قیمت تعهد مهندسان مقابل «تعرفه خدمات نظام مهندسی» چند ؟!

تاسیسات نیوز / مهری بهزادپور: افزایش تعرفه‌های خدمات نظام مهندسی مقوله‌ای است که هر ساله با موافقان و مخالفان بسیار، با درصدی اعلام می‌شود که متناسب با دیگر متغیرهای مقوله «ساخت و ساز» و شرایط حاکم بر جامعه نیست.
معمولا در ساخت یک ساختمان هزینه زمین ۵۰ درصد، هزینه ساخت ۳۰ درصد و هزینه مجوزها و خدمات نظام مهندسی ۲۰ درصد سهم دارند. از این رو، افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تعرفه‌های نظام مهندسی ساختمان در قیمت تمام شده ساختمان رقم ناچیزی است.
این در حالی است که اجرای بهینه آن در حوزه اجرا، تاثیر بسزایی در کیفیت محصول نهایی در بازار ساخت و ساز را داراست.
هزینه نظارت و طراحی مهندسی در ساختمان‌ها، در هر شهری با توجه به مقتضیات و نوع ساخت و ساز رقمی است که افزایش درصد تعرفه‌های نظام مهندسی در مقایسه با آن بسیار ناچیز است و اگر تعرفه‌های خدمات نظام مهندسی افزایش نیابد، به افت کیفی خدمات نظام مهندسی و کیفیت ساختمان‌سازی منتهی می‌شود.
گروهی از بساز و بفروش‌ها و سرمایه‌گذاران خاص، تنها برندگان بی‌توجهی به مقوله درصد تعرفه‌های نظام مهندسی هستند که تنها به سود خود فکر می‌کنند و در نهایت بازنده واقعی، بهره‌بردار نهایی خواهد بود.
تعهد مادام العمر مهندسان در قبال ارائه خدمات مهندسی و تعرفه دریافت شده از سازندگان و مالکان به ازای ارائه خدمات مهندسی در مقایسه با مسئولیتی که تمام عمر به عهده آنها هست، ارزش و بهای چندانی ندارد.
دغدغه دائم مهندسان در قبال تخلفات صوری در ساخت و سازهایی که صورت  می‌گیرد و قبول مسئولیت و حتی احتمال محکومیت آنها در مراجع قضایی، بحثی است که به حجم نگرانی‌های پیشین  و البته بحث تامین معاش آنها افزوده شده و در نتیجه به روی آوردنشان به شغل دوم و سوم نیز می‌انجامد.
در تعیین تعرفه‌های نظام مهندسی، شاخص ثابت و یکسانی وجود ندارد، ولیکن با توجه به شرایط حاکم بر جامعه، هزینه نیروی انسانی در ایران، نسبت به سایر کشورهای جهان پایین‌تر از حد عرف است و به همان نسبت هم نرخ تعرفه خدمات مهندسی در کشور را نیز شامل می‌شود.
در نهایت لحاظ کردن تعهد مهندسان در مقوله ساخت و ساز و مبحث تعرفه‌های دریافتی نیازمند نگاهی جامع است که بررسی همه جانبه مسئولان ذیربط را می‌طلبد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;