صنعت آسانسور نیازمند نظارت بیشتر

امروز صنعت آسانسور در کلیه ساختمان‌ها اعم از مسکونی، اداری، تجاری، مراکز درمانی و…کاربرد بسیاری دارد و همچنین در زمره صنایعی محسوب می‌شود که به‌طور مستقیم با جان انسان‌ها سروکار دارد؛ بنابراین رسیدگی به مسائل و مشکلات موجود در این صنعت از قبیل بازرسی‌های ادواری، بیمه‌های آسانسور و… بسیار حائز اهمیت است، اما متاسفانه شاهد این هستیم که دستگاه‌های نظارتی به‌صورت پیش پا افتاده با آنها برخورد می‌کنند و توجه چندانی به این مسائل مهم نمی‌شود.
صنعت آسانسور نیازمند نظارت بیشتر
به گزارش تاسیسات نیوز، در سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌هایی که صورت گرفته است در حوزه دانش‌بنیان اقدامات مهمی انجام شده است و این صنعت تا حدود زیادی توانسته است به سمت داخلی‌سازی حرکت کند؛ تا جایی که رقیب بزرگی همچون ترکیه از پیشرفت این صنعت در ایران و حضور پررنگ در بازارهای منطقه واهمه دارد. در حال حاضر منطقه خاورمیانه با حضور کشورهایی نظیر سوریه، عراق و افغانستان برای صنعت آسانسور بازار بکری محسوب می‌شود؛ اما متاسفانه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، این صنعت را دست کم گرفته‌اند و عملا توجه زیادی به این صنعت ندارند، که در این صورت ممکن است بازار مصرف مهمی که در این منطقه وجود دارد در اختیار کشورهایی نظیر ترکیه قرار بگیرد و شرکت‌های ایرانی نتوانند از این بازار بزرگ سهم چندانی داشته باشند. متن زیر ماحصل گفت‌وگوی ما با موسی نظربیگی درباره گروه شرکت‌های سبا حول محور چالش‌ها و ظرفیت‌های این صنعت است.
درباره بازار آسانسور در ایران و به‌ویژه شهر تهران نکاتی ارائه کنید و بفرمایید شما با چه چالش‌هایی در این بازار روبه‌رو هستید‌؟
در دهه ۷۰ که ورود آسانسور به کشور ممنوع بود شاهد افزایش تعداد انبوهی از شرکت‌های کوچک چند نفره در ایران بودیم و متاسفانه کیفیت نازل محصولات آنها بهره‌برداران را با مشکلات زیادی مواجه کرده بود. اما در دو دهه ۸۰ و ۹۰ و با آزادسازی واردات آسانسور و ورود آسانسورهای باکیفیت بالا مانند KONE کیفیت و ایمنی و تکنولوژی‌های روز جهانی وارد کشور شد و از طرف دیگر به دلیل رقابتی شدن بازار، کیفیت محصولات داخلی نیز ارتقا یافت، متاسفانه در دو سال اخیر با ایجاد محدودیت برای واردات به بهانه حمایت از تولید داخلی صنعت آسانسور و پله برقی همانند صنعت خودرو عقبگرد کرده است و در غیاب رقبای قدرتمند محصولات با کیفیت پایین در حال عرضه است و نکته قابل توجهی که اخیرا زیاد مشاهده می‌شود، روی آوردن خریداران به آسانسورهای بی‌کیفیت اما با کابین لوکس و زیبا است، به نظر این به نوعی اجحاف به مصرف‌کنندگان نهایی است که ساکنان ساختمان‌ها هستند. عمر مفید آسانسور حداقل ۳۰ سال با کمترین هزینه نگهداری و تعویض قطعات است اما این آسانسورها که متاسفانه امروزه حتی در ساختمان‌های لوکس هم در کلان‌شهرها استفاده می‌شوند، علاوه بر کیفیت پایین قطعات، استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی و مشکلات ایمنی، از عمر کوتاه‌تری برخوردار هستند و همگان می‌دانند که تعویض آسانسور در یک ساختمان در حال بهره‌برداری چه مشکلاتی را به بار می‌آورد.
با توجه به توضیحاتی که ارائه کردید چشم‌انداز صنعت آسانسور و حتی استفاده از پله برقی در ساختمان‌های لوکس و لاکچری را در سال‌های آتی چطور می‌بینید و آیا گروه سبا استراتژی خاصی در این مورد دارد‌؟
در صورت ادامه‌دار بودن محدودیت‌های وارداتی همانند خودرو و عرضه آسانسورهای باکیفیت پایین و به دور از تکنولوژی روز، شاهد کاهش ایمنی و به خطر افتادن جان و مال مردم خواهیم بود، اما ما در گروه شرکت‌های سبا همانند گذشته سعی خواهیم کرد به جز کیفیت، ایمنی، آسانسور لوکس و با دوام چیز دیگری را به مشتریان عرضه نکنیم و با تمام قدرت موانع محدود‌کننده را‌ برداریم، زیرا مشتریان و مصرف‌کنندگان انتظار بالاترین کیفیت محصول و خدمات را از ما دارند و ما هم به کمتر از این راضی نخواهیم بود.
با تمامی این اوصاف نکات مهم در طراحی و ساخت آسانسور چیست؟
باید کارفرمایان در انتخاب آسانسور و عرضه‌کنندگان آن دقت کنند. آسانسور مجموع قطعات منفصله با یک کابین و یک دکور زیبا نیست، این اجزا باید با دقت طراحی و در کنار هم درست کار کنند، همان‌طور که مجموع قطعات منفصله حتی عالی اتومبیل‌های مختلف در دست یک مکانیک محلی نمی‌تواند تبدیل به یک اتومبیل عالی شود، آسانسور هم با اجزای منفصله خوب به طراحی، تست، محاسبه، مهندس و … نیاز دارد که تنها شرکت‌های با توان و تجربه مهندسی کافی می‌توانند عرضه کنند. حاصل اعتماد برخی از خریداران ناآگاه این شده که بازار ایران با یک‌دهم تعداد آسانسورهای اروپا دارای چند هزار شرکت کوچک آسانسور است که حدود ۵۰ برابر تعداد شرکت‌های آسانسور در اروپا است و همگی این آسانسورها دارای کابین‌های زیبا هستند.
این شرکت در عرصه صنعت آسانسور و پله برقی چه مزیت‌هایی دارد‌؟
تمرکز عمده یا به عبارت دیگر وجه تمایز همیشگی این مجموعه دانش مهندسی، تحقیق و توسعه و روزآمدی در تکنولوژی‌های این صنعت بوده است، به گونه‌ای که محصولات عرضه شده این گروه اعم از آسانسور و پله برقی‌های پکیج وارداتی (KONE,ORONA,SJEC) و پکیج TECNOVA دارای آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا و با رعایت استانداردهای ایمنی و تولید، ساخته و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.
برندهای مطرحی که شما در این صنعت به مشتریانتان ارائه می‌کنید کدام‌ها هستند‌؟ و این محصولات تا چه اندازه با استانداردهای روز جهان همسو است‌؟
شرکت KONE (که نیاز به معرفی بیشتر ندارد)، در حال حاضر بیشترین تعداد فروش آسانسور و پله برقی دنیا را دارد و از نظر تکنولوژی سطح جدیدی از آسانسورهای هوشمند را ارائه می‌دهد که با سایر رقبا فاصله زیادی را ایجاد کرده است، با وجود کاهش تقاضای جهانی به دلیل همه‌گیری کرونا این شرکت همچنان پیشتازی خود را ادامه می‌دهد، برند کاملا اروپایی ORONA اسپانیا با بیش از ۵۰ سال سابقه درخشان در اروپا و سهم ۲۰ درصدی بازار اروپا نیز محصول دیگری است که در این گروه عرضه می‌شود، شرکت SJEC با تکیه بر تکنولوژی‌های روز دنیا و قابلیت عرضه آسانسور تا سرعت ۸ m/ s و انواع پله‌های برقی محصولات متنوع خود را بیش از ۱۰ سال است که در قالب شرکت‌های این گروه عرضه می‌کند و بیش از ۲هزاردستگاه آسانسور و پله برقی در پروژه‌های مختلف مخصوصا مترو‌ها عرضه کرده‌ایم. اما محصول جدید ما با برند TECNOVA که به دلیل محدودیت‌های جدید واردات برخی از قطعات آن در داخل ساخته می‌شود، پکیج جدیدی است که با استفاده از واحدهای R&D این شرکت در اروپا بر اساس جدیدترین تکنولوژی روز دنیا ساخته می‌شود، این پکیج از سیستم محرکه مغناطیسی جدیدی بهره می‌برد که کمترین انرژی و فضا را مصرف می‌کند و از نوع Butterfly است که حرکت نرم و روانی را به ارمغان می‌آورد.
نقش آسانسور را در زیباتر شدن و ایجاد رفاه در ساختمان‌های لوکس چطور ارزیابی می‌کنید‌؟ و از طرف دیگر درباره ایمنی آسانسور و جلوگیری از بروز هر گونه خطر احتمالی شما و گروهتان چه تمهیداتی را در نظر دارید.
آسانسور «قلب جابه‌جایی ساختمان» است و تصور حرکت عمودی بدون این وسیله در ساختمان‌ها ناممکن است، هرگونه اختلالی در عملکرد این قلب باعث نارسایی خدمات جابه‌جایی می‌شود، لذا انتخاب نوع، تکنولوژی، اجرا و خدمات پس از فروش این سیستم اهمیت بالایی دارد. ما در مجموعه شرکت‌های این گروه به پشتوانه نیروی انسانی توانمند آموزش‌دیده و با تجربه، با استفاده از بهترین محصولات جهان و با خدمات پس از فروش (بدون تعطیلی) که نقطه قوت اصلی گروه برای بهره‌برداران است، صرفه اقتصادی، ایمنی و آرامش را هدیه می‌دهیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;