معماری قدیم ایران مملو از اندوخته علمی است

رییس نظام مهندسی میبد گفت: روز معمار بهانه‌ای برای یادآوری و استفاده از دستاوردها و داشته‌های مثبت و نکات ارزشمند معماری قدیم ایران است و می توان از آن درس‌های زیادی در صنعت ساختمان آموخت.
به گزارش تاسیسات نیوز، محمدحسین صباغی فیروزآبادی در حاشیه نشست هم اندیشی و بازدید از تعدادی طرح های معماری و بناهای تاریخی شهرستان افزود:« حرف زدن از اینکه معماری خود را به زمان هایی بازگردانیم ، خریداری ندارد و با این حال این مناسبت‌ها باید بهانه‌ای باشد تا از دستاوردها و داشته‌های مثبت قدیم استفاده کنیم و روح خود را با آن  وفق دهیم.»
مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی میبد  گفت: به مناسبت روز تولد « شیخ بهایی » که در تقویم رسمی  روز معمار( سوم اردیبهشت) نامگذاری شد از تعدادی بناهای شاخص معماری شهرستان بازدید شد با این هدف که دانش بومی معماری  کهن ایران به عنوان الگو در معماری امروز استفاده و به نوعی از آنها برای ساخت و سازهای جدید الهام گرفته شود.
در برنامه بازدید و نشست هم اندیشی موضوع‌هایی مانند نذر میراث، لزوم تعامل و ارتباط اداره ها و دستگاه‌ها و نهادها در حوزه میراث ، پیشنهاد مستقر شدن دفتر نماینده شهر میبد و تفت و دفتر نظام مهندسی ساختمان در بافت تاریخی مطرح شد.
همچنین مشکلات ساخت و ساز در بافت تاریخی و چگونگی تعیین چشم انداز و ارایه طرح برای ساختمان سازی‌ها و توسعه پایدار شهر  بررسی شد.
برنامه یادشده با برگزاری نشست هم اندیشی در خانه سالار میبد با حضور مسوولان نظام مهندسی و پایگاه پزوهشی اداره میراث فرهنگی  و شهرداری میبد شروع شد و در ادامه از موزه خانه سالار و پشت بام آن و همچنین بناها و آثار تاریخی شهر در محله « بیده »  و قلعه مهرجرد بازدید و ویژگی‌های بناها و پیشینه آنها از سوی مسوولان و آشنایان به میراث فرهنگی شهر بیان شد.
در این برنامه و نشست هم اندیشی  سید غلامرضا امامی میبدی معمار بناهای تاریخی شهر میبد حضور داشت و توضیحاتی در ارتباط با معماری سنتی ارایه کرد.
وی هم اکنون با ۸۰ سال در مرمت بناهای تاریخی شهر با اداره میراث فرهنگی و پایگاه پژوهشی میبد همکاری دارد.
یک سوم وسعت شهر میبد دارای بافت تاریخی است و مرکز این شهرستان ۱۰۶ هزار نفری در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.
روز سوم اردیبهشت همزمان با سالروز تولد «شیخ‌ بهاء‌الدین محمد عاملی متخلص به شیخ‌ بهایی » از مفاخر بزرگ جهان اسلام و منشای خدمات ارزشمند علمی، فرهنگی و عمرانی در ایران در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز معمار نامگذاری شد.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;