ضرورت دیپلماسی فعال صنعت برق ایران در مواجهه با تحریم آمریکا

یکی از پارامترهایی که باید برای اقتصاد صادرات محور توجه کرد امکان وصل بودن به بازارهای جهانی و همچنین توسعه روابط بین الملل است تا بتوانیم در بازارهای هدف نفوذ کنیم و کالا و محصول خدماتی را عرضه کنیم.
به گزارش تاسیسات نیوز، حمیدرضا صالحی، درباره مزیت‌های صادراتی برق ایران اظهار داشت: ابتدا اینکه کشورهای منطقه و همسایه مزایای گاز طبیعی کشور ما را ندارند، بنابراین به دلیل وفور سوخت نیروگاهی در ایران تمایل دارند برق مورد نیاز خود را از ما تامین کنند، یکی از کشورهایی که وابستگی بیشتری به برق ایران دارد کشور عراق است، به طوری که علیرغم تحریم‌ها علیه ایران چندین بار تقاضای تمدید معافیت تحریم دریافت برق از ایران را کرد، هرچند به بهانه تحریم و فشار امریکا نمی‌تواند پول برق را پرداخت کند.
وی افزود: هنوز زیرساخت اقتصادی و انرژی در عراق صورت نگرفته و ویران است، فقط چند نیروگاه راه افتاده و کمبود برق در این کشور تداوم دارد، بنابراین تا زمانی که دیگر کشورهایی که مدعی تامین برق این کشور هستند زیرساخت‌های لازم را فراهم نکنند وابستگی برق عراق به ایران پابرجا خواهد بود.
دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی در ادامه گفت: بازار صادرات برق ایران فقط عراق نیست اگر ریسرچ مارکت کاملی داشته باشیم، متوجه می‌شویم می‌توانیم به ۱۵ کشور همسایه صادرات برق داشته باشیم و حتی برنامه‌ریزی کنیم که به اقصی نقاط جهان برق ارسال کنیم.
وی در ادامه تاکید کرد: فعلا تا زمانی که زیرساخت‌های لازم در عراق فراهم نشده این کشور همچنان به برق ایران نیاز دارد، ضمن اینکه نباید فراموش کنیم که نباید بازار خود را به این کشور محدود کنیم، مثلا پاکستان به ازای ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت فقط ۳۵ هزار مگاوات برق دارد، در حالی که ما در ازای ۸۰ میلیون نفر ۸۰ هزار مگاوات برق داریم، این ارقام نشان می‌دهد پاکستان هم می‌تواند یک مشتری بالقوه برای ما باشد، در این بین نیاز برق افغانستان نیز قابل تامل است.
صالحی گفت: عراق یک کشور بزرگ و بازار بزرگ منطقه‌ای برای ایران محسوب می‌شود، پروژه‌های زیرساختی و کلان این کشور هنوز آماده نیست، با آمدن دولت جدید و ارتباط خوبی که با دولت ایران داشته و همچنین توانسته با دیگر رقبای منطق‌ ای و امریکا ارتباط داشته باشد، فرصت خوبی برای ما فراهم می‌کند که بتوانیم انتقال تکنولوژی داشته و در ساخت صنایع و کارآفرینی نقش داشته باشیم و سهم بازار ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلاری این کشور را بگیریم و برای خودمان و هم عراق اشتغال‌زایی داشته باشیم.
وی یادآور شد: برق در همه صنایع و زندگی روزمره مردم وجود دارد، می‌تواند به عنوان یک اولویت و زیرساخت‌سازی به درآمدزایی ایران کمک کند، به طوری که اولین نیروگاه‌های بعد از سقوط صدام را نیز ایران ساخته است، این موضوع همچنان می‌تواند ادامه داشته باشد.
دبیر فدراسیون صادرات انرژی تاکید کرد: ما نباید نگران باشیم امریکا جلوی حضور ما را در عراق بگیرد، عراق کشور همسایه ما است و حق طبیعی است که هر کشوری از همسایه خود بهره ببرد.
وی در ادامه با بیان اینکه ما باید شبکه انتقال برق را به کشورهای شرق، غرب و شمال توسعه دهیم، خاطرنشان کرد: می‌توانیم در تابستان برق ارزان را وارد کنیم، نه اینکه خودمان سوخت گران را تبدیل به برق کنیم و در زمستان که برق اضافه داریم به دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپای شمالی برق بفرستیم، حتی می‌توانیم به خط انتقال ارمنستان و بعد گرجستان و روسیه وصل شویم و دامنه صادرات را تا شرق و غرب توسعه دهیم، امکان این را داریم که از عراق و سوریه به مدیترانه و اروپا وصل شویم و در نهایت هاب انرژی برق و گاز در منطقه باشیم.
صالحی گفت: یکی از پارامترهایی که باید برای اقتصاد صادرات محور توجه کرد امکان وصل بودن به بازارهای جهانی و همچنین توسعه روابط بین الملل است تا بتوانیم در بازارهای هدف نفوذ کنیم و کالا و محصول خدماتی را عرضه کنیم.
وی تاکید کرد: در این شرایط باید بتوانیم با پرهیز از تنش زایی به سمت تثبیت روابط خود با کشورهای هدف برویم و این موضوع در حوزه همسایگان بسیار مهم است که دیپلماسی اقتصادی فعال شود تا از موقعیت روابط سیاسی و دیپلماسی اقتصادی به بازار هدف برسم، بعبارت دیگر ارتباط با کشورهای همسایه مصداق بارز برونگرایی در حوزه اقتصاد است.
منبع ایلنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;