، بازار نیز تاثیر پذیر بوده است؛ این در حالیست که ما هیچ ارتباطی با این کشورها نداریم و می توان گفت بازار فولاد داخلی و تولیدهای ما ارتباطی به تولیدهای جهانی فولاد ندارد. ضمن اینکه با توجه به محدودیت هایی که برای صادرات وجود دارد، چرا باید قیمت های جهانی فولاد را ملاک قیمت گذاری در داخل قرار دهیم؟
رستگار تاکید کرد: موضوع صادرات بایستی از بحث مصارف داخلی فولاد، تفکیک شود و حداقل در قیمت گذاری، تفاوت هایی قائل شویم؛ چراکه تمامی هزینه ها برای تولید فولاد براساس ریال صورت می‌پذیرد. بنابراین نباید ارزهای خارجی یا قیمت جهانی فولاد مبنای قیمت گذاری باشد. قیمت گذاری براساس قیمت های جهانی از جمله سیاست های اشتباه دولت های مختف بوده است؛ زمانیکه حقوق و دستمزد به ریال پرداخت و با ریال هزینه ها انجام می شود، تمامی منابع و معادن ما داخلی است و هیچ ارز خارجی مصرف نمی شود، چرا قیمت جهانی مبنا قرار می گیرد یا چسبندگی میان قیمت های داخلی ما با نرخ ارز وجود داشته باشد.
محصولات مهندسی‌شده، عرضه شدند…
این فعال صنعتی اظهار کرد: حتی اگر سیاست‌هایی برای صادرات وجود دارد، اولویت اصلی ما بایستی بازار داخل باشد. ابتدا بایستی نیاز بازار داخل تامین و سپس بحث صادرات مطرح باشد. متاسفانه در اسفند ماه سال گذشته محصولات بصورت مهندسی شده عرضه شد و کمبود کاذبی در بازار ایجاد شد. از سوی دیگر برخی موضوع قطعی های برق در تابستان سال ۱۴۰۰ را مطرح می کنند که این نیز ارتباطی با حال حاضر ندارد؛ همه این ها نشان می دهد که عواملی وجود دارد که اجازه نمی دهند و نمی خواهند که آرامش بر بازارهای ما حاکم باشد؛ به ویژه آهن و فولاد که در دسته کالاهای اساسی قرار دارند و در تمامی صنایع از جمله صنعت ساختمان سازی تاثیرگذار است.
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران ضمن تاکید بر اینکه آمادگی کامل برای تامین و تنظیم بازار وجود دارد؛ گفت: بایستی از سواستفاده ها و تقاضای بهره های غیرمنطقی جلوگیری شود و مسیر واقعی توزیع کالا (زنجیره تولید تا مصرف کالا) تحت نظارت واقعی قرار گیرد. بازار رها نشود و از سواستفاده برخی کارخانه ها جلوگیری شود. متاسفانه اتحادیه ما که مسیر قانونی توزیع است، توسط واحدهای تولیدی با بهانه های مختلف “دور” زده می شود.
رستگار افزود: بازارسازی های کاذب توسط برخی تولیدکنندگان نیمه دولتی که سهم کمی هم در بازار ندارند و متاسفانه (بعضا) بورس کالا از جمله دلایل گرانی کالاها هستند. ما آمادگی این را داریم که کمک کنیم بازار روال عادی خود را طی کند و قیمت ها واقعی شوند و از سواستفاده ها و قیمت های کاذب جلوگیری شود. آمادگی وجود دارد به شرط آنکه دولت و مجلس در جایگاه نهادهای نظارتی به حوزه توزیع اهمیت دهند. در حوزه توزیع با مشکلات بسیار مواجه است و بارها برای جلسات مشترک تقاضا شده، اما هنوز شنیده نشده است.
وی در رابطه با نقش دلالان و واسطه ها در گرانی اخیر تصریح کرد: نقش واسطه ها از جایی شروع می شود که هرکسی اجازه ورود به بازار را دارد. فولاد و آهن به هیچ عنوان کالاهای سرمایه ای نیستند. زماینکه برای تامین مواداولیه مورد نیاز کارخانه های تولیدی، افرادی که از آنها به عنوان دلالال یاد می شد که بدون هویت واقعی و رها شده، اقدام به خرید و فروش می کنند، به بازار لطمه می زنند. ایجاد کمبود و توزیع مهندسی شده مواداولیه مورد نیاز تولیدکنندگان بصورت مافیایی انجام می شود. ایجاد کمبود شکل می گیرد و توزان بازار برهم می خورد تا قیمت ها به روز شود؛ این در حالیست که چنانچه عرضه و تقاضا واقعی شود و افراد با صلاحیت وارد حوزه شوند، کشف قیمت واقعی اتفاق خواهد افتاد.
رستگار ابراز امیدواری کرد تا با توجه به پیگیری های صورت گرفته، طی هفته های پیش رو قیمت واقعی آهن و فولاد مشخص شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;