ضرورت آموزشهای فنی و حرفه ای در محیط کار

در حال حاضر با توجه به افزایش روز افزون تعداد دانش آموختگان و آمار فارغ التحصیلان بیکار و عدم تناسب رشته های تحصیلی با نیاز بازار کار، اهمیت مهارت آموزی و بهره مندی از آموزشهای فنی و حرفه‌ای بیش از پیش احساس می شود؛ در چنین شرایطی آشنایی با محیط واقعی کسب و کار و ارتقای سطح مهارت افراد در ورود به بازار کار موثر است. معاون وزیر کار از افزایش تعداد مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی خبر داده و آن را موجب توانمندسازی و اشتغال پذیری افراد می داند.
به گزارش تاسیسات نیوز، ایجاد و توسعه مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی تأثیر بسزایی در ارتقای توان فنی و اشتغال‌پذیری افراد در حوزه های مختلف صنعت دارد. این مراکز در کنار صنایع علاوه بر رونق بخش‌های تولید زمینه افزایش سطح مهارت کارگران و شاغلان در واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی را فراهم می کند.
به مراکزی که به ‌منظور گسترش آموزش‌های فنی وحرفه‌ای و تامین نیروی کار ماهر مورد نیاز صنایع، تاسیس و راه‌ اندازی شوند، مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی گفته می شود.
هدف از ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای جوار کارگاهی و بین کارگاهی، ارتقای مهارت، کاهش هزینه‌های جانبی تولید، استفاده بهینه از امکانات آموزشی برای شاغلان، صیانت از نیروهای کار و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر است.
غلامحسین حسینی نیا ـ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ در گفت وگو با ایسنا، از افزایش تعداد مراکز آموزش جوار کارگاهی در کارخانه ها خبر داده و می‌گوید: تعداد مراکز آموزش جوار کارگاه و بنگاه اقتصادی از ۵۰۰ واحد به ۲۵۰۰ واحد در دولت سیزدهم رسیده که نشانگر توجه و اهتمام ویژه دولت به جایگاه مهارت آموزی است …
وی می افزاید: درصدد هستیم که هر کارخانه یک مرکز جوار مهارت آموزی داشته باشد به همین منظور راه اندازی مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی را با هدف ارتقای سطح مهارت کارگران و شاغلان بنگاه‌های اقتصادی و به منظور پاسخ به نیاز آموزشی کارخانه‌ها در دستور کار قرار داده و معتقدیم که تاثیر ملموسی بر ارتقای توان فنی و اشتغال‌پذیری افراد در حوزه صنایع و صنوف دارد.
حسینی نیا با تاکید بر افزایش کیفیت مراکز جوار و بین کارگاهی می گوید: مراکز جوار کارگاهی در بحث تجهیزات آموزشی، مستقل از جریان خط تولید هستند و تحت نظارت کارخانه بر اساس استانداردهای ‌آموزشی سازمان فنی و حرفه ای فعالیت دارند اما مراکز آموزش بین کارگاهی بین دو واحد تولیدی مستقر هستند و به ‌منظور ارائه آموزش مهارت‌های شغلی توسط صنایع بزرگ به وجود می آیند.
به گفته وی، توانمندسازی و بروزرسانی سطح مهارت شاغلین و نیروهای کار و بالا بردن بهره وری در بنگاهها از مهمترین اهداف راه اندازی و توسعه مراکز جوار و بین کارگاهی است.
برابر ماده ۱۱۰ قانون کار، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ملزم شده برای بنگاههای اقتصادی با داشتن شرایطی مجوز مراکز جوار و بین کارگاهی را صادر کند و طبق این ماده قانونی، واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی به منظور مشارکت در امر آموزش کارگر ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز خویش مکلفند نسبت به‌ ایجاد مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و یا بین کارگاهی، همکاری‌های لازم را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عمل آورند.
به گزارش ایسنا، بر اساس بخشنامه دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در راستای ارائه آموزش‌های مختلف به کارکنان خود و تسهیل دسترسی به این آموزش‌ها برای کارکنان صنایع و اتحادیه‌ها و افزایش سطح دانش فنی نیروهای کار، صنایع و صنوف در محل کار خود می توانند با دریافت مجوز رسمی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به تاسیس مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی اقدام کنند. برگزاری دوره‌های آموزشی در این مراکز با رعایت استانداردها و نظارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای صورت می‌گیرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;