چهره این هفته: عبدالله خداپرست؛ موسس پارس رادیاتور

عبدالله خداپرست مدیر عامل شرکت پارس رادیاتور، یکی از بنیانگذاران صنعت تولید رادیاتور در ایران است. در طول ۳۲ سال فعالیت مجموعه صنعتی تحت مدیریت وی، خانوارهای بی‌شماری از نعمت هوای گرم و پاک بهره‌مند شده‌اند.
عبدالله خداپرست در بهار سال ۱۳۱۶ در شهرستان تبریز در خانواده‌ای پرجمعیت دیده به جهان گشود. وی از دوران کودکی به ریاضیات علاقه داشت و علی رغم امکانات محدود شهرستان موفق شد تحصیلات متوسطه را به اتمام رساند و دیپلم ریاضی دریافت کند. وی اولین جوان خانواده بود که به دانشگاه راه یافت و از دانشکده فنی دانشگاه تهران، مدرک کارشناسی ارشد راه و ساختمان دریافت کرد.
خداپرست در طول یک دهه پس از فارغ‌التحصیلی، به راهسازی می‌پردازد و با ساخت چندین راه، خدمات موثری به کشور ارایه می‌کند. پس از این دوران است که وارد عرصه صنعت رادیاتور می‌شود و شرکت پارس رادیاتور را تاسیس می‌کند و تاکنون نیز در این بخش در خدمت توسعه صنعتی کشور است.
خداپرست بیش از چهل است که با همسر خود زندگی می‌کند و از وی دارای دو فرزند پسر و یک فرزند دختر است. پسران خداپرست پدر را الگو قرار داده‌اند و در کنار وی کار می‌کنند. سرگرمی اصلی خداپرست مطالعه است. تاریخ و مدیریت از موضوعات اصلی مطالعات وی هستند. از بین ورزش‌ها به ورزش شنا علاقمند است و موسیقی سنتی ایران را می‌پسندد. خداپرست انسان شوخ‌طبعی است؛ البته اگر سختی‌های محیط کار به او این اجازه را بدهند.
از نظر او، وجود واحدهای کوچک و بسیار زیاد و دوری از تمرکز گرایی از جمله مشکلات عمده صنعت است. او مثال می‌زند: ایتالیا که بهترین ماکارونی دنیا را تولید می‌کند، دارای سه کارخانه تولیدکننده این محصول است، در حالی که در ایران ۵۵۰ تولیدکننده کوچک و بزرگ ماکارونی داریم.
خداپرست به تشکل‌های صنعتی و تاثیرگذاری آن‌ها معتقد است. او از بنیانگذاران انجمن مدیران صنایع است و ریاست هیئت مدیره انجمن صنعت تاسیسات ایران را در کارنامه خود دارد. وی معتقد است که کار تولید و صنعت بدون حمایت دولت و حکومت موفق نمی‌شود. از این رو، انتقال مشکلات صنعتگران به مراجع ذی‌صلاح دولتی را از اصلی‌ترین وظایف انجمن مدیران صنایع می‌داند. از نظر او، انجمن می‌‌بایست با استخدام عده‌ای کارشناس و متخصص بی‌باک، منتقدانه با دولت و قوانین دولتی برخورد کند و بدین ترتیب به دفاع از حقوق صنعتگران بپردازد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;