مسیر آزادراه تهران – شمال هم به کرونا هدیه داد

تاسیسات نیوز / مهری بهزادپور: هدیه ۵ هزار تومانی روحانی به مسافران شمال/ عوارض ۲۰ هزار تومان شد. این آخرین خبری بود که توسط رسانه‌های خبری همزمان با شیوع کرونا به اطلاع همگان رسید.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، مدیریت بحران و به ویژه مدیریت رسانه‌ای از جمله مهارت‌هایی است که اکثر دولتمردان و مسئولان در رده‌های مختلف حکومتی در سراسر دنیا به آن آراسته هستند تا علاوه بر ایجاد تعادل در اجرای پروژه‌ها تاثیر آن  را در مرحله عمل نیز صدچندان سازند.
ساخت آزادراه تهران – شمال  از سال ۱۳۷۵ آغاز شد که پس از تغییر مکرر پیمانکاران آن و سپس واگذاری آن به پیمانکاران چینی تا سال ۱۳۸۴ تنها ۲۰ درصد پیشرفت داشت که با ورود بنیاد مستضعفان به این پروژه، ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی مابقی در ۴ سال اخیر با حضور پیمانکاران ایرانی تکمیل شد.
دستور افتتاح آزمایشی این آزادراه که بسیاری از مسئولان ذیربط در این حوزه را نیز شگفت‌زده کرد و به گفته خود آنها از این خبر سورپرایز شدند، بسیاری از مسافران دائم این مسیر را خوشحال ساخت.
اما اعلام خبر نرخ عوارض این بزرگراه در مرحله اول بالغ بر ۷۰ هزار تومان مخاطبان به ویژه مسافران دائمی این مسیر را مردد و معترض ساخت.
لذا مسئولان در خبرهای آتی با نگاه آسیب شناسانه‌تری به این مقوله پرداختند و نهایتاً نرخ عوارض این مسیر را ۳۰ تا ۲۵ هزار تومان اعلام کردند.
 محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی عصر روز گذشته،  نرخ عوارض قطعه یک این آزادراه را ۲۵ هزار تومان برای روزهای عادی و ۳۵ هزار تومان برای روزهای پرتردد و ۴۵ هزار تومان برای اتوبوس‌های مسافری بین شهری اعلام کرد.
اما شیوع بیماری کرونا در آغازین روزهای ماه پایانی سال ۹۸ بسیاری را هراسان ساخت و آشفته پی‌گیری بهترین راهکار برای پیشگیری از این بیماری کرد. ولی همچنان بودند گروهی که بی‌خیال پس از تعطیل شدن مدارس برای کنترل هر چه بیشتر کرونا راه سفر به شهرهای شمالی به ویژه گیلان (دومین شهر مبتلا به کرونا) را انتخاب کردند.
اکنون وقت تصمیم‌گیری بهینه مدیریت بحران به ویژه مسئولان در سطوح بالای حکومتی بود. همزمان با قرار گرفتن در این موقعیت زمانی و مکانی، خبر هدیه رئیس جمهوری در اعلام نرخ عوارض بزرگراه تهران – شمال به گوش همگان رسید.
خبری که وسوسه رفتن به شهرهای شمالی در وانفسای شیوع به کرونا را افزون کرد. اقدامی که در شرایط فعلی بحران کرونا جایگزین خبر ممنوعیت نقل و انتقالات به شهرهایی با نرخ بالای ابتلا به کرونا شد.
مدیریت بهینه بحران، حلقه گمشده‌ای است که در بسیاری از موارد چون اعلام نرخ افزایش بنزین، شلیک راکت به هواپیمای مسافربری و در نهایت در بعد و سطح دیگری تخفیف عوارض آزادراه تهران – شمال در زمان شیوع گسترده بحران کرونا در کشور وجود دارد.
شاید ضررورت استفاده از نظر کارشناسان رسانه‌ای و کارشناسان اجتماعی و اقتصادی حداقل در اعلام خبر در موقعیت‌های مختلف پارامتری باشد که حرکت در مسیر آرامش و اجرای بهینه پروسه‌هایی اجتماعی، اقتصادی و … را مطلوب‌تر می سازد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;