طراحی نوعی سلول‌ خورشیدی با بازده ۲۳ درصد

محققان پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی واحد تربیت مدرس با همکاری دانشگاه تربیت مدرس با استفاده از مواد معدنی ارزان­‌قیمت موفق به طراحی نوعی سلول خورشیدی شدند که تلفات نوری را کاهش می‌دهد.

به گزارش تاسیسات نیوز، محققان پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی واحد تربیت مدرس با همکاری دانشگاه تربیت مدرس با استفاده از مواد معدنی ارزان­‌قیمت تیوسیانات مس و هیبدرید آلی‌-معدنی سربی مانند متیل آمونیوم یدید که یک ترکیب نیمه هادی دو قطبی است موفق به طراحی سلول خورشیدی نانوساختار پروسکایتی با بازده حدود ۲۳ درصد شدند.
دکتر مهدی اسکندری، مدیر گروه تکنولوژی نانو ذرات پژوهشکده فرآوری مواد معدنی با بیان اینکه در سال‌های اخیر، سلول‌های خورشیدی نسل سومی پروسکایتی نانوساختار به دلیل خواص بسیار خوب اپتیکی و الکتریکی، از جمله جذب نوری بالا، گاف انرژی مناسب و طول نفوذ زیاد حامل‌ها بسیار مورد توجه محققان قرار گرفته است گفت: در این سلول‌ها عموماً از یک هیبرید آلی-معدنی سربی مانند متیل آمونیوم یدید که یک ترکیب نیمه هادی دو قطبی است به عنوان ماده‌ی جاذب نور استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که تلفات نوری موجود در ساختار معمول مسطحی این نوع سلول‌ها مانع از بازدهی انرژی بالای آن‌ها می‌شود.
بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشکده فرآوری مواد معدنی، عضو هیأت علمی پژوهشکده فرآوری مواد معدنی گفت: در حال حاضر، در این پژوهش با طراحی معماری جدیدی از سلول‌های خورشیدی پروسکایتی تلفات نوری را کاهش داده و خواص الکتریکی سلول را بهبود داده است.
این تحقیق در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد به راهنمایی دکتر داوود فتحی از دانشگاه  تربیت مدرس و دکتر مهدی اسکندری به عنوان مشاور از  جهاد دانشگاهی تربیت مدرس و  مهندس علیرضا طوقی به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد انجام گردیده است و نتایج این تحقیق در مجله‌­ی معتبر بین المللی  Scientific Reports از انتشارات معتبر Nature چاپ شده است.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;