مصرف انرژی خانگی تهرانیها برابر با ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام 

حناچی گفت: موضوع اجباری شدن صنعت بیمه در بخش ساختمان، کلید اصلی اجرای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها است.
به گزارش تاسیسات نیوز، پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم رونمایی از سامانه ملی پایش انرژی با بیان اینکه بر اساس آمار‌، در سال ۲۰۱۹ به ترتیب سه کشور چین، آمریکا و هند بالاترین سطح مصرف انرژی را در دنیا داشته‌اند، افزود: ایران  یازدهمین کشور پر مصرف‌ جهان است.
حناچی تصریح کرد: ایران از لحاظ مصرف نفت خام دهمین کشور جهان  است و از لحاظ میزان مصرف گاز طبیعی هم رتبه چهارم دارد و همچنین از نظر مصرف سوخت‌های فسیلی  هم در رتبه هشتم قرار داد.
او با بیان اینکه ۷۲ درصد انرژی اولیه مورد نیاز جهان توسط نفت با زغال سنگ تأمین می‌شود اظهار کرد: سرانه مصرف بنزین کشور‌های آمریکا، کانادا، کویت، عمان، ژاپن و عربستان سعودی به ترتیب ۵.۱۹,۴.۱۶,۳.۸,۱.۴ و ۳.۲۲ برابر بیشتر از ایران و ترکیه ۸.۵۲ برابر کمتر از ایران مصرف سرانه بنزین دارد.
حناچی تاکید کرد: در کشور ترکیه هم هیچ یارانه‌ای دریافت نمی‌شود و مصرف انرژی در این کشور هم هشت و نیم برابر کمتر از مصرف انرژی در ایران است.
شهردار تهران تاکید کرد: تهران چهل و چهارمین شهر آلوده جهان از میان ۳۴۱ شهر مورد بررسی شناخته شده است و پایتخت کشورمان از میان ۵۰۰ شهر، در فهرست ۲۰ شهر آلاینده جهان قرار دارد.
شهردار تهران در ادامه به مصرف برق شهر تهران در سال ۹۷ هم اشاره کرد و گفت: مصرف برق شهر تهران سالانه بیش از ۲۰ هزار گیگابایت ساعت است که معادل مصرف کل شهر‌های تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز است و در این بین سهم مشترکان خانگی از کل تعداد مشترکان برق شهر تهران ۷۵ درصد است.
حناچی بیان کرد: سرانه مصرف آب و برق بخش خانگی در شهر تهران هم ۲ هزار و  ۴۹۴ و در کل کشور ۳ هزار و ۷۷ کیلو وات ساعت است.
شهردار تهران در ادامه به مصرف گاز هم اشاره کرد و گفت: سهم ۶۸ درصدی گاز طبیعی در سبد انرژی استان تهران نسبت به کل کشور، ۱۲ میلیون مترمکعب معادل تولید روزانه سه فاز پارس جنوبی است.
او ادامه داد: در صورتی که آپارتمان‌ها به گونه‌ای ساخته شوند که بیشترین نور طبیعی در روز وارد واحد مسکونی شود، در نتیجه نیاز کمتری به روشن کردن لامپ است و مصرف برق کاهش پیدا می‌کند.
حناچی افزود: استفاده از تجهیزات سرمایشی پرمصرف بزرگترین عامل ایجاد موج بار در تابستان است که می‌تواند منجر به خاموشی برق مناطق متعلق به تهران شود.
شهردار تهران اضافه کرد: شهرداری موظف است به منظور انجام تعهدات و وظایف و ماموریت‌های ذاتی و کاهش هزینه‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.
به اهداف تعیین شده در حوزه کاهش مصرف انرژی نرسیده‌ایم.
این مقام مسئول تصریح کرد: با اشاره به تعدد قوانین و مقررات مرتبط با کاهش مصرف انرژی که در سال‌های مختلف تصویب و ابلاغ شده است به نظر می‌رسد در این زمینه به اهداف تعیین شده نرسیده‌ایم.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه تحریم‌ها تأثیر مستقیم در این مسیر داشته‌اند، گفت: اصلی‌ترین عامل کاهش انرژی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی است، اما نمی‌توان در این شرایط بیش از این به مردم فشار آورد.
به گفته شهردار تهران مصرف انرژی خانگی در کشور روزانه معادل فروش ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام است.
حناچی افزود: دولت تضمین کرده ۴ درصد در حالت فعلی و ۱۲ درصد در صورت برداشته شدن تحریم‌ها از تولید گاز‌های گلخانه‌ای کم شود.
شهردار تهران تصریح کرد: دغدغه‌های شهرداری برای کاهش انرژی در پایتخت شامل برقی کردن موتور‌های دوچرخ در مرحله اول، اتوبوس‌های درون شهری در مرحله دوم و تاکسی‌ها در مرحله بعدی است.
او در پایان یادآور شد: موضوع اجباری شدن صنعت بیمه در بخش ساختمان، کلید اصلی اجرای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها است.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;