ضربه تحریم ها به صادرات صنعت فولاد

صادرات فولادسازان با کاهش مواجه شده است

آمارهای صادرات ۱۰ واحد فولاد سازی شاخص، گویای این است که شرایط تحریم مانع از حضور در بازارهای هدف شده و ۲ ماهه ۹۸ نسبت به مدت مشابه با تنزل ۱۵ درصدی روبرو شده ایم.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، جداول آماری در بخش تجارت خارجی نشان می دهد که ۱۰ واحد فولاد ساز کشورمان در دو ماهه نخست امسال یک میلیون و ۴۶ هزار و ۴۳۹ تن صادرات داشتند که در مقایسه با ۲ ماهه ابتدایی ۹۷ کاهش ۱۵ درصدی را ثبت کرد.
همچنین مجموع صادرات واحد های فولاد ساز مورد بررسی در اردیبهشت امسال رقم ۶۰۹ هزار و ۳۴۹ تن را نشان می دهد که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته کاهش ۳۱ درصدی دارد.
شرایط نامطلوب صادرات این بخش، فولاد سازان بزرگ را تحت تاثیر قرار داده و با وجود اینکه فولاد خوزستان با رقم ۳۹۸ هزار و ۷۳۹ تن در جایگاه نخست در بین ۱۰ واحد مورد بررسی قرار گرفته، اما عملکردش در مقایسه با ۲ ماهه مشابه پارسال افت ۱۹ درصدی دارد.
علاوه براین فولاد مبارکه هم با صادرات ۱۶۹ هزار و ۵۱۴ تنی در دو ماهه نخست امسال در جایگاه دوم بین فولاد سازان صادرات محور جای گرفته، اما نسبت به دو ماهه نخست ۹۷ کاهش ۳۰ درصدی دارد و ذوب اهن اصفهان نیز در حالی که ۱۵۱ هزار و ۶۴۸ تن صادرات در ۲ ماهه ۹۸ از محصولات خود را روانه بازارهای صادراتی کرده و از این حیث در جایگاه سوم قرار دارد، ولی عملکردش کاهش ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد.
آمارهای مورد بررسی گویای این است که صادرات فولاد خراسان در دو ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۳۵۳ درصدی داشته که بالاترین سطح را ثبت کرد و پس از این واحد فولاد هرمزگان و کاوه جنوب به ترتیب با ۳۵ و ۳۲ درصد رشد در بازارهای هدف حاضر شدند.
بر اساس این گزارش، برپایه آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، سال ۹۷ در مجموع ارزش صادرات شمش فولادی به عنوان مهمترین محصول صادراتی بخش معدنی فلزی ۲ میلیارد و ۲۳۸ میلیون دلار به وزن ۵.۵ میلیون تن بود، ارزش محصولات طویل فولادی صادراتی یک میلیارد و ۲۷ میلیون دلار و محصولات تخت فولادی هم به ارزش ۴۱۰ میلیون دلار صادر شده بود.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;