مطالبات تعویق آزمون داوطلبان مهندسی و دانش آموزان با زبانه‌کشیدن کرونا

از داوطلبان کنکور سراسری و ارشد گرفته تا نظام مهندسی با تشکیل پویش‌هایی در فارس من خواستار تعویق آزمون بخاطر شرایط قرمز کرونایی شدند.
فارس‌من| دانش‌آموزان، دانشجویان و داوطلبان نظام‌مهندسی؛ تبِ داغ مطالبات تعویق آزمون با زبانه‌کشیدن کرونا
به گزارش تاسیسات نیوز؛ تبعات بالا گرفتن زبانه‌های کرونا ادامه دارد؛ ۴ آزمون مهم که قرار بود فروردین ۱۴۰۰ برگزار شود، تعویق شد. آزمون وکالت که با کش‌وقوس فراوان بادستور وزارت بهداشت بالأخره تعویق شد. آزمون‌های بین‌المللی زبان (TOFEL, IELTS, …) که بیست‌ودوم این ماه بود. آزمون استخدامی بانک تجارت که برای ۲۰ فروردین برنامه‌ریزی شده بود و آزمون استخدامی بانک ملت.
امواج هولناک کرونا اما هم‌چنان ادامه دارد؛ صدها کُشته و ده‌ها هزار مبتلای جدید هر روز. وزیر بهداشت معتقد است در هفته‌های پیش رو اوضاع همه‌گیری به‌مراتب بدتر هم خواهد شد. به نظر نمی‌رسد آدم‌کُشِ میکروسکپی به این سادگی‌ها بی‌خیال ایرانیان شود. متقاضیان آزمون‌های ماه‌های آینده برای همین نگرانند. از این‌که به‌بهای یک امتحان گرفتار بیماری شوند. پویش‌های متواتر آنها در فارس‌من برای تعویق این امتحانات نمودار روشن همین نگرانی‌هاست؛
اول| تعویق آزمون نظام مهندسی ساختمان
قبولی در آن آرزوی خیلی‌ها است؛ جوان‌ترها، فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های فنی. کسانی که پس از سال‌ها تحصیل و مطالعه حالا دنبال پروانه اشتغال به کار هستند. اولین آزمونی که در ماه‌های آینده در صف برگزاری است، آزمون نظام مهندسی است. آزمونی که بنابر اعلام وزارت‌خانه بنا است اوایل اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار شود. البته که بالاگرفتن شعله‌های بیماری داوطلبان آزمون را برای مشارکت در آن نگران کرده است.
کمپین داوطلبان برای تعویق آزمون نظام مهندسی تشکیل شده است. در بخشی از این پویش آمده: «چنین تجمعاتی با این چنین جامعه آماری با توجه به کثرت داوطلبین و عدم امکان رعایت پروتکل‌ها در عمل باعث ابتلای داوطلبین و نزدیکان ایشان به این بیماری و فشار مضاعف به مدافعان سلامت خواهد گردید. از ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهشمندیم دستورات مقتضی را جهت تعویق آزمون مذکور تا حصول شرایط ایمن مقرر نمایند.»
پُربیراه هم نیست؛ به نظر نمی‌رسد تا یک‌دو هفته آینده تبِ سرکش اپیدمی فروکش کند. برگزاری چنین آزمونی با بیش از ۱۸۰هزار داوطلب چندان هوشمندانه نیست. همکاران من در گروه‌های مختلف خبری پیگیر مطالبات شما هستند.
هزاران امضا برای تعویق آزمون ارشد
قبولی در آزمون ارشد آرزوی خیلی‌ها است؛ دانشجویان رشته‌های مختلف غیرپزشکی که آرزو دارند در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند. آزمونی که سال‌ها است با کارشناسی ارشد دانشگاه‌های آزاد هم ادغام شده و متقاضیان بسیار زیادی دارد. بیشتر از ۷۰۰ هزار دانشجو! تصور گردهمایی این تعداد از متقاضیان آن هم در میانه‌های خیز تازه بیماری هولناک است. آزمون آنها نیز بنابر اعلام سازمان سنجش بنا است ماه خرداد برگزار شود.
داوطلبان کنکور ارشد حق دارند نگران باشند؛ مطالبه تعویق آزمون در «فارس من» حالا هزاران حامی دارد. امضاکنندگان سه استدلال معتبر را برای خواسته خود ذکر می‌کنند: «اول آنکه نظر به شیوع ویروس کرونای انگلیسی و پایین آمدن سطح رعایت پروتکل‌ها در جامعه و سفرهای نوروزی شاهد پیک جدیدی در همه‌گیری کرونا هستیم که به تبع ابتلای بیشتر داوطلبان و نزدیکانشان و افزایش استرس و نگرانی برای آنان را در پی خواهد داشت.»
استدلال دومی که امضاکنندگان پویش به آن استناد می‌کنند، بالا بودن آمار ابتلای دانشجویان است: «دوم آنکه طبق آمارها از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا میزان ابتلای دانشجویان چهار و نیم برابر بیشتر از جمعیت عادی کشور بوده ‌است که با توجه به شیوع اخیر نوع جهش یافته آن، این آمار بالاتر نیز می‌رود. فلذا تحت انتظار است سلامت دانشجویان و خانواده‌شان در اولویت برنامه‌ریزی‌های آتی قرار گیرد.»
سومین استدلال برنامه‌ریزی‌های گسترده برای تولید و تزریق واکسن در ماه‌های آینده است: «سوم آنکه همانطور که مستحضرید ساخت واکسن کرونا توسط دانشمندان کشورمان و تولید آن در شرکت‌های داروسازی آغاز شده و طبق برنامه خرداد ماه زمان واکسیناسیون عمومی است و پس از آن انشاءالله خطر همه‌گیری کرونا روند کاهشی خواهد داشت.» برای همین آنها انتظار دارند کنکور ارشد دست‌کم تا تکمیل برنامه واکسیناسیون تعویق شود.
سوم| تقاضای تعویق آزمون سراسری
بزرگ‌ترین آزمون کشور؛ کنکور احتمالاً مهم‌ترین مرحله زندگی هر ایرانی است. آزمونی که رسماً آینده و فضای کاری هر فرد را تعیین خواهد کرد. بالغ بر ۱ میلیون نفر متقاضی شرکت در آزمون سراسری هستند؛ در رشته‌های مختلف: از ریاضی گرفته تا علوم انسانی و زبان. آزمون‌ آنها نیز بنابر اعلام سازمان سنجش بنا است خرداد ماه امسال برگزار شود. بالا گرفتن شرایط قرمز کرونایی اما داوطلبان کنکور سراسری را هم دچار نگرانی کرده است.
در این کمپین آمده است: «لطفاً پیگیری تعویق کنکور سراسری ۱۴۰۰ از طریق رییس کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی کرونا، وزیر محترم بهداشت، رئیس مجلس و نمایندگان مجلس صورت گیرد تا با توجه به عدم تضمین سلامت جان داوطلبان و عدم رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت در کنکور سراسری ۱۳۹۹ لطفاً در اسرع وقت نسبت به زمان برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۰ تجدیدنظر بفرمایید.»
همکاران من در روزهای آینده حتماً پیگیر مطالبات شما درباره آزمون سراسری و کنکور ارشد خواهند بود. اگرچه هنوز بیش از یک ماه تا برگزاری این آزمون‌ها باقی مانده و نمی‌توان شرایط همه‌گیری را از حالا پیش‌بینی کرد.
چهارم| مطالبه برای لغو آزمون‌های حضوری پایه دوازدهم
امتحانات پایه دوازدهم سراسری است؛ چرا که بنا است روی نتایج کنکور داوطلبان اثرگذار باشد. دانش‌آموزان پس از سال‌ها تحصیل و ممارست در دبستان و دبیرستان، حالا آمده ورود به دانشگاه هستند. البته که برگزاری چنین آزمونی آن هم به‌صورت مجازی چندان امکان‌پذیر نیست. برای همین حاجی‌میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرده اولویت برگزاری امتحانات بصورت حضوری البته با مراعات پروتکل‌های بهداشتی است.
بیماری اما آنقدر هولناک است که توی دل دانش‌آموزان را هم خالی کرده؛ آنقدر که از برگزاری امتحانات نهایی به‌صورت حضوری بیم‌ناکند. در مطالبه آنها  آمده است: «ما دانش‌آموزان از وزارت آموزش و پرورش تقاضا می‌کنیم تا امتحانات نهایی دوازدهم را غیرحضوری برگزار کنند، تا سلامت ما دانش آموزان حفظ شود، آخر آموزش به قیمت جان ما دانش آموزان، مگر می‌شود؟!»
شرایط اصلاً عادی نیست؛ یک‌بار ساده‌انگاری و باز گذاشتن مسیرها در آستانه تعطیلات نوروز فاجعه‌ آفرید. نباید اجازه داد جان‌های ارزشمند دانش‌آموزان و دانشجویان به بهانه برگزاری آزمون‌ها بصورت حضوری در مخاطره باشد. مطالبات شما در «فارس من» روی چشمان ما است؛ همکاران من در گروه‌های مختلف خبری پیگیر ماجرا هستند. اخبار تکمیلی را در فارس دنبال کنید.
منبع فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;