فروش نفت برای افراد آزاد شد!

تاسیسات نیوز– صدیقه بهزادپور : در شرایط فعلی و تحریم های موجود ما نمی توانیم متناسب با تولید نفت به خارج از کشور صادرات داشته باشیم و بر اساس آنچه که از مدت ها پیش حاکم بوده  فروش نفت به شکل انحصاری در اختیار شرکت ملی نفت بوده  است، هر چند در زمان دولت احمدی نژاد تغییرات کمی در این مسیر ایجاد شد که به ظهور افرادی مانند بانک زنجانی شد.
او افزود: ورود افراد و یا شرکتهای حقیقی و حقوقی در وادی فروش نفت در صورتی امکان پذیر خواهد بود که با قیمت های پایین تر و یا شرایط خاص با توجه به آنچه که اکنون صادر می شود انجام گردد و در این صورت مسلماً شرکت ملی نفت به عنوان قدیمی ترین و میدان ترین مرجع فروش نفت بسیاری از بازارهای فروش خود را با فروش نفت با قیمت پایین تر از دست خواهد داد و بنابراین در این راستا چیزی عاید ایران نخواهد شد بلکه منافع ملی و اقتصاد کشور متضرر خواهد شد.
رانت و از دست دادن بازار دستاورد شکست انحصار فروش نفت
بهروزی فر ادامه داد: شکست انحصار نفت مطلوب ارزیابی نمی شود، ایجاد رانت، از دست دادن منافع ملی، از دست دادن بازارهای قدیم فروش نفت برای دولت توسط افراد جدیدالورود و ظهور افراد نوظهور و مشکلات متعاقب آن مانند بابک زنجانی از جمله معایب این طرح است و راهکاری مناسب برای کسب درآمد و ارز برای کشور محسوب نمی شود.
این کارشناس اضافه کرد: علاوه بر این با توجه به اینکه در حال حاضر قسمتهای مختلف بدونه دولت با مشکل اقتصادی مواجه است، برای دولت مطلوبیت این است که درآمد حاصله از فروش نفت در فضایی آکنده از اعتماد و به سرعت به کشور بازگردد اما در صورت واگذاری بازار انحصاری فروش نفت از سوی شرکت ملی نفت، احتمال حذف درآمدهای حاصل از این قسمت وجود دارد، از سوی دیگر احتمال اینکه دولت در آینده ای نه چندان دور به دنبال فسادهای حاصل از اجرای این طرح متحمل هزینه های گزاف برای مقابله با فساد در این زمینه شود بسیار بالاست.
او توضیح داد: نفت تولید شده هر کشور دارای ویژگی های شاخص است که بسیار سخت و با هزینه های گزاف می توان آن را حذف کرد و اگر ایران قصد فروش نفت خود را بدون انجام زدودن ویژگی های آشکار آن انجام دهد، بازار صادراتی این محصول در جهان به ویژه اروپا بسیار محدود خواهد شد و فروش نفت از این طریق برای شرکت ملی نفت هم دشوار خواهد بود.
بهروزی فر در باره راهکار موجود جهت توسعه فروش محصول نفت گفت: سیاستهای ایران در تقابل با دنیای خارج توسعه و رشد اقتصادی و تبادلات مالی و … را بسیار دشوار کرده است و باید گفت که هیچ کشوری قادر به اجرای سیاست های اقتصادی خود بدون تعاملات سیاسی نیست و ایران نیز در این دایره خارج نخواهد بود.
این استاد دانشگاه بیان کرد: فروش فرآورده های نفتی ایران نیز به دلیل فاصله از استانداردهای جهانی جایی در بازار اروپا و کشورهای درجه یک اروپا ندارد و تنها گزینه صادراتی برای کشورهای درجه یک یا دو آسیای جنوبشرقی وجود دارد. در مجموع اجرای طرح فروش نفت توسط افراد حقیقی یا حقوقی برخلاف نظر برخی کارشناسان و مسئولان باعث گسترده شدن عرصه برای صادرات نفت و یا رقابتی شدن فروش نخواهد شد بلکه حتی امکان دارد دروازه های صادراتی به برخی از کشورها را نیز برای شرکت ملی نفت ببندد.
گفتنی است؛ هیات وزیران آیین نامه مربوط به فروش نفت توسط افراد را به دستگاه‌های اجرای ابلاغ کرده است، در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور بازگشتی از کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، با اصلاح بند (ز) تبصره ۱۹ ماده واحده این لایحه موافقت کردند. و بر این اساس به دولت اجازه داده می‌شود از طریق شرکت ملی نفت ایران نسبت به تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی به اشخاص معرفی شده توسط دستگاه‌های اجرایی و تنها پس از تأیید اشخاص ازسوی وزارت نفت و براساس قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران و در سقف منابع بند (ب) تبصره (۱) این قانون اقدام کند. مخالفت گسترده کارشناسان با این تبصره و اذعان آنها بر ایجاد رانت و ظهور بابک زنجانی ها در راستای اجرای این طرح حکایت از این دارد که دولت همچنان اجرای طرح و مصوبات خود را بدون رایزنی با کارشناسان امر به سرعت اجرا و تبدیل به قانون می کند در حالی که پیش از این خروج از انحصار فروش نفت توسط شرکت ملی نفت در زمان احمدی نژاد، تبعات منفی بسیاری به بار آورد .
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;