آشنایی با لوله مانیسمان

لوله مانیسمان  لوله محکم و پرطرفدار است که نزدیک به ۱۳۰سال از عمر آن می گذرد و در شهر دوسلدروف آلمان اختراع شد. لوله ای که بدون جوش است و در برابر تغییر شرایط محیطی مقاوم است.
مشخصات فنی لوله مانیسمان
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، اولین باری که در قرن ۱۹ میلادی یک دانشمند آلمانی توانست لوله ای بسازد که بدون درز باشد، فکرش را هم نمی کرد که نام خود او بر این محصول قرار بگیرد و خیلی زود در همه دنیا فراگیر شود و مصرف کنندگان زیادی در سراسر جهان پیدا کند.لوله مانیسمان همان لوله محکم و پرطرفدار است که نزدیک به  ۱۳۰سال از عمر آن می گذرد و در شهر دوسلدروف آلمان اختراع شد. لوله ای که بدون جوش است و در برابر تغییر شرایط محیطی مقاوم است. در اصطلاح علمی به این لوله سیمی لس یا سیملس می گویند. همان طور که می دانیم محصولاتی مانند لوله تنوع و کاربرد های مختلفی دارند از این جهت قیمت لوله ها نیز متناسب با نحوه تولید، خصوصیات و کاربردهایشان متفاوت است.
اگر بخواهیم نحوه تولید این محصول را به زبان عامیانه و غیر تخصصی توضیح دهیم آن است که شمش های فولادی را به روش نورد گرم حرارت می دهند و وقتی دمای لوله به میزان مورد نظر رسید یک سمبه ماتریس با سرعت و شتاب بالا شلیک می شود و با عبور از این شمش حرارت دیده آن را سوراخ می کند. این محصول را می توان از طریق قالب های مخصوص کشش به سایز مورد نظر و آنچه که مشتری سفارش داده است رساند. این لوله بدون درز و هرگونه جوش است و به همین دلیل از نظر مقاومت و استحکام توان بالایی دارد و البته به خاطر داشته باشید که نباید آن را با لوله گالوانیزه که مقاومت و سختی زیادی دارد اشتباه گرفت.
یک نکته مهم برای تولید این لوله از شمش فولادی گرد استفاده می کنند آن هم به این خاطر است که گرد کردن شمش زاویه دار نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی است که برای تولید کنندگان به صرفه نمی باشد.
به ضخامت دیواره لوله «رده» می گویند که لوله مانیسمان در رده های ۲۰، ۴۰ ، ۶۰، ۸۰ ، ۱۲۰ و ۱۶۰ تولید می شود که هر کدام از این رده ها برای یک موردی کارایی دارد و مصارف آن ها با هم متفاوت است. به طور مثال مانیسمان رده ۲۰برای گازکشی داخل ساختمان که به صورت توکار انجام می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. مانیسمان رده ۴۰ هم که مصارف گوناگونی دارد از کاربرد در برج ها و خطوط آتش نشانی بگیرید تا صنایع نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرد.  نکته مهمی که باید به آن دقت کرد آن است که یک لوله سایزهای مختلفی دارد. مثلا سایز ۱۲ اینچ با سایز ۱۴ اینچ لوله رده ۸۰ متفاوت است.
این محصول را برای انتقال مواد در صنایع دارویی ، صنعت مواد غذایی ، صنایع شیمیایی و پتروشیمی مثل نفت و گاز، آب و… است. در ایران این محصول تا قطر ۲۴ اینچ ساخته می شود و در آمریکا مانیسمان را از ۲/۱ اینچ تا قطر ۴۲  اینچ نیز تولید می کنند. نکته جالب در مورد این لوله ها این است که از مقاطع بزرگ تر به کوچک تر تولید می کنند. این لوله ها را به صورت شاخه ای و به طول ۶ تا ۱۲ متر می توانید از بازار خرید کنید.
قیمت لوله های بدون درز در بازار از لوله های درز دار بیشتر است و آن به خاطر ضخامت و مقاومت بیشتر این لوله در برابر فشارهای وارده بر آن است. لازم به ذکر است که این مهم عنوان شود که برند و آلیاژ لوله در افزایش و کاهش قیمت نیز تاثیر گذار است. بیشتر حجم لوله مانیسمان که در بازار موجود است وارداتی می باشد که منبع بیشتر آن کشور چین است از جمله مانیسمان های رده ۸۰٫ البته ما در ایران تولیدکنندگانی داریم که این محصول را تولید می کنند از جمله آنان کارخانه فولاد نورد و لوله اهواز و گروه ملی صنعتی اهواز است که  هر دو در تولید آن فعال هستند.
منبع ایلنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;