عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با تاسیسات نیوز خبر داد:

قطع زنجیره کرونا در گرو اعمال صحیح قرنطینه به دور از ژست‌های سیاسی

تاسیسات نیوز / فاطمه محمدی: بیش از یک ماه از اعلام حضور کرونا (یا نام درست‌تر آن کووید ۱۹) در ایران می‌گذرد؛ هر روز که گذشت بر آمار فوتی‌ها و مبتلایان افزود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، ایران سی و یکمین کشوری بود که گرفتار این ویروس شد و می‌توانست در مدت نزدیک به دو ماه تدابیری برای حضور این ویروس منحوس که بالاخره می‌آمد، بیاندیشد.
پیش از ورود این ویروس که تدابیر درستی اندیشیده نشد هیچ؛ هنوز هم با وجود مبتلایان و فوت‌شدگان بسیار، برخی مردم و مسئولان آن را جدی نمی‌گیرند و محدودیت‌های قاطعانه‌ای اعمال نمی‌شود.
حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که امسال نیز برای پنجمین دوره پیاپی از سوی مردم زاهدان راهی مجلس می‌شود، در مورد راهکارها و تدابیر در این زمینه و دلیل کوتاهی‌های مسئولان که وی بیشتر یک ژست در قبال غربی‌ها می‌داند، به خبرنگار ما می‌گوید:
ماندن در خانه مهمترین راهکاری است که باید همه مردم رعایت کنند و باید به هر نحوی مردم را تشویق به ماندن در خانه کرد و برای تحقق این امر باید جلوی سفرهای بین شهری و تجمعات مردم در داخل شهرها گرفته شود.
وی ممانعت از خروج مردم در روز ۱۳ نوروز را بسیار مهم دانست و افزود:‌ مردم به جای رفتن به طبیعت در خانه بمانند و توسط رسانه‌های جمعی به آنان گفته شود که برخلاف تصور برخی، این روز نحس نیست و مردم در این سال نباید به طبیعت بروند و می‌توانند با دعا و ذکر خداوند در این روز سلامتی برای آنان بخواهند نه اینکه با رفتن به طبیعت، بیماری را نشر دهند.
اصرار رئیس جمهور بر قرنطینه نکردن اشتباه بود
متاسفانه دولت دیر تصمیم گرفت؛ ما بارها تذکر دادیم و مصاحبه کردیم که باید مانند تمام کشورهای دنیا سفرهای بین شهری را متوقف کنند، اما متاسفانه آقای رئیس جمهور حرف ۵ وزیر بهداشت و وزیر بهداشت فعلی و کارشناسان را برای برخورد قاطع با کرونا نپذیرفت و روی تفکر اشتباه خود اصرار داشت که ما نباید قرنطینه کنیم.
حالا که دولت تصمیم گرفت محدودیت‌هایی مانند تعطیلی ادارات را اجرایی کند، امیدوارم به طور جدی عملیاتی کنند و بوستان‌ها و تمام اجتماعات را تعطیل و از ورود و خروج بین شهری افراد جلوگیری کنند.
قرنطینه نکردن ژستی در قبال اروپایی‌ها بود
متاسفانه آقای رئیس جمهور برخی اوقات ژست‌هایی می‌گیرند که قابل تصور نیست؛ اگر خاطر داشته باشید عده‌ای از اشرار با خودرویی سه نفر از نیروهای جان برکف نیروی انتظامی را در خیابان پاسداران تهران زیر گرفته و به شهادت رساندند؛ رئیس جمهور پس از این واقعه گفت: من با «مکرون» رئیس جمهور فرانسه صحبت کردم و گفتم مامورهای پلیس شما در اغتشاشات با اسلحه می‌آیند، اما ماموران انتظامی ایران بدون اسلحه می‌روند و این ژست را در برابر غربی‌ها گرفت که شما با اینکه جزء کشورهای پیشرفته هستید، پلیس کشورتان با اسلحه می‌رود و مردم را می‌کشد، اما پلیس ما بدون سلاح رفت و سه شهید هم دادیم؛ متاسفانه این را برای خود به عنوان نقطه قوتی تلقی کرد.
در این شرایط هم که کشور درگیر کرونا شد، با توجه به اینکه کشورهای اروپایی با اجبار ارتش و نیروهای نظامی مردم شان را قرنطینه و اجتماع بیش از دو نفر را ممنوع می‌کنند آقای رئیس جمهور بر این گمان بودند که با توصیه امور سرانجام می‌گیرد و در ژستی ناموفق به دنیا نشان دهد که بدون استفاده از نیروی قهریه و قرنطینه موفق به کنترل بیماری شده‌ایم.
وی تصریح کرد: ادامه‌دار شدن شیوع ویروس کرونا حاصل این ژست و گمان بود، اما در نهایت خداوند به مردم لطف کرد که بالاخره ایشان پذیرفت و موضوع قرنطینه را جدی گرفتند و ادارات تعطیل و از اجتماعات جلوگیری شد.
قرنطینه و محدودیت باید جدی گرفته شود
وی تاکید کرد: ما نگران هستیم؛ در ۴۸ ساعت گذشته بیش از دو هزار مبتلای جدید بر آمار مبتلایان افزوده شد که البته یک دلیل آن انجام آزمایش‌های بیشتر بوده اما در ۲۴ ساعت گذشته تعداد مبتلایان و تلفات سیر صعودی داشته است.
 اگر محدودیت‌ها به صورت قاطعانه حداقل به مدت ۲ هفته اعمال نشود و جلوی رفت وآمدها بخصوص سفرهای بین شهری گرفته نشود و شعار دهند که در خانه بمانید اما به کارمندان بگویند به سر کار بروند، این وضعیت بهبود پیدا نمی‌کند.
وی در پایان ابراز تاکید کرد: اگر دولت و مردم دست به دست هم دهند و این اقدام عملی شود می‌توان زنجیره انتقال را قطع کرد و آسیب‌ها را کاهش داد، در غیر این صورت مشخص نیست تا چه زمانی کشور و مردم درگیر این مساله باشند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;