فاز ۴/ بررسی جنجالی مطالبات مهندسی

تاسیسات نیوز- صدیقه بهزادپور: برنامه فاز ۴  با هدف بررسی چالش های پیش روی گروه  مکانیک در حوزه نظام مهندسی و بررسی مشکلات گذشته و ارائه راهکارهای مطلوب در این حوزه می پردازد. در ششمین قسمت برنامه فاز ۴ نشستی با حضور دو تن از اعضای گروه تخصصی مکانیک در نظام مهندسی در گفت و گویی آزاد به بررسی مسائل و چالش های گروه تخصصی مکانیک و راه های برون رفت از آن پرداخت.
مصطفی جلوه گران و  محسن جعفری فشارکی از اعضای اصلی گروه تخصصی مکانیک در نظام مهندسی ساختمان استان تهران با حضور روح اله واصف مدیر مسئول و پایگاه خبری تاسیسات نیوز در قسمت پایانی ششمین قسمت برنامه فاز چهارم با تاکید بر مطالبات مهندسان استان تهران بر پویایی روسای گروه تخصصی مکانیک در سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران تاکید کردند.
واصف با اشاره به اینکه مطالبه کردن رکن اصلی موفقیت در هر سازمانی محسوب می شود اظهار کرد: تحقق بسیاری از اهداف گروه های تخصصی با بهره گیری از ظرفیت های تخصصیِ در اختیار امکان عملیاتی شدن را می یابند و در همین راستا بسیاری از خواسته های برحق این گروه مانند مقوله گاز دو پوند، حقوق مادی و معنوی مهندسان در حوزه خدمات آتش نشانی و ایمنی و … به دلیل اهمال روسای گروه تخصصی مکانیک بلاتکلیف باقی مانده است.
جلوه گران ضمن تایید این مطلب گفت:  واگذاری شبکه گاز دو پوند با وجود رایزنی های صورت گرفته بین سازمان نظام مهندسی ساختمان و شرکت ملی گاز و دستیابی به توافق های اولیه بیش از ۱۱ سال طول کشید در حالی که منافع بسیاری برای مهندسان در این خصوص وجود داشت و اهمال های صورت گرفته در این خصوص ناشی از نبود قانون و بازوی اجرایی قوی در این گروه است.
او اضافه کرد: شفاف نبودن قوانین در این بخش و نبود ناظر باعث می شود تا قوانین با وجود طی دوره های آموزشی و پرداخت به مسائل جانبی آن بلاتکلیف باقی بماند و واگذاری شبکه فشار بالای گاز از جمله این مسائل است که با وجود آموزش افراد صاحب صلاحیت زمان بسیاری را تا نهایی شدن این طرح به انتظار عملیاتی شدن به سر برد.
جعفری فشارکی نیز در بخشی از سخنان خود در این گفت و گو با بیان اینکه متاسفانه گروه تخصصی مکانیک در نظام مهندسی ساختمان تهران نتوانسته است به بسیاری از اهداف خود با وجود هم جواری با شورای مرکزی دست یابد اظهار کرد: من به عنوان کارشناس رسمی دادگستری تا کنون در بسیاری از پرونده ها در ارتباط با سازمان ها و نهادهای دولتی سعی کردم تا با استناد به قانون، با شدت و حدت بیشتری سازمان های مسئول و اهمالکار نسبت به قوانین و مقررات ملی ساختمان را محکوم کنم تا شاید تلنگری در این خصوص وارد شود تا علاوه بر امنیت و کیفیت در حوزه عملیاتی، منافع مهندسان و دست اندرکاران به شکلی عادلانه رعایت شود.
واصف در بخشی از این گفت و گو ها گفت: بر اساس ماده ۷۷ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، اختیارات و وظایفی برای گروههای تخصصی سازمان نظام مهندسی تعریف شده است که اهم آن؛ بررسی کارشناسی دقیق مسائل ویژه هر رشته تخصصی با حضور حداقل ۷ نفر و ارسال پیشنهادات خود به نظام مهندسی استان می باشد تا نتایج را به عنوان آیین نامه درتصمیم گیری های خود لحاظ کنند و درصورت بروز اختلاف نظر بین گروه های تخصصی و هیات مدیره نتیجه نهایی اخذ و اعلام شود.
او یادآور شد: در خصوص تعیین حق الزحمه ها در مبحث دوم به صراحت اشاره شده است که باید همه ساله در ۴ رشته بر اساس شاخص سه ماهه آخر سال و بر اساس کارهای ساختمانی اجرایی جدول حق الزحمه رشته های مختلف تعیین و اعلام شوداما هیچ اقدامی جدی در این زمینه صورت نگرفته است. در ماده ۳۳ مبحث دوم وظایف گروه تخصصی به صورت شفاف تعیین شده و در بسیاری از موارد بسیاری از شیوه نامه ها مانند شیوه نامه انتخاب دفاتر نظام مهندسی تدوین شده اما فرصت طی مراحل قانونی را نیافته و بلاتکلیف باقی مانده است و این امر در مورد بسیاری از مباحث مانند؛ تعیین حق الزحمه ها مصداق دارد.
محسن جعفری فشارکی عضو اصلی دیگر گروه تاسیسات در نظام مهندسی و بررسی در ادامه در باره انتخاب دو رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از گروه مکانیک سازمان اشاره و تصریح کرد: انتخاب این دو تن فرصتی بود که با پشتوانه قانونی به حقوق بسیاری از ذینفعان در رشته مکانیک که تا کنون مغفول مانده بود رسیدگی شود اما بی توجهی به این گروه در دو دوره ریاست مدیران نظام مهندسی ساختمان استان تهران به قدری زیاد بود که جامعه مهندسان مکانیک در آرزوی انتخاب فردی دیگر به غیر از رشته مکانیک بودند!
وی عملکرد گروه تخصصی مکانیک را مطلوب ارزیابی نکرد و افزود: حضور و کارکرد این گروه مفید و موثر نبود و بر اساس استانداردهای حاکم عملیاتی نشد هر چند در بسیاری از موارد با پی گیری اعضای اصلی مصوبه های صادر شد اما آنگونه که لازم بود از سوی رئیس وقت گروه تخصصی مورد پی گیری و اجرایی شدن قرار نگرفت به عنوان مثال در حال حاضر اداره آبفا در انتظار تعیین تکلیف مشخص شدن مجری ذیصلاح از سوی نظام مهندسی و این گروه است اما این امر به دلیل ادعای نداشتن تجربه کار اجرایی این افراد به تعویق می افتد در حالی که کسب تجربه و فرصت عملیاتی شدن تجربه ها در میدان عملیات و اجرای پروژه ها فراهم می آید و به این ترتیب چرخه مصوبات ناقص و … همچنان ادامه دارد.
واصف در پایان این نشست یادآور شد: اگر در گروه های تخصصی شوراها و اتاق های بحث مجازی داشتیم بسیاری از چالش های اشاره شده در این گفت و گو به نتیجه ای بسیار مطلوب تر و سریع تر از آنچه که الان هست دست می یافتیم و علاوه بر آن فرصتی برای دسترسی به آخرین آورده های حوزه تاسیسات نیز دسترسی داشتیم. این در حالی است که با وجود افراد بسیار باتجربه و تخصص عملی در این حوزه فرصتی برای بهره برداری از ایده های کاربردی آنها وجود ندارد. هر چند حضور دو فرد فعال از گروه در این گفت و گو نیز بستر مناسبی برای بررسی مشکلات مهندسان دراین حوزه فراهم آورد و امیدواریم بتوانیم در فرصت های آتی به بررسی مشکلات ارسال شده افراد حقیقی و حقوقی در فاز چهارم را داشته باشیم و با انعکاس آن در هفته نامه و پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محلی را برای تبادل آرا در این خصوص فراهم آوریم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;