طنین صدای خورشید در موسیقی

دانشمندان با همکاری کارشناسان موسیقی صدای ارتعاشات در سطح خورشید را به یک قطعه موسیقی تبدیل کرده اند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محققان صدای سطح خورشید را به یک قطعه موسیقی تبدیل کرده اند. در همین راستا آنها حرکات اتمسفر خورشید را رصد کردند. این حرکات صدایی شبیه وزش باد روی زمین دارند.
میلیون ها ارتعاش مختلف در سطح خورشید تمایزهایی در ترکیب گازهای داغ این ستاره ایجاد می کنند. این گازهای داغ پلاسما نام دارند و رفتاری شبیه بادها روی زمین دارند. گازهای مذکور امواج صوتی با فرکانس بسیار پایین تولید می کنند.
گروهی از محققان با همکاری کارشناسان موسیقایی این ارتعاشات را سرعت بخشیدند تا به فرکانس های بالاتری برسند و یک قطعه موسیقی برای آن بسازند.
به گفته محققان پروژه Solar Harmonics (SoSH) خورشید نت‌های موسیقی تولید می کند که هزاران بار پایین‌تر از میزانی است که انسان قادر به شنیدن آن است.
آنها متوجه شدند سطح خورشید در یک چرخه ۵ دقیقه‌ای بالا و پایین می‌رود و امواج صوتی ۰.۰۰۳ هرتزی تولید می کند.
این درحالی است که انسان صداهای بلندتر از ۲۰ هرتز را می‌شنود. در همین راستا محققان با کارشناسان موسیقی همکاری کردند تا یک نرم افزار «سونیفیکیشن» (sonification) بسازند و ارتعاشات مذکور را سرعت بخشند. «سونیفیکشن» در حقیقت استفاده از اصوات بدون کلام برای انتقال اطلاعات است.
آنها برای این منظور از اطلاعاتی استفاده کردند که در مأموریت‌های MDIو HMI رصدخانه Solar and Heliospheric Observatory جمع آوری شده بود.
منبع خبرگزاری مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;