ایمنی ساختمان در گرو رعایت مقررات ملی ساختمان

مهم‌ترین چالشی که امروز در زمینه ایمنی ساختمان‏ها مطرح است، عدم رعایت مقررات ملی ساختمان است که به گفته صاحب‏نظران، تاکنون رعایت مقررات ملی به عنوان یک خواسته و مطالبه عمومی مطرح نشده است.
لزوم اجرای مباحث ۱۲ و ۲۲ مقررات ملی
در همین رابطه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان درخصوص راهکارهای تامین ایمنی ساختمان ها به منظور حفظ جان انسان‌ها چه در دوره ساخت و چه در دوره بهره‌برداری از ساختمان گفت: در این راستا رعایت مباحث مقررات ملی ساختمان می‌تواند بسیار موثر باشد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،غلامحسین عسگری با بیان این مطلب افزود: مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان، مربوط به بحث ایمنی در زمان ساخت است و در سایر مباحث مقررات ملی ساختمان نیز به الزامات ایمنی در زمان بهره‌برداری پرداخته شده است.
این مسئول با تاکید بر لزوم اجرای مبحث ۱۲ در زمان اجرای پروژه گفت: رعایت مبحث ۱۲ مقررات ملی به الزامات تامین ایمنی کار در کارگاه‌ها می پردازد و شامل توصیه‌ها و قوانینی است که منجر به داشتن یک محیط سالم و ایمن برای کارکنان آن پروژه و حتی رهگذران و کسانی می‌شود که در اطراف این پروژه در حرکت هستند.
وی در عین حال با بیان اینکه مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان نیز به امر مهم نگهداری از ساختمان‌ها می پردازد، عنوان کرد: در صورتی که مبحث ۲۲ مقررات ملی رعایت شود، می‌تواند ایمنی ساختمان ها در دوره بهره‌برداری را تضمین کند.
وی در ادامه سخنان خود درخصوص نقش بیمه ساختمان در تامین ایمنی ساختمان ها گفت: در بخش بیمه ساختمان اگر منظور بیمه تضمین کیفیت مطرح باشد، می تواند موثر باشد، ولی بیمه‌های مسئولیت مدنی تاثیر زیادی در ایمنی ساختمان ها به همراه ندارند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان تاکید کرد: بیمه تضمین کیفیت ساختمان به این معناست که هر فردی که در ساختمان سازی مسئولیتی را برعهده دارد و یا محصولی را ارائه می کند، باید کیفیت آنها را برای مدت‌ معین و معقولی تضمین کند.
اجرای مبحث ۲۲ به صورت جدی پیگیری نشده است
در همین حال رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اهمیت مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان در تامین ایمنی ساختمان ها گفت: این در حالی است که اجرای مبحث ۲۲ به صورت جدی در کشور پیگیری نشده است.
بر اساس این گزارش، علی طوماری تاکید کرد: با این حال اجرای مبحث ۲۲ به عنوان بخشی از مقررات ملی ساختمان الزام قانونی دارد و برای تمامی افراد لازم الاجرا است.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این استان برای اجرایی شدن مبحث ۲۲ گفت: خوشبختانه در استان آذربایجان شرقی دادستان نیز روی این مسئله حساسیت ویژه ای دارد و طی جلسات برگزار شده و برنامه های تلویزیونی به دنبال این هستیم که حداقل در هنگام خرید و فروش واحدهای مسکونی یا واگذاری آنها به مستاجران اقدامات اثربخشی در این زمینه انجام گیرد.
طوماری تاکید کرد: هدف ما این است که اگر فردی به دنبال خرید و یا اجاره یک واحد مسکونی است، حتما قبل از خرید و اجاره واحد موردنظر توسط فرد، بازدیدهای کارشناسی از آنها انجام شود.
وی در ادامه عنوان کرد: به این ترتیب پس از بازبینی و بررسی وضعیت ایمنی ساختمان ها از نظر مسائل فنی و به خصوص تاسیساتی، نظرات کارشناسان مربوطه در این راستا مطرح خواهد شد تا بیش از پیش شاهد حفظ ایمنی ساختمان ها و بهره برداران باشیم.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;